מדוע להשתמש בפרוביוטיקה בסתיו ובחורף?

גורמים רבים תורמים לחיזוק המערכת החיסונית שלנו, אולם הוספת פרוביוטיקה למאמצים החיסוניים שלך, יכולה להוות הבדל ניכר במאמצים לשמור על בריאותך בעונת הקור והשפעת.

חוקרים, רופאים ואנשים רבים המודעים לשמירה על בריאותם כבר התוודעו ליתרונות הרבים של צריכת פרוביוטיקה. אין זה פלא שכיום, במסגרת הרפואה המונעת, מומחים ממליצים לצרוך אותה בחורף.

פרוביוטיקה ומערכת חיסונית

בתוך גופו של כל אחד מאיתנו חיים, בהערכה גסה, כ-100 טריליון בקטריות, רובן, במערכת העיכול שלנו. פרוביוטיקה מכילה חיידקים טובים, אשר מתיישבים במעיים שלנו ותורמים להתפתחותה של פלורת מעיים בריאה.

תומכי הפרוביוטיקה, המגובים במחקרים מדעיים, טוענים כי פרוביוטיקה ממלאת תפקיד מרכזי בשיפור בריאותינו, על ידי:

  • איזון התפתחות פתוגנים
  • שיפור העיכול וספיגת המזון
  • עזרה בסינתוז ויטמין K
  • איזון רמת החומציות במעיים
  • שמירת המערכת החיסונית מתפקדת ללא זעזועים מיותרים

הצפת המעיים בבקטריה פרוביוטית מקשה על הפתוגנים לשרוד שם. לרוע המזל, בתנאים של פלורת מעיים מאוזנת, לפתוגנים (למשל, אלה הקשורים לשפעת) עליונות ניכרת ולכן, נוצרת פגיעות רבה יותר לזיהומים ודלקות.

פרוביוטיקה מסייעת למלחמה בפתוגנים במספר צורות:

  • כאשר פתוגן מגיע למעיים, החיידקים הטובים סובבים אותו ופועלים כדי לנטרלו.
  • בקטריה טובה יוצרת מכשול ברירית המעי, אשר מונעת מהפתוגנים לחדור למחזור הדם.
  • כאשר פתוגן מצליח לחדור לדם, הבקטריה הטובה "מודיעה" על כך למערכת החיסונית כדי שתתקוף אותו.

מחקרים המקשרים בין פרוביוטיקה לעמידות נגד הצטננות/שפעת:

התיאורים הבאים הינם תקציר עובדות מוכחות, אשר נתמכות על ידי עדויות קליניות התומכות בדעה כי פרוביוטיקה מסייעת לנו בהתמודדות נגד הצטננות ושפעת:

בשנת 2009, פורסם במגזין Pediatrics, מחקר שנעשה על ידי צוות משולב מהמדינות ארה"ב, סין ופינלנד. מחקר זה בדק את השפעת הפרוביוטיקה על ילדים בגילאי 3-5 לאורך תקופת החורף. מגובים בקבוצת ביקורת בה מעל ל-300 ילדים, החוקרים מצאו כי פרוביוטיקה הקטינה את עליית החום ב-53 עד 72 אחוז, התקפי שיעול ב-41 עד 62 אחוזים ואף נוזל ב-28 עד 58 אחוזים יותר מקבוצת הביקורת שנטלה פלסבו. בנוסף, הם גילו כי קבוצת נוטלי הפרוביוטיקה, סטטיסטית, נזקקה בצורה משמעותית להרבה פחות מרשמי אנטיביוטיקה ולימי מחלה מקבוצת הביקורת. החוקרים הסיקו מכך כי צריכה יומית של פרוביוטיקה הינה בטוחה ויעילה נגד הצטננות בילדים צעירים ובריאים.

ב-2011 התפרסם ב- The International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism מחקר בריטי שבדק את השפעת הפרוביוטיקה על זיהומים בדרכי הנשימה העליונות בבוגרים העוסקים בפעילות גופנית מבוססת-סיבולת. במחקר זה, נצפתה הקטנה משמעותית של זיהומים בדרכי הנשימה העליונות.

ב-2010 פורסם ב- Journal of the American College of Nutrition , מחקר אשר בדק את השפעת מוצרי חלב מותסס המכיל פרוביוטיקה על דרכי הנשימה ודלקות במערכת העיכול אשר נפוצים בקרב עובדי משמרות (קבוצה הידועה כחשופה לכשלים במערכת החיסון). החוקרים ציינו כי בקבוצת נוטלי הפרוביוטיקה הופיעו פחות מקרים של זיהומים בדרכי הנשימה והעיכול, משך חום מופחת ופחות ימי מחלה.

בנוסף, גילו החוקרים כי פרוביוטיקה מעלה את רמות ופעילות התאים החיסוניים כלויקוציטים, נאוטרופילים ותאי ה-NK (natural killer).

שלושה המחקרים המתוקצרים כאן הינם דוגמית קטנה ומייצגת ליעילותה של הפרוביוטיקה במלחמה נגד הצטננות, שפעת והסימפטומים שלהן. עונת החורף מוגדרת כתקופת הפריחה של מחלות אלה, ולכן, ברגע שהאוויר מתחיל להתקרר, זה הזמן להתחיל לקחת פרוביוטיקה, אשר תצמצם (גם אם לא תמנע כליל) את השפעות הוירוסים שסביבנו.

כדאי לבדוק גם

9 מאכלים שישפרו לך את הזיכרון

אכילה בריאה מורידה את הסיכון לסוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב, אבל עדיין לא ברור …

7 טריקים של דיאטניות לארוחות מהנות יותר

אמהות אלה, שבמקרה הינן גם דיאטניות, חולקות את הטריקים הטובים לתכנון ארוחות בריאות ומרעננות יותר. …

צירופי המזון המושלמים לשריפת שומן בגוף

אכילת מזונות אלה יחד עשוי לתת פוש רציני לדיאטה שלכם, כך קובע מחקר חדש. מזונות …