שימושים בריאותיים לכורכום

מילים רבות נכתבו על כורכום, על תרומתו הצבעונית למזון שלנו, על טעמו ועל היכולת לתבל בו כמעט כל סוג תבשיל. אולם, לאותה אבקה זהובה ישנם גם כמה יתרונות בריאותיים מובהקים, אשר בלעדיהם לא תוכלו אפילו להתחיל ולתאר את התועלות הרבות שלה.

לאחרונה, החלה הרפואה המודרנית לגלות את מה שההודים יודעים מזה זמן רב, לכורכומין, הרכיב הפעיל בכורכום, השפעה רחבת טווח בתחומים ובאיברים שונים בגופנו. הנה מספר עובדות שלא ידעתם על כורכומין:

  • ריכוז הכורכומין בתבלין עצמו איננו גבוה (כ-3%), לכן, מומלץ לקבל את הכמות המומלצת על ידי תוסף מזון המכיל ריכוז גבוה של כורכומין, ולא להסתפק בצריכה שלו בעת תיבול המזון בלבד.
  • לרוע המזל, ספיגתו של הכורכומין בגוף איננה אופטימלית, ולכן, מומלץ ללוות נטילת תוסף כורכומין גם בפלפל שחור, המכיל פיפרין (Piperine) ומשפר את ספיגת הכורכומין. תוכלו לבלוע מספר גרגירי פלפל שחור בשלמותם, יחד עם התוסף.
  • כורכומין מסיס בשמן, לכן, תוכלו לנטול את התוסף בסמוך לארוחה עשירה בשומנים והדבר יגביר את יעילותו.

מהן התועלות הבריאותיות בכורכומין?

  • כורכומין נחשב לנוגד דלקות טבעי, לכן, ניתן לצרוך אותו לצורך טיפול בדלקות שונות בעת שהן כבר קיימות (על מנת למנוע את הפיכתן לכרוניות) וגם כאמצעי למניעתן. דלקות כרוניות רבות כבר ידועות כבסיסן של מחלות מערביות ידועות והכורכומין יכול לקחת חלק מרכזי בהתמודדות איתן.
  • כורכומין הינו נוגד חמצון רב עוצמה – לחמצון (למעשה, לפגיעה בו) מקום של כבוד בהזדקנות הגוף והעור. כורכומין מנטרל את הרדיקלים החופשיים, אשר מזיקים לגוף, מצד אחד, ומצד שני, מגרה את הגוף שלנו לייצר אנזימים נוגדי חמצון ומפעילה את המנגנון הקיים בגוף.
  • עד לא מזמן, הדעה הרווחת הייתה כי לאחר גיל הילדות המוקדמת, נוירונים אינם מסוגלים להתרבות ולהתחלק. אולם, בשנים האחרונים, במקביל להתפתחות מחקרים העוסקים במוח ובתפקודו, הופרכה סברה זו. כורכומין מעלה את רמות ההורמון BDNF (Brain-derived neurotrophic factor), אשר אחראי על התפתחות של נוירונים חדשים ונלחם בתהליכים ניווניים שונים במוח.
  • מחלות לב נחשבות לגורם מספר אחד לתמותה בעולם. למחלות לב ישנם גורמים רבים שכבר נחקרו והוגדרו וגורמים נוספים אשר עדיין מצויים בתהליכי מחקר. את היתרון המרכזי של הכורכומין בטיפול במחלות לב, ניתן לייחס לשיפור תפקוד ה-Endothelium, המצפה את דפנות כלי הדם. מצבו של ה-Endothelium הינו גורם ידוע ומוכח למספר מחלות לב. על כך, ניתן להוסיף את תכונותיו נוגדות הדלקת ואת היכולת של הכורכומין לטפל בחמצון, וניתן לקבל מושג על תפקידו של הכורכומין במניעת מחלות לב ובטיפול בהן.
  • דלקות פרקים נחשבות לבעיה בריאותית מערבית ידועה. היותו של הכורכומין יעיל כנוגד דלקת טבעי, הביאה חוקרים לבדוק את יעילותו גם במצבי דלקת מפרקים שגרונית ומחלות פרקים נוספות. מהמחקרים עולה, כי במקרים מסוימים, לכורכומין השפעה מטיבה על מצב הפרקים והדלקת, יותר מאשר לתרופות קונבנציונאליות מסוימות.

לסיכום:

תועלות נוספות המיוחסות לכורכומין מתייחסות להשפעה שלו על מצבי סרטן וגידולים שונים, מניעה וטיפול באלצהיימר, השפעה טובה על מצבי דכאון, עיכוב תהליכי הזדקנות שונים ועוד. חלק מהמחקרים עדיין בתחילתם, באחרים, הוכחה השפעה חיובית אולם החוקרים עדיין אינם מסוגלים להסביר אותה ולגבות אותה בנתונים מדעיים. אולם, גם בלעדיהם, ניתן לראות כי כורכומין הוא תבלין רב עצמה ובעל טווח השפעות נרחב.

כדאי לבדוק גם

9 מאכלים שישפרו לך את הזיכרון

אכילה בריאה מורידה את הסיכון לסוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב, אבל עדיין לא ברור …

7 טריקים של דיאטניות לארוחות מהנות יותר

אמהות אלה, שבמקרה הינן גם דיאטניות, חולקות את הטריקים הטובים לתכנון ארוחות בריאות ומרעננות יותר. …

צירופי המזון המושלמים לשריפת שומן בגוף

אכילת מזונות אלה יחד עשוי לתת פוש רציני לדיאטה שלכם, כך קובע מחקר חדש. מזונות …