שמונה דברים שלא ידעתם על המפ

אל דאגה, אנחנו לא עומדים לעבור על החוק, או להדיח אתכם לדבר עבירה. אבל, ראשית, נעשה מעט סדר בבלגן, ונתחיל בקצת בוטניקה בסיסית:

הקנאביס (Cannabis) הוא צמח חד-שנתי, המתחיל את צמיחתו באביב. צמיחה זו נמשכת מספר חודשים ומגיעה לשיאה בפריחה. לצמח הקנאביס ישנם שלושה זנים עיקריים: קנאביס סאטיבה (Cannabis sativa sativa), קנאביס אינדיקה (Cannabis sativa indica) וקנאביס רודראליס (Cannabis sativa ruderalis). שלושה הזנים שונים זה מזה ברמת ה-THC שלהם ובשימושים שעושים בהם.

מהו המפ?

המפ (המוכר גם בשם קנבוס) הינו תת זן של קנאביס סאטיבה, אשר איננו מגודל למטרת ייצור סם, אלא אך ורק למטרות תעשייתיות אחרות. בזן זה נעשה שימוש בסיבים הדקים, הארוכים והחזקים, אשר מרכיבים את ענפיו בשימושים שונים, אשר אותם נסקור מייד.

מה מייצרים מהמפ?

ההיסטוריה של השימוש בקנבוס כחומר גלם עתיקה למדי, וכנראה שהחלה בסין, הרבה שנים לפני ספירת הנוצרים. כיום, מייצרים ממנו כמעט כל מה שתוכלו להעלות על דעתכם: מזון, לבוש, הנעלה, מוצרי קוסמטיקה, חומרי בנייה ואפילו בתעשיית המכוניות…

אמנם, הדעות כרגע חלוקות האם מדובר ב-50,000 שימושים שונים או "רק" ב-25,000, אבל אתם חייבים להודות, שכך או אחרת, המספרים מרשימים.

הנה מספר עובדות היסטוריות על המפ, שבוודאי לא ידעתם:

  • כבר במשנה שלנו, במספר מסכות שונות, הוזכר הקנבוס כמקור לחוטים ובדים, כתחליף לכותנה ופשתן. בשנים אלו הוא שימש לתפירת בגדים, תכריכי קבורה, מצעים ואף פתילות למאור.
  • עד שנות ה-20 של המאה ה-19, כ-80% מהבדים, היו עשויים המפ. לכן, אין זה מפתיע, שעל פי ההיסטוריונים, דגלי ארה"ב הראשונים שנתפרו, יוצרו מבדים העשויים מצמחי המפ, אשר גודלו על ידי ג'ורג' וושינגטון ותומס ג'פרסון, חקלאים מוכשרים בפני עצמם.
  • השימוש הנפוץ בהמפ לצורך ייצור נייר במאות הקודמות, גרם לכך, שרבים מהמסמכים והספרים אותם אנחנו מכירים ואוהבים כיום, נכתבו במקור על נייר עשוי המפ. רוצים דוגמאות? הכרזת העצמאות, ספריהם של מארק טווין, ויקטור הוגו ואלכסנדר דומא. אפילו "אליסה בארץ הפלאות" של לואיס קרול, נכתב על נייר עשוי המפ.
  • רק בתחילת המאה ה-20 באש ריחו של הקנאביס בארה"ב והוא הוצא מחוץ לחוק. במאות שלפני כן, גידול המפ נחשב לגידול לגיטימי ומועיל, יותר מכך, עד לתחילת המאה ה-19, יכולתם לשלם את מיסיכם בארה"ב באמצעות המפ.
  • הדעות חלוקות על נכונות הסיפור העוסק בכך שהנרי פורד ייצר ב-1941 מכונית שכולה עשויה מהמפ. פגוש הפלסטיק של מכונית זו (בו היה מעורב המפ) נחשב לחזק פי עשרה מכל פגוש מתכת אחר של מכונית באותה תקופה. אבל, גם אותם היסטוריונים סקפטיים אינם יכולים להתכחש ל- Kestrel, מכונית קנדית Calgary-based Motive Industries INC שנבנתה ב-2013 ולמכונית הספורט הקטנה ונטולת הגג שעוצבה על ידי Bruce Dietzen ב-2015.
  • בשנת 1942, במסגרת ניסיון לפתח גידול מקומי של חומרי גלם חדשים בארץ, נעשה ניסיון לגידול תעשייתי של קנבוס בקיבוץ דפנה בצפון הארץ. למרות שהקנבוס שצמח במהלך ניסיון זה היה מותאם במיוחד לייצור חבלים ובדים, הבריטים, ששלטו אז בארץ, הטילו וטו על המשך הגידול. כך, למרות שהניסיון נחל הצלחה, הוא הופסק לאחר קציר אחד בלבד.
  • בטון המפ, אשר פותח בשנים האחרונות, עושה שימוש בסיבים החזקים על מנת ליצור חומר בנייה אשר יודע להתמודד היטב על חדירת מים, מתאים לבנייה בכל סוג של אקלים ועמיד הרבה יותר מחומרי הבנייה המשמשים אותנו כיום.
  • זרעי המפ (שמן המפ המופק מהם בכבישה קרה) נחשבים למזון-על, מאחר והם מכילים פרוטאינים, ויטמינים, חומצות שומן רוויות, מינרלים, אנטי-אוקסידנטים ואומגה 3 ואומגה 6 בכמויות נדיבות. שמן ההמפ יעיל בבליעה או בשימוש חיצונית ויש לו השפעה נרחבת על תפקודי הגוף, איזון סכרת וכולסטרול, שיפור מצב העור, איזון הורמונלי וכד'.

כדאי לבדוק גם

7 טיפים פשוטים להרגעה בזמני לחץ

לכולנו מגיע להירגע. רוגע טוב לבריאות ולמעשה לוקח פחות זמן ממה שכולנו אולי מאמינים. בפועל אין צורך …

איך לבחור נעלי ריצה?

רוב נעלי הריצה מתאימות לכם וגורמות לכם לחוש בנוח כאשר אתם מודדים אותן בחנות הנעליים, …

איך לגדל ילדים חכמים יותר?

גם אם תמיד חשבתם כך, כעת יש לכם אישור מדעי-רשמי: הילדות נחשבת לתקופה קריטית בהתפתחות …

2 תגובות

  1. בן שמעון גרמן

    מבקשת לדעת האם שמן האמפ עוזר לפיסורה?

    מחכה לתשובה .

    תודה

    • שמן המפ נמצא יעיל בהתמודדות עם בעיות עור שונות, על פיסורה ספציפית לא ידוע לנו. בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא.