בעיות בריאותיות שעלולות לצוץ לטבעונים – ואיך מטפלים בהן

אורח חיים המבוסס על תזונה צמחונית או טבעונית בהחלט יכול להיחשב לאורח חיים בריא, אבל, אם אתם כבר "שם", או שבכוונתכם לבצע שינוי מסוג כזה בקרוב בתזונתכם, הנה מספר דברים שחשוב מאד שתדעו, על מנת שלא תסבלו מחוסרים תזונתיים.

אם אתם שוקלים מעבר לתזונה כזו, אתם בחברה טובה: מסקר של מכון Gallup עולה כי לפחות 5% מהאמריקאים נהנים מתזונה מבוססת צמחים ומיתרונותיה הבריאותיים. בין אותם יתרונות ניתן למצוא ירידה בסיכון ללקות בכולסטרול גבוה, במחלות לב, ביתר לחץ דם, בתסמונת המטבולית, ובסוכרת מסוג 2. אולם, למרות היתרונות המובהקים בתזונה מסוג זה, ההחלטה על מעבר אליה איננה צריכה לעשות כלאחר יד. כאשר תזונה כזו איננה מוקפדת ומודעת, היא עלולה לגרום מגוון גדול של בעיות וסיכונים בריאותיים, אשר כדאי לשקול ולבחון אותם ברצינות, לפני ביצוע המעבר.

מציאת האיזון בתזונה צמחונית: יתרונות

על פניו, נראה כי לתזונה צמחונית ישנן יתרונות רבים. אתם תאכלו הרבה יותר פירות וירקות ותקבלו רכיבי תזונה בריאה יותר כסיבים, ויטמינים, מינרלים ורכיבים תזונתיים חשובים נוספים. על ידי אי אכילת בשר, תוכלו גם לצמצם בצורה משמעותית את הצריכה של שומן רווי וכולסטרול.

למרות שצרכיו התזונתיים של כל אדם שונים במקצת מזה של חברו, ניתן לומר כי תזונה צמחונית מאוזנת היטב עשויה להיות להכיל יותר פחמימות מורכבות וחומרים מזינים מסוימים כמו מגנזיום, חומצה פולית, ויטמין C, ויטמין E ופיטו-נוטריאנטים. התוצאה היא שיעור נמוך יותר של מחלות לב, סוכרת וגם סוגים מסוימים של סרטן. מעבר לכך, לתזונה צמחונית או טבעונית תועלת נוספת, מעבר לשינוי התזונתי-בריאותי. חלבונים שמקורם מן החי כעוף, דגים ובשר יקרים בהרבה, מאשר חלבונים מן הצומח, כשעועית, קינואה, אגוזים, זרעים, ומוצרים טופו. אם תבחרו את המצרכים שאתם קונים בקפידה, אתם עשויים להבחין בירידה בהוצאות שלכם על מזון.

ידיעת הסיכונים הכרוכים בתזונה צמחונית

הבעיות והחוסרים הקשורים לתזונה צמחית עלולים להגיע מחוסר המודעות והידיעה כיצד לפצות את גופכם בחומרים המזינים המצויים במוצרים מן החי. אם אין לכם תוכנית מסודרת, אשר מטרתה להבטיח חלופות מן הצומח, תוכלו לגלות פתאום חוסרים בחלבונים, ב-B12, בסידן, בויטמין D ועוד. את רוב החלופות האלו ניתן למצוא במקורות צמחונים, אולם, כדי להשיג אותם תדרשו לקצת יותר מ"סתם להפסיק לאכול בשר", אלא לתכנון ומציאת מגוון רחב של אפשרויות מזון.

הנה מספר טיפים שיסייעו לכם לשפר את תזונתכם:

  • שימו לב במיוחד והימנעו מצריכת פחמימות וסוכרים מעובדים.
  • אל תשכחו לאכול מזונות צמחיים שופעי אומגה 3 ושומנים כמזונות מבוססי סויה, זרעי צ'יה, זרעי המפ, זרעי פשתן, שמן קנולה, ירקות בעלי עלים ירוקים כהים, נבט חיטה ואגוזי מלך.
  • כדי לקבל את החלבונים שאתם זקוקים להם, הקפידו לאכול שעועית, מוצרי סויה שלמה, קינואה, אגוזים וזרעים.
  • איכלו כמויות נאות של פירות וירקות, בעיקר כאלה שהינם פחותי עמילן (כנבטי אלפלפה, אספרגוס וכד').
  • כרשת בטחון, טלו מולטי-ויטמין אשר מכיל 100% מצריכת ה-B12 המומלצת לכם ליום ו-70% מצריכת האבץ המומלצת ליום. עבור ילדים ונשים בגיל הפוריות, ודאו כי המולטי-ויטמין שאתם לוקחים מכיל גם 100% ברזל מכמות הצריכה היומית המומלצת.
  • קחו תוספת DHA מבוסס-אצות או שמן דגים באיכות גבוהה (בזיקוק מולקולרי).
  • אם אתם סובלים ממחלה כרונית, בהריון או מניקות הקפידו להתייעץ עם הרופא, לפני נטילת כל תוסף מזון.

תזונה צמחונית עשויה להיות נהדרת ולשפר את בריאותכם, כל עוד תקפידו לאזן אותה ולדאוג לחלופות צמחיות לרכיבים הקיימים במוצרים מן החי.

כדאי לבדוק גם

9 מאכלים שישפרו לך את הזיכרון

אכילה בריאה מורידה את הסיכון לסוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב, אבל עדיין לא ברור …

7 טריקים של דיאטניות לארוחות מהנות יותר

אמהות אלה, שבמקרה הינן גם דיאטניות, חולקות את הטריקים הטובים לתכנון ארוחות בריאות ומרעננות יותר. …

צירופי המזון המושלמים לשריפת שומן בגוף

אכילת מזונות אלה יחד עשוי לתת פוש רציני לדיאטה שלכם, כך קובע מחקר חדש. מזונות …