צריכים מדרסים? יש כמה דברים שחשוב לדעת

רק חישבו מה עובר על הרגליים המסכנות שלנו לאורך כל היום: אנחנו עומדים עליהן במשך שעות, לפעמים, אנחנו נושאים משאות ומעמיסים עליהן משקל נוסף, או סובלים מהשמנת יתר. כאשר, אנחנו, הנשים, "יצירתיות" במיוחד בצורת ההתעללות בהן, אנחנו גם מענות אותן בנעלי עקב אופנתיות להפליא (שלרוב, אינן נוחות לנו, לא כל שכן – בריאות לגב ולכפות הרגליים שלנו). כל טראומה כזו מפעילה לחץ על כף הרגל, משנה את המבנה שלה ועלולה לגרום לעיוותים בכף הרגל, ליציבה לקויה ולעיוות מבנה הגב, השלד והגוף כולו.

ככל שאנחנו מתבגרים, כף הרגל שלנו ו-28 עצמותיה הופכות לטולרנטיות פחות ללחצים, ואין זה פלא כי פודיאטרים (מומחים לכף הרגל) מעריכים, כי לפחות חצי מהאוכלוסייה תזדקק למדרסים בשלב זה או אחר, וככל שעולה הגיל, הסבירות לכך עולה בהתאם.

אבל זה בעתיד, מי זקוק כרגע למדרסים?

  • ספורטאים העוסקים בסוגי ספורט בהם ליציבה ולמנח כף הרגל על הקרקע ישנה חשיבות (כריצה, אגרוף, הרמת משקולות וכד'), או ספורטאים אשר כבר סובלים מבעיות כשין ספלינט (Shin splint) הגורמים לכאבים לאורך עצם השוקה (עצם הטיביה).
  • חיילים אשר צועדים שעות רבות, מטפסים על גבעות או עומדים חלקים גדולים מהיממה על רגליהם.
  • עובדים המבלים שעות רבות בהליכה או בעמידה על רגליהם (מאבטחים, שומרים, קופאיות).
  • אנשים הסובלים מעודף משקל, אשר מכביד על הרגליים.
  • בעלי עיוותים במבנה כף הרגל, כבהונות קלובות (Hallux valgus), אצבעות פטיש (Hammer toe) ובעיות דומות.
  • בעלי חולשה או דלקות בגידים או ברצועות כף הרגל.
  • חולי סכרת (אשר מועדים מלכתחילה לפגיעה בעצבי החישה שבכפות הרגליים, לפצעים ולהתפתחות נמק).
  • בעלי מנחי כף רגל החורגים מהרגל, כקריסת הקשת הפנימית (שאנחנו מכירים בשם העממי "פלטפוס" – Flat foot), מצבי סופינציה (השענות של כפות הרגליים על צידן החיצוני) ופרונציה (השענות של כפות הרגליים על צידן הפנימי, מצב אשר לרוב מלווה גם בפלטפוס).

כן, כפי שכתבנו בתחילה, הערכתם של הפודיאטרים הייתה רחומה למדי, מאחר ונראה כי כמעט כולנו זקוקים למדרסים על מנת להקל את הנטל על רגלינו העייפות.

איך בוחרים מדרסים?

פה מגיע הקאץ' הגדול: מצב שוק המדרסים כיום הוא פרוץ ובמצב כזה, כל אחד יכול להציג את עצמו כ"מומחה למדרסים" ולשווק לכם מדרסי-מדף, מהסוג שלא רק שלא יסייעו לרגליים שלכם, אלא אף יחמירו את מצבן הנוכחי. מאחר ואין רגולציה, כל אדם יכול להתחזות לרופא, כל מוכר מתיימר להתאים לכם מדרסים, וענף המדרסנים (אנשי תחום המדרסים) ומכוני האורטופדיה מגלגל רווחים נאים על גבנו (או אולי – על רגלינו). ובכל זאת, כיצד בוחרים?

הנה מספר כללים מנחים, שאם תלכו לפיהם, תוכלו לצמצם במידה ניכרת את הסיכוי ליפול קורבן למקרי אי היושרה שבתחום:

  • בחרו יצרן מדרסים רציני – היעזרו בהמלצות חברים, ברשתות החברתיות והתרחקו מרשתות גדולות או ממכונים שאינם עוסקים בצורה מקצועית בתחום, אלא כענף נלווה לתחום עיסוק אחר. התאמת מדרסים נמשכת מעשרים דקות עד לשלושת רבעי השעה ולקיחת המידות עשויה להתבצע בדרכים שונות, לפי שיטת העבודה המועדפת על המדרסן.
  • דרשו לראות את התבנית על פיה נוצרו המדרסים – אחת מצורות הרמאות הנפוצות בענף, היא לקיחת המידות על ידי תבנית, ואספקת מדרסים מהמדף (שאינם מתאימים לכם, ולא נוצרו על פי מידת רגליכם והתבנית). הדרישה לראות את התבנית, תקשה על הניסיון לרמות אתכם ובמקרים מסוימים אף תבטל את הסיכון כליל.
  • מחיר המדרסים – גם כאן, כבתחומים אחרים, "זול" עלול להתברר כיקר, כאשר המדרסים שתקבלו הם מדרסי-מדף, מחומרים פשוטים, אשר לא יועילו לכם (ואולי אף יזיקו).

כדאי לבדוק גם

7 טיפים פשוטים להרגעה בזמני לחץ

לכולנו מגיע להירגע. רוגע טוב לבריאות ולמעשה לוקח פחות זמן ממה שכולנו אולי מאמינים. בפועל אין צורך …

איך לבחור נעלי ריצה?

רוב נעלי הריצה מתאימות לכם וגורמות לכם לחוש בנוח כאשר אתם מודדים אותן בחנות הנעליים, …

איך לגדל ילדים חכמים יותר?

גם אם תמיד חשבתם כך, כעת יש לכם אישור מדעי-רשמי: הילדות נחשבת לתקופה קריטית בהתפתחות …