משקאות ספורט להכנה ביתית

אנחנו מכירים אותם בצורתם המתועשת בשמות "משקאות ספורט", "משקאות איזוטוניים", ואפילו "משקאות אנרגיה", למרות שהאחרונים אינם מיועדים לספורטאים אלא משמשים, בשילוב עם אלכוהול, כמשקה של קלאברים הוללים (למשל, וודקה רדבול).

האמת היא, שהרכבם של משקאות הספורט הוא פשוט למדי ומבוסס על פחמימות ומלחים, אשר מטרתם להשיב לגוף הנמצא בפעילות, את ה"מלאים" שהוא מאבד במהלכה, לטפל באיבוד הנוזלים ולעודד ספיגה מהירה שלהם בגוף. בבסיסם, הרכבם של רוב משקאות הספורט זהה: 5%-7% פחמימות (כ-5-7 גר' פחמימות לכל 100 מ"ל מים) ומלחים (אלקטרוליטים) שונים, בעיקר מלח שולחן (המכיל נתרן+כלור). מעבר לכך, מכילים המשקאות המתועשים גם ויטמינים וחומרי צבע, טעם או ריח, אשר לרוב, משמשים לקידום המכירות של המשקה ואינם מעלים או מורידים את התועלת שלו.

כך, לאחר שאנחנו יודעים ממה משקאות אלה מורכבים ואיזה צרכים הם ממלאים, קל לנו מאד להכין כאלה בבית, ולדעת בדיוק מה הם מכילים.

הנה מספר מתכונים למשקאות ספורט אפקטיביים ובריאים, שתוכלו להכין בעצמכם. כפי שתוכלו להבחין מיד, העיקרון במתכונים זהה למדי, אולם כמויות הרכיבים משתנות בהתאם לטעמכם:

מתכון מס' 1:

60 גרם אבקת גלוקוז

ליטר מים

גרם אחד של מלח

1/4 כוס מיץ פירות סחוט טרי

 

מתכון מס' 2:

חצי ליטר מים

חצי ליטר מיץ פירות שאיננו ממותק

גרם מלח

מתכון מס' 3:

250 מ"ל מיץ פירות ממותק (למשל פריגת)

750 מ"ל מים

גרם מלח

מספר הערות למתכונים:

  • דרך ההכנה של כל המשקאות הינה זהה: מערבבים את כל הרכיבים, מוזגים לבקבוק ומצננים מעט.
  • צינון המשקה מפחית ממתיקותו, כך שבמידה ואתם מחובבי המתוק-יותר, תוכלו להעלות את כמות הגלוקוז או להמתיק על ידי הוספת דבש. בשום פנים לא להוסיף סוכר לבן מעובד.
  • צינון המשקה לטמפרטורה נמוכה מידי עלול לגרום לכם לצמצם בשתייה, לכן, הקפידו על כך שיהיה צונן ולא מעבר לכך.
  • ניתן להשתמש במלח שולחני רגיל (המצוי בכל מלחיה), מלח ים, או להתפנק ולהוסיף במקומם מלח הימלאיה ורוד. גם כאן, לגמרי מדובר בעניין של טעם אישי, בלבד שהמשקה יכיל מלח (ולא "מלח עשבים").

מתכון אחרון, המיועד למשקיענים, לספורטאים מקצועיים ולכאלה שהמתכונים הקודמים נראו להם פשטניים מיד והם רוצים משהו מעט יותר איכותי:

8 כוסות מים

3 כפות דבש

½ כפית מלח הימלאיה ורוד

¾ כפית אבקת סידן-מגנזיום

קורט פלפל קאיין

¾ כוס מיץ תפוזים סחוט טרי ומסונן

מיץ לימון סחוט טרי ומסונן משני לימונים

מיץ לימון סחוט טרי ומסונן משני לימוני ליים

הכנת משקאות הספורט שלכם יכולה לגרום לא רק לכך שהמשקאות שתצרכו יהיו בריאים יותר מאלה הקנויים, אלא גם לסייע לכם בחיסכון כספי, מאחר ועלות המרכיבים להכנה ביתית זולה בהרבה ממחירו של משקה כזה מוכן, או אפילו ממחירם של ג'ל האנרגיה או האבקה שמוכרים לכם כבסיס "להכנה עצמית".

כדאי לבדוק גם

עוף מזוגג בסויה על מצע של סלט אורז

מי שלא אוהב את העוף שלו קראנצ'י ופריך, שיקום! ברור שאף אחד לא קם… במיוחד …

סלמון צרוב קלות על מצע בטטות

מה אפשר לומר על סלמון שעוד לא אמרו? שהוא בריא? שהוא טעים? הכל כבר נאמר, …

פנקייק תפוזים וקינמון

עם יד על הלב, כמה פעמים בשבוע האחרון יצא לכם לפספס ולצאת מהבית ללא ארוחת …