ויטמינים

קואנזים – Q10 סקירה כללית

קואנזים-Q10  סקירה כללית
קואנזים-Q10 (Ubiquinone) הינו חומר דמוי ויטמין, מסיס בשמן וידוע גם כיוביקווינון וזאת מעצם היותו מצוי בכל תא ותא בגופינו. קואנזים-Q10 משמש כמרכיב חיוני ליצירת מולקולות ATP במיטוכונדריה, אותן מולקולות המספקות אנרגיה זמינה לכל  תהליכי החיים בגוף1. מעצם הדברים, ריכוזו של קואנזים-Q10 גבוה באיברים הצורכים אנרגיה גבוהה כמו לב, מח, כליות וריאות2. מעבר לפונקציה הנזכרת, קואנזים-Q10 משמש כאנטיאוקסידנט חשוב ורב עוצמה3.  חשיבותו נובעת מעצם יכולתו למגר את נזקיהן של נגזרות חמצן וחנקן פעילות (ROS/NOS) מחד ומאידך בשל מבנהו הליפופילי,  קואנזים-Q10 מסוגל להגן על ממברנות התא מפני עקות חמצוניות המובילות למות התא3.
איור מס' 1: המבנה הכימי של קואנזיםQ10
קואנזים-Q10 ובריאות הלב
כאמור, קואנזים Q10 חיוני לתפקוד תקין של שריר הלב. רמות תקינות של CoQ10 עוזרות להתכווצות תקינה של שריר הלב, לשיפור בספיגת החמצן ולהרחבת האנדותל דבר הגורם לזרימה מיטבית של הדם בלב 1. ממחקרים אחרים עולה כי נטילת CoQ10 עשויה להוריד את לחץ הדם (לפחות ב-17 מ"מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי ו- 10 מ"מ כספית בלחץ הדם הדיאסטולי) תופעה זו נובעת משיפור תפקודי האנדותל4 . נמצא כי CoQ10 מונע חמצון של LDL (כולסטרול הרע) ובכך מונע התפתחות טרשת עורקים ומחלות לב כליליות 5. במחקר קליני אחר נמצא כי נטילת CoQ10 משפיעה לטובה על  קצב הלב 6.
קואנזים-Q10 כגורם המגן על העור עם אפקט Antiageing
קרינת השמש מעודדת יצירת קמטים, פיגמנטציה,יובש וגידולים בעור. קרינות UVA,UVB עשויות לפגוע בעור במספר מנגנונים. פגיעה בחומר התורשתי (DNA) וכתוצאה מכך יצירת גידולים כמו גם  יצירת נגזרות חמצן פעילות המאתחלות תהליכי פירוק של סיבי הקולגן בעור ליצירת קמטים7. מחקרים מורים כי לקואנזים-Q10 כאנטיאוקסידנט השפעה מטיבה על יצירת נגזרות חמצן פעילות ועל פגיעה בחומר התורשתי. בנוסף נמצא כי קואנזים-Q10 מגן על שכבת האפידרמיס בעור (השכבה החיצונית בעור) מפני עקה חמצונית ובנוסף מעודד יצירת מרכיבים הבונים את האפידרמיס8.

קואנזים-Q10 ומאמץ פיזי
מאמץ פיזי עשוי לעודד עלייה ביצור נגזרות חמצן פעילות ולהוביל לפגיעה בשרירים. במספר מחקרים באנשים בריאים, נטילת  CoQ10 לפני פעילות גופנית מאומצת גרמה לירידה בנזק לשרירים, בנוסף נמצא כי ל- CoQ10 יכולת להעלות את היכולות הגופניות, להוריד עייפות במהלך הפעילות הפיזית וזאת בשל תפקידו המרכזי ביצירת אנרגיה זמינה בגוף 9,10.

הגורמים העשויים לגרום לירידה בביוסינתיזה של CoQ10
הגיל  (מעל גיל 35 ישנה ירידה אקספוננציאלית בייצור העצמי של קואנזים ,Q10  ראה איור מס' 2), המצב הפיסיולוגי ונטילת תרופות כמו תרופות להורדת כולסטרול, (סטטינים לדוגמה) עשויים לגרום לירידה בביוסינתיזה (ייצור עצמי) של קואנזים- Q10בגוף11.  בשל הגורמים המצוינים מעלה יש להעשיר את הדיאטה בתוסף תזונה זה.
איור מס' 2: הירידה בביוסינתיזה של קואנזים Q10 עם הגיל, דבר המשליך על ריכוזיו באיברים המוגדרים כ"זללני” אנרגיה כמו הלב, הריאות,הכבד והכליות.

האתגר בהעלאת הזמינות הביולוגית של קואנזים-Q10
הזמינות הביולוגית של קואנזים- Q10זניחה (כ-5% ( וזאת בשל מבנהו הכימי ומשקלו המולקולרי12. לפיכך יש לצרוך כמויות גדולות מתוסף זה בעבור השפעה אפקטיבית. אך אליה וקוץ בה, ככל שכמות התוסף הנצרכת גבוהה יותר הספיגה בגוף הולכת וקטנה13. בשל סיבה זו, יש להעלות את הזמינות הביולוגית של קואנזים-Q10  באמצעות פורמולצייה מתאימה.

הטכנולוגיה של  חברת "הרבמד" להעלאת הספיגה והזמינות הביולוגית
חברת "הרבמד" פיתחה טכנולוגיה פטנטית ייחודית להעלאת הזמינות הביולוגית של תוספים קשי תמס (בעלי ספיגה וזמינות ביולוגית נמוכים) כמו קואנזים-Q10. טכנולוגיה זו קרויה בשם "אולטרזום" ומכאן שמו של המוצר שלנו Ultra Q10.
בבסיס הטכנולוגיה הייחודית לשיפור הספיגה והזמינות הביולוגית, עומד חלקיק בגודל ננומטרי שהוא "היבריד" בין אמולסיה וליפוזום (איור מס' 3). קואנזים Q10 מצוי במצב מומס בליבת החלקיק כמו באמולסיה אך זו עטופה במעטפת דו-שכבתית פוספוליפידית המזוהה כליפוזום14.  פוספוליפידים משמשים כמרכיב שכיח וחשוב  בממברנות התא.  מתוקף כך ממברנות התא מזהות את המבנה ההיברידי כמבנה מוכר ועוזרות  בהכנסת החלקיק הכולל את קואנזים Q10 לתאי המעי ומשם לדם. הגודל הננומטרי, המבנה הליפוזומלי,  והמססתו של  קואנזים ,Q10כל אלה עוזרים בהעלאת הספיגה והזמינות הביולוגית של Ultra Q10.

Liposome
Ultrasome TM
Emulsion

כדאי לבדוק גם

9 מאכלים שישפרו לך את הזיכרון

אכילה בריאה מורידה את הסיכון לסוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב, אבל עדיין לא ברור …

7 טריקים של דיאטניות לארוחות מהנות יותר

אמהות אלה, שבמקרה הינן גם דיאטניות, חולקות את הטריקים הטובים לתכנון ארוחות בריאות ומרעננות יותר. …

צירופי המזון המושלמים לשריפת שומן בגוף

אכילת מזונות אלה יחד עשוי לתת פוש רציני לדיאטה שלכם, כך קובע מחקר חדש. מזונות …