בהריון? חשוב שתאכלי את זה!

רצוי שנקפיד על המזון שאנחנו אוכלות בכל תקופה בחיינו, אבל כאשר אנחנו בהיריון, אנחנו חייבות לדאוג שהמזון שאנחנו אוכלות יהיה בריא ומאוזן, כך שגם אנחנו וגם התינוק נוכל לסיים את ההיריון ללא חוסרים מצטברים. מצד שני, חלק מהנשים ההרות רואות בתוצאה החיובית של בדיקת ההיריון את יריית הפתיחה לאולימפיאדת הזלילה העולמית, כאשר הן שוכחות שכל קילו מעבר למשקל התינוק, לרחם ולמי השפיר, עלול לדבוק בהן בצורה כזו שיהיה להן קשה מאד להוריד אותו אחרי הלידה. במיוחד בהתחשב בכך שהתקופה שלאחר הלידה היא, ממילא, תקופה של לחץ, עייפות מתמדת ונד-נד הורמונלי. אז לא, אנחנו לא אמורות לאכול "בשביל שניים" (כמו שכמה קרובות משפחה קשישות תמהרנה לומר לך), אלא לאכול בצורה בריאה ומאוזנת.

כמה ואיך אוכלים?

צרבות, בחילות בוקר, כן, ברור שלא ממש בא לך לאכול… אבל, את המזון שאת אוכלת בכל זאת, מומלץ לחלק לשלוש ארוחות עיקריות ביום ולשתיים או שלוש ארוחות קלות יותר ביניהן. חלוקה זו יכולה לסייע להתמודד עם בעיות העיכול שאת עלולה לפגוש לאורך תקופת ההיריון, מכיוון שאז את אינך מגיעה לארוחות רעבה, אינך מתנפלת על המזון, אלא אוכלת מנות קטנות יותר ולועסת בנחת כל נגיסה שאת נוגסת. בכל ארוחה כזו מומלץ לשלב מזון לפחות משלוש קבוצות שתפורטנה בהמשך. במקרים של צרבת, הצטיידי בצנימים או בקרקרים, הקפידי להימנע ממזונות מטוגנים או שמנים וממשקאות תוססים.

מה אוכלים?

הזכרנו קודם את הקבוצות אשר מומלץ לשלב לפחות שלוש מהן בכל ארוחה שלך. הנה הן:

קבוצת הדגנים – רצוי דגנים מלאים ומוצרים המבוססים עליהם: חיטה מלאה, אורז מלא, שיבולת שועל, תירס, גריסי פנינה, שיפון ועוד. לחמים מקמח מלא או לחמים מבוססי דגנים יהוו תחליף מעולה ללחם מקמח לבן.

קבוצת הירקות – אין צורך למנות לך את כל הירקות הטריים הבריאים שאנחנו ממילא מכירות. נסתפק בהמלצה לצרוך ביום לפחות ארבע מנות ירקות שצבעיהם שונים.

קבוצת הפירות – גם כאן, אין צורך להסביר על הוויטמינים הרבים שהפירות מכילים. ההמלצה היא לשתיים עד ארבע מנות ביום של פירות מצבעים שונים.

מזונות עתירי חלבונים – מוצרי חלב, גבינות, ביצים, קטניות ומוצריהן, בשרים (בקר, הודו ועוף) ודגים. כאן, חשוב להקפיד כי המקור לחלבון יהיה דל שומן.

מזונות עתירי שומן בריא – סומסום ומוצריו (טחינה, למשל), אבוקדו, זיתים, שמנים בריאים (שמן זית וקנולה) אגוזים וגרעינים שאינם מומלחים (גרעיני דלעת או חמנייה).

ממה להימנע?

מלח – לא מומלץ לצרוך יותר מכפית מלח ליום (2,300 מ"ג נתרן). כמות זו כוללת את המלח הנמצא בתבשילים ובמזון הקנוי.

מונוסודיום גלוטמאט (MSG) – נמצא באבקות המרק, ברוטבי הסויה והטריאקי, בתבלינים ובתערובות תבלינים.

ממתיקים מלאכותיים – נמצאים במזונות ובמשקאות הדיאט למיניהם.

קפאין – מופיע במשקאות אנרגיה, בסוגי תה וקפה שונים, בשוקולד, קקאו ובקוקה קולה. הצריכה המקסימלית היא עד שלוש כוסות ביום של משקאות המכילים קפאין.

משקאות ממותקים, ממתקים וחטיפים – במקרה של בעיות משקל, יש להקפיד על הכמות.

מזונות מטוגנים – כאשר מדובר בחטיפים או במזון כמו צ'יפס, הם עלולים, בנוסף לבעיה של עלייה מהירה במשקל, גם לעורר צרבות בשליש הראשון והאחרון של ההיריון. לכן, מומלץ להימנע מהם ולהעדיף חטיפים דלי שומן וצורת הכנת מזון אחרת (כצלייה, אפיה או אידוי).

גם אם עד כה אכלת כל מה שבא לך, ההיריון יכול להוות עבורך נקודת מפנה מצוינת לאמץ אורח חיים בריא ותזונה נכונה ומאוזנת יותר. את תזדקקי לה בהמשך הדרך, בעת ההנקה ולאורך כל חייו של ילדך, כדי להוות עבורו דוגמה טובה לאורח חיים נכון.

כדאי לבדוק גם

איך לגדל ילדים חכמים יותר?

גם אם תמיד חשבתם כך, כעת יש לכם אישור מדעי-רשמי: הילדות נחשבת לתקופה קריטית בהתפתחות …

7 טיפים להנקה כשתינוקך מתחיל לגדל שיניים

מהי בקיעת שיניים? התינוק שלך יתחיל את בקיעת השיניים שלו כאשר קבוצת השיניים הראשונה שלו, …

5 כללים לבחירת שם לתינוק

בחירת שם לתינוק החדש שלכם עלולה לעתים קרובות להפוך למטלה מפרכת. בנוסף לאפשרויות שאתם, הורי …