טיפים להפסקת עישון בלי להשמין

רבים מהמעשנים מייחלים ליום בו יפסיקו לשאוף לריאותיהם חומרים רעילים. זה לא מכבר ידוע, כי נזקי העישון הינם עצומים, לעיתים הם גם בלתי הפיכים. אולם, קל מאוד להמליץ ולייעץ למעשן להפסיק עם ההרגל המגונה, בפועל, העניין מורכב הרבה יותר. כמו כן, ישנם גם רבים המעוניינים להפסיק לעשן, וחוששים מכך שישמינו לאחר הגמילה. אז הנה לכם כמה טיפים בנידון.

מדוע מעשנים שוקלים פחות מהלא מעשנים?

הפסקת עישון אכן גורמת לעליה במשקל, את זאת, הוכיחו זה לא מכבר מחקרים רבים אשר עסקו בנושא. מעשן ממוצע שוקל כמה ק"ג פחות בהשוואה לאדם שאיננו מעשן, בעל נתונים פיזיים דומים. מי שהפסיק לעשן, יעלה מספר ק"ג בודדים לאחר הגמילה. אין מדובר כאן בצריכה עודפת של מזון, שכן מחקרים הוכיחו כי המעשנים שורפים יותר קלוריות מאלה שלא מעשנים. עם הפסקת עישון, קצב חילוף החומרים עובר שינוי, וגם אם המכור לסיגריות איננו צורך יותר קלוריות לאחר שהפסיק לעשן, סביר להניח שיעלה במשקל. בזמן העישון, יכולת ספיגת המזון היא פחותה יותר, ואילו בקרב אנשים שאינם נוהגים לעשן, הנטייה היא לעכל את המזון טוב יותר. בנוסף לכל זאת, בזמן העישון התיאבון הוא יחסית ירוד, וזאת בשל פגיעה בבלוטות הטעם.

טיפים למעשנים אשר רוצים להיגמל ולא להשמין

כאמור, הפסקת עישון עלולה להוביל להשמנה, אולם ישנן כמה דרכים להתמודד עם הבעיה. למשל: לאחר הגמילה, התיאבון הולך וגובר, ולכן כפי שנהוג לומר "אין להכניס הביתה אויבים", יש להימנע מלרכוש מזון עתיר קלוריות. בצורה זו, ההתמודדות עם הפיתויים תהיה פחותה. בנוסף, כדאי מאוד להצטרף לקבוצת תמיכה, בה פוגשים אנשים באותו המצב בדיוק, עם אותן התחושות ואותם הקשיים.  אחד יכול להיעזר בשני, וישנן קבוצות בהן נוכחת גם דיאטנית אשר מציידת את הנגמלים עם עצות מועילות באשר לנושא של "תעשה ואל תעשה" לאחר שנגמלים מעישון סיגריות.

פעילות גופנית

פעילות גופנית מומלצת לכולם ולבני כל הגילאים, על אחת כמה וכמה היא מומלצת לאנשים אשר מעוניינים להיגמל מעישון. עם תום הפסקת עישון, הגוף שורף פחות קלוריות, ואילו פעילות ספורטיבית, מאיצה שריפת אנרגיה. לפעילות עוד יתרונות, היא מסיחה את הדעת ומסייעת להתמודד עם לחצים ומתחים.

תחליף לסיגריות

כל מעשן יודע מהן אותן שעות ומהם אותם רגעים, בהם הוא נזקק להצית סיגריה. לאחר הגמילה, ניתן למצוא תחליפים, כמו מסטיקים וסוכריות ללא סוכר, ולנסות להעסיק את עצמכם בכל מיני פעילויות שיסיחו את דעתכם וישכיחו את הרצון לעשן.

שמירה על תפריט נכון

גם כאן, ההמלצה לשמור על תפריט נכון תקפה לכל אחד. למעשנים במיוחד, מומלץ לארגן תפריט אוכל מאוזן, המכיל את כל אבות המזון, ואין צורך להיצמד לתפריט של 3 ארוחות ביום. כדאי כל כמה שעות לאכול מזון בריא ומשביע, וחשוב ביותר לא להגיע למצבים שבהם הנגמל חש רעב עז.

הקיפו את עצמכם ב"קבוצת מעודדים"

גמילה מניקוטין איננה פשוטה, וישנם לא מעט אנשים אשר כבר הגיעו לפסגת ההר, כבשו אותה, משמע הפסיקו לעשן, לכמה חודשים, אולי אפילו לכמה שנים, וחזרו שוב לסורם. לעיתים ישנם לא מעט מצבים מלחיצים במהלך החיים, אשר גורמים למעשנים לשעבר לחזור ולמצוא נחמה בעישון. בשל כך, כדאי מאוד להיות מוקפים בסביבה תומכת ומבינה, בין אם אלה בני משפחה או חברים, אשר מודעים למצב, למכשולים ולקשיים. כדאי מאוד לשוחח עימם, לספר על המצוקות, לחלוק עימם את הרגשות, ובדרך זו להיעזר ולהיתמך בהם. לבסוף, אסור לשכוח, אמנם יש אשר יטענו כי זוהי קלישאה, אך אין דבר העומד בפני כוח הרצון.

כדאי לבדוק גם

7 טריקים של דיאטניות לארוחות מהנות יותר

אמהות אלה, שבמקרה הינן גם דיאטניות, חולקות את הטריקים הטובים לתכנון ארוחות בריאות ומרעננות יותר. …

צירופי המזון המושלמים לשריפת שומן בגוף

אכילת מזונות אלה יחד עשוי לתת פוש רציני לדיאטה שלכם, כך קובע מחקר חדש. מזונות …

5 מאכלים למניעת שפעת והתקררות

לאט לאט, מבלי שהרגשנו, החורף התגנב לכאן, עם הקור המקפיא והחודר לעצמות, עם הרוחות והגשמים, …