איך לבחור נעלי ריצה?

רוב נעלי הריצה מתאימות לכם וגורמות לכם לחוש בנוח כאשר אתם מודדים אותן בחנות הנעליים, אבל המבחן האמיתי מגיע כמה קילומטרים אחרי שאתם מתחילים את הריצה שלכם. עד מהרה תבינו, כי הנעל האידיאלית קשורה יותר לסגנון הריצה שלכם ולצורת כף הרגל מאשר ללוגו התפור בצד. באופן כללי, זוג נעלי ריצה צריך להחזיק מעמד בין 400 ל-500 קילומטרים של ריצה (3 או 4 חודשים לרצים רגילים). הסתכלו על הנעליים שלכם ובדקו אם הסוליה הפנימית או החיצונית דחוסות או שחוקות. במקרה כזה, ייתכן שהגיע הזמן לרכוש זוג חדש.

 

בחירת נעלי ריצה המתאימות לכם היא קלה:

קבעו את סוג הריצה וסגנון הריצה שלכם.

בחרו את הקטגוריה של הנעל ואת התכונות המתאימות לצרכיכם.

נסו את הנעליים כדי למצוא את הזוג שמתאים לכם ביותר.

 

קטגוריות נעלי ריצה

נעלי ריצת כביש – מיועדות לריצה המתבצעת על גבי משטחים כבושים וסלולים. הן קלות וגמישות, עשויות לבלום זעזועים ולייצב את הרגליים במהלך ריצה על משטחים קשים וישרים.

נעלי ריצת שטח – מיועדות למסלולים שאינם כביש, עם סלעים, בוץ, שורשים או מכשולים אחרים. הן משופרות על ידי סוליה מסיבית ומציעות יציבות, תמיכה והגנה לכפות הרגליים.

נעלי התעמלות – מיועדות לאימוני כושר, אימוני קרוספיט, או כל פעילות אחרת שבה למגע עם הקרקע ישנה חשיבות על פני עובי הסוליה.

 

איך אתה רץ?

אם ברשותכם זוג משומש של נעלי ריצה, הניחו אותן על משטח ישר ובדקו אותן, כדי לסייע לכם לקבוע את מכניקת הריצה שלכם.

פרונציה – אם ישנה שחיקה מועטה בצד החיצוני של העקב (לאטרלי) ובחלק הפנימי של הסוליה רוב הסיכויים שתנועת הרגליים שלכם תקינה.

אובר-פרונציה – אם ישנם סימני שחיקה בולטים בצד הפנימי של העקב (מדיאלי) אך לא מבחוץ, סביר להניח שאתם סובלים מאובר-פרונציה, קריסה של כף הרגל פנימה, אשר לרוב נגרמת מפלטפוס או מקשת נמוכה. מדובר בתכונה נפוצה אשר ממצבת את הרצים הלוקים בה בסיכון של כאבי ברכיים ופציעות. על מנת להימנע מכך יש צורך בנעליים יציבות או בנעליים עם בקרת תנועה (Motion Control).

סופינציה – אם ישנה שחיקה ברורה בצדם החיצוני של העקב והסוליה, מדובר במקרה שלרוב נגרם בגלל קשת גבוהה בכף הרגל. מדובר במקרים נדירים בקרב הרצים, אולם רצים הסובלים ממנו צריכים נעליים גמישות עם הרבה ריפוד.

יחף/ריצה מינימליסטית – בנעלי ריצה מסורתיות, החלק הראשון הנוגע בקרקע הוא העקב. בריצה מסוג זה, אמצע כף הרגל או קדמת כף הרגל הם אלה הפוגשים את הקרקע ראשונים.

 

סוגי נעלי ריצה

נעלי Neutral יכולות להתאים לבעלי פרונציה קלה, אבל הן טובות ביותר עבור רצים ניטרליים או בעלי סופינציה. נעליים אלה מספקות ספיגת זעזועים ותמיכה בחלק המדיאלי.

נעלי Stability טובות לרצים במצבים קלים עד בינוניים של אובר-פרונציה. לעתים קרובות הן כוללות חלק המחזק את צד הקשת של כל סוליה פנימית, אזור המושפע מאד על ידי אובר-פרונציה.

נעלי Motion-Control מתאימות ביותר לרצים במצבי אובר-פרונציה בינונית עד חמורה, הן מציעות תכונות כעקבים קשיחים או עיצוב המקל על אובר-פרונציה.

נעלי Barefoot הסוליות שלהן מספקות את מינימום ההגנה מפני סכנות פוטנציאליות על הקרקע. לרבות מהן אין ריפוד, כרית העקב דקה מאוד, ושכבה של נעל בעובי 3-4 מ"מ מפרידה בין כף הרגל של הרץ לבין הקרקע. כל נעלי ה- Barefootכוללות “zero drop” מהעקב לאצבעות (“drop” – ההבדל בין גובה העקב לגובה האצבעות. נעלי ריצה מסורתיות, לעומת זאת, כוללות drop של 10-12 מ"מ מן העקב אל האצבעות ומציעות ריפוד בעקב.

נעלי Minimalist כוללות מבנה קל מאוד, תמיכה מועטה לקשת כף הרגל ו-drop של כ-4-8 מ"מ, אך, עם זאת, הן משלבות ריפוד וגמישות. נעליים מסוג זה מחזיקות מעמד בין 300 ל-400 ק"מ.

כדאי לבדוק גם

7 טיפים פשוטים להרגעה בזמני לחץ

לכולנו מגיע להירגע. רוגע טוב לבריאות ולמעשה לוקח פחות זמן ממה שכולנו אולי מאמינים. בפועל אין צורך …

איך לגדל ילדים חכמים יותר?

גם אם תמיד חשבתם כך, כעת יש לכם אישור מדעי-רשמי: הילדות נחשבת לתקופה קריטית בהתפתחות …

5 תרגילים פשוטים לאנשים שיושבים רוב היום

כמה שעות ביום אתם מבזבזים בישיבה? סביר להניח שאתם לא זזים מספיק. לא לכולם יש …