Mother and Baby Playing

טיפים למשחק עם התינוק שלך

נסו עצות אלו בפעם הבאה שאתם משחקים עם ילדיכם וראו כיצד האינטראקציות הפשוטות ביותר מעודדות אותם ללמוד ולחקור את העולם שסביבם.

זמן משחק הוא מיוחד. לא רק שהוא כיפי, הוא קריטי להתפתחותם של ילדים. משחק הוא "העבודה" שלהם בדרכם ללמוד על העולם הסובב אותם. באמצעות משחק, תינוקות ופעוטות מנסים מיומנויות חדשות, חוקרים את הדמיון והיצירתיות שלהם, ולומדים על מערכות יחסים עם אנשים אחרים.

כל פעילות יכולה להיות מהנה לילדים צעירים, בין אם הסעת משאיות המשחק שלו הלוך ושוב או מיון גרביים. וכל סוג של משחק יכול להציע הזדמנויות רבות ללמוד ולתרגל מיומנויות חדשות:

כהורים, אתם נחשבים הפרטנר הראשון והמועדף למשחקים של ילדכם. מתחילת חייו, הוא משחק איתכם, הוא צופה בפניכם כאשר אתם מאכילים אותו או מקשיב לקולכם, כאשר אתם שרים לו במהלך החלפת חיתול. הוא במשימה של לימוד וחקר.

 

אז מה אפשר לעשות כדי להפיק את המרב מהמשחק של ילדכם?

תנו לילד לקבוע

ספקו אובייקט, צעצוע או פעילות לתינוקכם ואז עקבו מה הוא עושה איתו. זה בסדר אם זו לא הדרך "הנכונה" … תנו לו להראות לכם "דרך חדשה".

התקדמו לאט

זה נהדר להראות לילד שלכם איך צעצוע עובד, אבל נסו לדחות את "העשייה בשבילו" בכל פעם יותר. תוכלו להתחיל משהו, כגון הערמת בלוק אחד על אחר, ולאחר מכן לעודד אותו לנסות את זה. תנו עזרה מועטה ככל האפשר, בכמות שמונעת תסכול, אבל עדיין מניעה את הילד ללמוד מיומנויות חדשות.

קראו את הסימנים של ילדכם

הקטנצ'יק עשוי שלא להיות מסוגל לומר לכם באמצעות מילים כשדי לו במשחק או כשהוא מתוסכל, אבל יש לו דרכים אחרות מקבילות באמצעות הצלילים שהוא משמיע, הבעות פנים או מחוות גוף. קריאת הסימנים תדריך אתכם מתי עליכם לקפוץ קדימה בקצב או לשנות לפעילות חדשה. קריאת הסימנים שלו יכולה גם לספר לכם אילו פעילויות הוא מעדיף.

בחנו את אזור המשחקים שלכם

האם ידידותי ובטוח לילדים? האם יש יותר מדי רעש או הסחות דעת אחרות? האם האזור מוגן לגילוי עצמאי של הפעוט? האם זה מקום טוב עבור הפעילות שבחרתם כריצה, משחקי כדורים או ציור? בדיקת אזור המשחקים מראש יכולה למנוע התפרצות זעם, תאונה או מנורה שבורה.

עוד פעם, עוד פעם, עוד פעם…

בעוד הרצון לעשות דברים שוב ושוב איננו בהכרח מרגש עבור אימהות ואבות, הוא מרגש עבור ילדיהם הקטנים. הם מתאמנים כדי לצלוח את האתגר. וכאשר הם יכולים לעשות את זה בכוחות עצמם, הם מתוגמלים בתחושה חזקה של יכולת וביטחון עצמי שהם יצורים חכמים ומוצלחים. ככל שילמדו להתאמן ולשלוט במיומנויות חדשות, כך יגדל הסיכוי שהם ייקחו על עצמם אתגרים חדשים וימשיכו את הלמידה. לכן, כאשר אתם מתפתים להסתיר צעצוע שאתם חשים שעוד משחק נוסף איתו יגרום לכם לצרוח, זכרו את החיוניות של המחזוריות הזו בהתפתחותו של ילדכם.

סגלו פעילויות משחק העונות על צרכי ילדכם

אתם עשויים להיות הורים, קרובי משפחה או מטפלים של ילד בעל צרכים מיוחדים. נכות פיזית, נפשית או חברתית יכולה להוות אתגר כאשר מדובר בפעילות/משחק. ובכל זאת, כל הילדים לומדים דרך משחק וכל פעילות מהנה יכולה להיות מותאמת כדי לענות על הצרכים הייחודיים של הילד. ההנחיות שבהמשך יכולות לעזור לכם להתאים משחק מהנה לכישורים של ילדכם, העדפותיו ויכולותיו:

חשבו על סביבת המשחק – כיצד משתנים כקול או אור משפיעים על ילדכם? מהו רעש הרקע בסביבת המשחק? האם יש מכשיר טלוויזיה או רדיו דולקים? האם יש ילדים רבים אחרים בסביבה? אם הילד שלכם נראה במצוקה במהלך המשחקים, וכבר ניסיתם כל דבר אחר, נסו להעביר את המשחק לאזור שקט יותר ובעל פחות גירויים.

כיצד ילדכם מגיב לדברים חדשים? תינוקות ופעוטים, במיוחד אם הם בעלי צרכים מיוחדים, מגיעים בקלות למצבים של גירוי-יתר, בעוד שילדים אחרים נהנים מפעילות רבה. נסו לגרות את הילד לאט, עם צעצוע או חפץ בודד, ובהדרגה הוסיפו אחרים. ראו איזה סוג של תגובות אתם מקבלים. האם הוא מחייך כאשר הוא נוגע ומחבק בובת דוב ממולא? האם הילד נראה מופתע מהקולות שמשמיעה משאית הכיבוי?

כיצד ילדכם מגיב למרקמים שונים, ריחות וטעמים? לדוגמה, חפצים מסוימים עשויים להיות מהנים במיוחד עבור הילד כשהוא נוגע בהם או מחזיק אותם. אחרים עשויים לגרום לו תחושת אי נוחות. קראו את האותות שמשדר לכם הילד ושנו את הפעילות בהתאם להם.

קבעו מפגשי משחק או חפשו הזדמנויות בהם יוכל ילדכם לשחק עם ילדים אחרים, כמו בגינה או במהלך שעת סיפור בספרייה. בילוי עם בני גילם היא דרך חשובה בה ילדים לומדים מיומנויות חברתיות כשיתוף, פתרון סכסוכים ואמפתיה. היא גם מסייעת להכין את הילדים לקראת מסגרת ביה"ס בהמשך.

כדאי לבדוק גם

7 טיפים להנקה כשתינוקך מתחיל לגדל שיניים

מהי בקיעת שיניים? התינוק שלך יתחיל את בקיעת השיניים שלו כאשר קבוצת השיניים הראשונה שלו, …

5 כללים לבחירת שם לתינוק

בחירת שם לתינוק החדש שלכם עלולה לעתים קרובות להפוך למטלה מפרכת. בנוסף לאפשרויות שאתם, הורי …

הצילו: איך בוחרים בקבוק לתינוק?

זו אולי נראית משימה פשוטה למדיי, אבל כשיש כל כך הרבה אופציות על המדפים, בחירת …