מד לחץ דם – סקירה

מאז ומעולם סבלו אנשים מלחץ דם גבוה או נמוך, אולם המודעות לכך בשנים עברו הייתה מזערית. הן האנשים והן הרפואה לא ידעו לעומק עד כמה ההשלכות לכך הן קריטיות במידה ולא נוטלים את הטיפול הנכון. יתרה מזו לא תמיד ידעו לזהות את הסימנים המקדימים המעידים על בעיה בלחץ הדם דבר שגרם לסיבוכים רבים בהמשך הדרך ולעיתים אף למוות.

בחלוף השנים לחץ דם בכלל ולחץ דם גבוה או נמוך בפרט החלו להיבדק בצורה יסודית, מעמיקה ויומיומית. כיום כאשר הולכים לכל רופא מומחה ולא משנה לאיזה תחום הוא שייך הבדיקה הראשונה אותה הוא עורך בעזרת מכשיר לחץ דם/ מד לחץ דם הינה בדיקת לחץ דם. הרפואה שהתקדמה במשך השנים וממשיכה להתפתח כל הזמן, מקנה את הכלים החיוניים לרופאים לזהות תסמינים של בעיה בלחץ הדם, וכמובן לתת את הטיפול המתאים באופן מיידי כך שילחם במצב, יצור איזון של לחץ הדם וימנע התדרדרות בריאותית.
כאן המקום להבין מהו אותו שחקן ראשי, קריטי וחיוני הנקרא לחץ דם: לחץ דם הינו מדד המסמל את הלחץ המופעל על דפנות העורקים בזמן מצבי המנוחה וההתכווצות של הלב. הלחץ בעורקים גבוה יותר כאשר מתכווצים חדרי הלב, ונמוך יותר כאשר מתרחבים חדרי הלב. מכאן כי הלחץ הינו תוצר של כמות הדם בעורקים, הכוח שמושקע להזרמתו, וכמובן גודלם וגמישותם של העורקים.
ערכי לחץ הדם אינם קבועים בגוף ומשתנים במצבים שונים כגון:
א.      מנוחה לעומת סטרס ולחץ פיזי או נפשי. כאשר עוסקים בפעילות גופנית מאסיבית, מצב של התרגשות יתר.
ב.       תזונה משתנה, תקופה בה נוטלים תרופות לעומת כזו שלא נוטלים בה כלל.
ג.        לרב לחץ הדם יהיה נמוך יותר בלילה מאשר ביום, היות ואז הגוף נמצא במצב של רגיעה ומנוחה.
אנשים שאובחנו כסובלים מלחץ דם גבוה או נמוך חייבים להיות במעקב תמידי ויומיומי, במקום למצוא עצמם נגררים יום ביומו לביקור בשלל קופות חולים ולמדוד לחץ דם אצל האחות, כל שעליהם לעשות הוא לקנות מכשיר לחץ דם/מד לחץ דם.
קיימים שני מכשירי לחץ דם, האחד מורכב משרוול מדידה אותו מלבישים על הזרוע ומד כספית. בעזרת שימוש בסטטוסקופ תחת השרוול מאזינים לפעימות לאחר ניפוח השרוול. ניתן למצוא מכשיר לחץ דם זה בבתי חולים, בבתי מרקחת וברשתות הפארמים.
השני שהוא פופולארי ופשוט יותר לתפעול הינו מד לחץ דם דיגיטאלי המציג בתוך כשלושים שניות את לחץ הדם על מסך. היתרון של מכשיר לחץ דם דיגיטאלי שהוא אינו מחייב נוכחות של רופא או הבנה יתרה בכל הקשור לתפעול סטטוסקופ. קיימים בו חיישנים מובנים לבדיקת הדופק כך שאין צורך בשימוש בסטטוסקופ. הודות לכל זה קיימת זמינות ותדירות גבוהה למדידת לחץ דם.
כדי לקבל תוצאות מדויקות ככל שניתן, רצוי לערוך את המדידה הביתית כשלוש פעמים ביום. לעיתים התוצאות מוטות עקב שינויים כאלו ואחרים כדוגמת המצב הפיזי בו היה הנבדק בעת המדידה. כדי להגיע לתוצאות מדויקות ככל שניתן רצוי להשוות את תוצאות המדידה לאלו שנתקבלו על-ידי מדידה במרפאה.
 
היתרונות המשמעותיים בשימוש במכשיר לחץ דם: במרבית המקרים כאשר אדם סובל מלחץ דם גבוה אין סימפטומים מקדימים, לכן הוא נקרא "הרוצח השקט". הוא מגדיל את הסיכון לחלות במחלות כדוגמת שבץ, התקפי לב ולעיתים אף מוות. גם ההפך כאשר מדובר בלחץ דם נמוך זהו עלול להיות סממן למחלות שונות, לכן הכרחי לערוך מעקב תמידי ובאמצעות מד לחץ דם אפשר לעשות זאת בפשטות ובקלות.