5 הטעויות שאת בטח עושה בדיאטה

על פי Marketdata Enterprises, ה"מרזה" האמריקאי הממוצע פוצח בחמש דיאטות בכל שנה. אם גם את שייכת למתייאשים, שלאחר דיאטה ארוכה, אינך מצליחה להשיל ולו גרם אחד ממשקלך, כנראה שגם את אינך עושה זאת נכון. הנה מספר טעויות-דיאטה נפוצות ובצידן, הפתרונות:

לספור כל קלוריה

שלא תביני לא נכון: אין ספק שלרוב, אנחנו נוטים שלא להעריך נכונה את כמות הקלוריות אותן אנחנו באמת צורכים. אבל כשאת מנסה להפחית ממשקלך, שיגרת האכילה והרגלי התזונה הנכונים חשובים יותר מקלוריה זו או אחרת. מחקר של JAMA משנת 2012 מורה כי אנשים שהיו בדיאטה דלת פחמימות ונמוכת ערך גליקמי, הורידו ממשקלם יותר מאשר אלה שהיו בדיאטה דלת שומן ועשירה בפחמימות. "חילוף החומרים במזונות עשירים בפחמימות איטי יותר בהשוואה לכאלה העשירים בשומן ובחלבונים" אומר ד"ר דיוויד לודוויג, מנהל New Balance Foundation Obesity Prevention Center at Boston Children's Hospital. מזונות בעלי ערך גליקמי גבוה (כסוכר, לחם ות"א) משנים את רמת הסוכר בדם וגורמים להתקפי רעב.

פתרון

התמקדי במזונות דלי פחמימות ריקות ועשירות בחלבון, אולם בחרי את החלבון בקפידה. מחקר של American Journal of Clinical Nutrition משנת 2015 מורה כי נבדקים שאכלו יוגורט, עוף ללא עור ואגוזים, הורידו ממשקלם יותר מכאלה שצרכו בשר אדום או מעובד (במיוחד כזה שלווה במזונות עתירי פחמימות). החלפת הפחמימות במזונות בעלי ערך גליקמי נמוך, כירקות, מיתנה את העלייה במשקל.

מיני-ארוחות

שמעת את זה מיליון פעמים בערך: ארוחות קטנות, לעיתים קרובות, תסייענה לך לרדת במשקל, בגלל חילוף החומרים ושליטה ברעב. אולם, חלוקה של 1,200 קלוריות לשש ארוחות קטנות ביום, מותירה אותך עם בטן מקרקרת ודיאטה בה לא תוכלי להתמיד לאורך זמן. את זקוקה לחלבון, סיבים ופחמימות בכל ארוחה על מנת לחוש שבעה וקשה מאד לדחוס אותם לתוך 200 קלוריות. לכן, ברוב המקרים, את "גונבת" עוד כפית חמאה, או מגניבה "רק עוד משהו קטן". בנוסף, שש ארוחות כאלה ביום, פירושן ששש פעמים ביום את צריכה לבחון את כוח הרצון שלך, ולעמוד בפיתוי בידיעה ששוב תסיימי ארוחה עם בטן מקרקרת.

פתרון

שלוש ארוחות ביום. יש סיכוי רב יותר שתצליחי לדבוק בדיאטה שלך, אם לא כל היום שלך יסתובב מסביב לארוחה הקטנה הבאה. מחקר של Obesity משנת 2013 מראה כי לאנשים שהתייחסו לארוחת הבוקר כלארוחה העיקרית של היום, יש פי שניים סיכויים (לפחות) לרדת במשקל, מאשר לכאלה ששמרו את הקלוריות לארוחת הצהריים או הערב.

מזון שיגרתי ולא מגוון

בשנת 2011 נערך מחקר בו נשים אכלו רק מזון מסוג אחד במשך שבוע (mac and cheese) צרכו 100 קלוריות פחות, מאשר כאשר אכלו זאת באופן חד-פעמי. אולם, מחקר של הולי ריינור, PhD, פרופסור לתזונה ב-University of Tennessee, מורה כי נבדקים שהוגבלו מבחינה קלורית ואכלו אך ורק שני סוגי ג'אנק פוד, לא איבדו יותר ממשקלם יותר מנבדקים שהוגבלו קלורית, אולם יכלו לגוון את מזונם.

פתרון

גווני את המזון שלך. התנסי בפירות וירקות ואל תשכחי לשלב במזון גם דגים וקטניות, עבור החלבונים.

להישקל יום יום

אמנם שקילות תקופתיות קבועות נחשבות למקדמות הצלחת הדיאטה, אולם אל תגזימי בכך. מחקר של Journal of Obesity מראה כי נשים "מרוויחות" פחות משקילה יומית, יחסית לגברים. בגלל תנודות הורמונאליות, גופן צובר מים והשקילה איננה מדויקת. בנוסף לכך, נשים לוקחות את אי הירידה במשקל בצורה קשה יותר, ועלולות להישבר ולזנוח את הדיאטה, במידה ותתאכזבנה ממה שמראה המשקל.

פתרון

השקלי פעם בשבוע. יום רביעי הוא יום מצוין לכך, על פי Plos One.

אימון במקום דיאטה

העצה הבסיסית אומרת "אכלי פחות ובצעי יותר פעילות פיזית", אולם, שתי השיטות אינן יעילות במידה שווה. "ירידה במשקל מורכבת מ-80% דיאטה ו-20% אימון גופני" כך על פי קרייג פרימק, MD, מ-Scottsdale Weight Loss Center in Arizona. קלוריות הנשרפות באימון נחשבות לזניחות מול אלה המושגות על ידי דיאטה, מכיוון שעל מנת לרדת קילוגרם אחד באימון, יש לבצע עבודה ממושכת ומאמץ רב.

פתרון

שלבי בין שתי הגישות, הקפידי על הדיאטה וגם על הפעילות הגופנית. למרות משקלו המועט בהרזיה, אימון משפר את התחושה שלך לגבי הגוף שלך, לכן, אל תוותרי עליו.

כדאי לבדוק גם

9 מאכלים שישפרו לך את הזיכרון

אכילה בריאה מורידה את הסיכון לסוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב, אבל עדיין לא ברור …

7 טריקים של דיאטניות לארוחות מהנות יותר

אמהות אלה, שבמקרה הינן גם דיאטניות, חולקות את הטריקים הטובים לתכנון ארוחות בריאות ומרעננות יותר. …

צירופי המזון המושלמים לשריפת שומן בגוף

אכילת מזונות אלה יחד עשוי לתת פוש רציני לדיאטה שלכם, כך קובע מחקר חדש. מזונות …