Close-up of infant girl eating biscuit

עוברים מהנקה למזון מוצק

הידעתם כי המזון המוצק הראשון של התינוק איננו חייב להיות דייסת אורז קנויה או מחיות מסחריות? מקורות רבים העוסקים ברפואת ילדים מאשרים כי אבוקדו, בננה ובטטה מהווים מזונות ראשונים נהדרים עבור תינוקות.

 

4-8 חודשים – תינוקות מתחילים לגלות את טעמם של דברים

דגנים עדינים ומחיות מבושלות רכות של פירות וירקות מהווים את חוויות המזון המוצק הראשונות של התינוק, מה שמכונה בפינו "טעימות". התחילו במרכיב בודד, בטווח זמן של ארבעה ימים בין ניסיון אחד למשנהו, על מנת לתת לתינוק להסתגל לטעם וגם, כמובן, כדי לזהות רגישויות ותופעות אלרגיות אשר עלולות לצוץ. תוכלו לדלג על שלב הדגנים ולהתחיל בטעימות עם פירות כמו אבוקדו, או להתחיל עם ירקות כמו דלורית או בטטה.

מתכוני מזון ביתי של שלב 1 מתאימים לתינוקות שנמצאים בין הגילאים ארבעה חודשים לחצי שנה, שהינו הגיל הממוצע בו תינוקות מגלים עניין בכך וגופם אף מסוגל להתמודד עם המזון בהצלחה.

 

מה כולל שלב 1?

המזונות המוגדרים כ"שלב 1" כוללים מחיות עדינות (כמעט נוזליות), המתאימות לשלב ההתחלתי, בו פוגש תינוק לראשונה מזון מוצק. מזונות אלה גם נחשבים לקלים לעיכול למערכת העיכול הצעירה וממוקמים נמוך מאד בסולם המזונות העלולים לגרום לתופעות אלרגיה. חלק מהמאכלים האלה כוללים בטטות, דלורית, סוגים שונים של דלעות, קישוא או גזר. המונח "שלב 1" הוצג לראשונה על ידי חברת המזון לתינוקות Beechnut, על מנת ליידע הורים כי מזונות אלה מתאימים לתינוקות שזה עתה עושים את צעדיהם הראשונים בהיכרות עם מזון מוצק, בגילאים של ארבעה חודשים עד שמונה חודשים.

 

חלופת האכלה

קיימת מגמה הולכת וגדלה של הורים המדלגים על מזונות שלב 1 ומגישים לתינוק פיסות קטנות מבושלות ורכות של מזונות המתאימים לגילם, כאשר הם מתחילים בהכרת המזון מוצק לתינוק. יתכן שהתינוק שלכם יהיה מעוניין יותר בשיטת האכלה זו!

 

האכלת התינוק במזון שלב 1

התחילו לאט ובהדרגה, כאשר אתם מכינים מנה בכמות של כף מכל סוג מזון שבחרתם להכיר לתינוק. חלק מההורים מציעים בהתחלה לתינוקות שלהן את מחיות המזון הרכות באמצעות אצבע (נקיה ורחוצה היטב, כמובן) במקום כפית. הם אומרים שזה עוזר לתינוקות שלהם להתרגל למזון המוצק בקלות רבה יותר, במקום הכף "החדשה" והאוכל "החדש" אשר יחד עלולים לבלבל את התינוק. בפעמים הראשונות של ההאכלה, סביר להניח כי תצליחו לשכנע את התינוק לטעום כמות של כ-1/2 מהכף של המזון שהכנתם. אל דאגה, זה איננו אומר שום דבר על עתידו הקולינארי של התינוק, או על יכולת השכנוע שלכם. J

 

זכרו תמיד להתייעץ עם רופא הילדים בנוגע להיכרות עם מזונות מוצקים לתינוק ובאופן ספציפי, לדון בכל סוגי המזונות שעלולים לגרום לאלרגיה לתינוק.

 

במה מאכילים?

דייסות מבוססות קמח מאורז מלא, שיבולת שועל טחונה דק בבית או קמח שעורה מלא ביחס של רבע כוס קמח על 3/4 כוס מים. לאחר שהמים רתחו, מוסיפים בהדרגה ותוך כדי בחישה את הקמח למים. מבשלים עשר דקות בבחישה מתמידה. ניתן להחליף את המים במיצי פירות, בחלב אם או תמ"ל מוכן בכמות זהה.

מחיות פירות וירקות – יש לקלף מקליפתם ולגלען, לחתוך לחתיכות, לבשל במשך הזמן הנדרש להתרככות מלאה (משתנה בין הפירות והירקות השונים) במים או במיצי פירות. לאחר הריכוך, יש ליצור מחית חלקה במעבד מזון. במקרה הצורך, יש להעביר במסננת, על מנת לסנן גושים גדולים שלא התרככו דיים.

כדאי לבדוק גם

7 טיפים להנקה כשתינוקך מתחיל לגדל שיניים

מהי בקיעת שיניים? התינוק שלך יתחיל את בקיעת השיניים שלו כאשר קבוצת השיניים הראשונה שלו, …

5 כללים לבחירת שם לתינוק

בחירת שם לתינוק החדש שלכם עלולה לעתים קרובות להפוך למטלה מפרכת. בנוסף לאפשרויות שאתם, הורי …

הצילו: איך בוחרים בקבוק לתינוק?

זו אולי נראית משימה פשוטה למדיי, אבל כשיש כל כך הרבה אופציות על המדפים, בחירת …