מזיעים? כל מה רציתם לדעת על תופעה מציקה זו

אם גאונות, על פי האמירה המפורסמת, מורכבת באמת מאחוז אחד של השראה ו-99% זיעה, אז חלק מאיתנו חייבים להיות חכמים הרבה יותר מאחרים. בעוד הזעה היא תכונה אנושית נורמלית, חלק מאיתנו מייצרים כמויות גדולות של זיעה, במיוחד בחודשי הקיץ החמים. אבל לפני שאתם ממסמרים את עצמכם למזגן למשך הקיץ הקרוב, ישנם כמה דברים שאתם צריכים לדעת על זיעה.

ישנם שלושה סוגים של זיעה

לא כל סוגי הזיעה זהים וכל אחד מאיתנו מזיע באופן שונה. ישנם אנשים העשויים להתמודד מול כל שלושה סוגי הזיעה, בעוד אחרים עשויים לחוות אחד או שניים מהם.

ראשית, יש זיעת-גוף מהסוג ששוטף אתכם במהלך אימון או כאשר אתם עומדים בחוץ בשמש החמה. סוג זה של זיעה נוצר על ידי הגוף כדי לסייע לקרר את העור ולשמור על הטמפרטורה הפנימית של הגוף קרוב ככל האפשר לטמפרטורה האופטימלית שלו. תבחינו בה פחות או יותר בכל חלקי גופכם, אבל במיוחד לאורך המצח ובמורד עמוד השדרה שלכם.

אחריה, יש זיעה בכפות הידיים ובכפות הרגליים. סוג זה של זיעה יוצר אחיזה טובה יותר ומבחינה אבולוציונית, זוהי תגובתו של הגוף בעת זיהוי איום (זוהי הסיבה שאנשים חשים שידיהם לחות כאשר הם מרגישים חרדה). בעידן הקדום, אנשים הלכו יחפים, ורגליים לחות סייעו לנו לרוץ ולטפס טוב יותר מכפות יבשות, כאשר בני האדם נזקקו לזאת.

לבסוף, ישנה הזיעה המציפה את בתי השחי ואת אזור איברי המין. זוהי זיעה שמייצרת ריח גוף תודות לחיידקים החיים במקומות אלה. המדע עדיין איננו בטוח לגמרי במטרתה של זיעה זו, אבל התיאוריה היא שמדובר בסוג של פרומון שמטרתו היא סוג של תקשורת, בדומה לבעל חיים המפיץ ריח חזק ומאותת לשאר הלהקה על הימצאותה של סכנה מיידית.

הקשר בין הזעה לבין רמת הכושר הגופני

הגוף מתחיל לייצר זיעה כאשר הוא מתחיל להתחמם, אם מדובר בגורם חיצוני (כתנור או שמש) או פנימי (כבעת מאמץ שרירים בפעילות גופנית). לכן, אם אתם מפעילים את גופכם יותר ממה שהוא רגיל, הוא יפעיל את ה"מזגן" הפנימי שלו ויזיע. זוהי הסיבה לכך שספורטאים מאומנים יוכלו לרוץ 10 דקות רצופות ללא הפסקה ומבלי אפילו להזיע, בעוד אדם שאיננו בכושר יהפוך לעגבנייה סמוקה ונוטפת זיעה תוך פרק זמן נמוך בהרבה.

ככל שאתם מאמנים את גופכם וחושפים אותו ללחות ולחום, אתם מייעלים את תהליך ההזעה שלו. הגוף שלכם יגיב מעט לפני שהטמפרטורה שלו תהפוך לגבוהה מידי, הזיעה תתפרס על פני כל גופכם ולא תתמקד באזור מסוים. כן, ברור שגם ספורטאים מאומנים ומיומנים מזיעים המון, אבל, בסופו של הדבר, זיעה כזו איננה מבוזבזת לריק, אלא משמשת כאמצעי לקירור הגוף.

כמה נזיע בגיל 20, נקבע הרבה לפני כן (בערך בגיל שנתיים)

בין אם אתם מזיעים דליי זיעה בעת כל פעילות פשוטה, או שאתם נשארים יבשים ורעננים כפרחים בחורף גם ביום החם ביותר בשנה, לגנטיקה משקל רב בכך. אם הורה אחד שלכם (או שניהם) היה מזיע "כבד", יש לכם סיכוי טוב להיות כאלה. אמנם, ככלל, גברים נוטים להזיע יותר מנשים, אם כי זה לא בהכרח נכון בכל המקרים.

גם למשקלו של הגוף המזיע ישנה השפעה על כמות הזיעה, שכן גוף גדול מתאמץ יותר לשאת את משקלו, אבל גם אנשים קטנים יותר מזיעים לא מעט, שכן, אנשים קטנים ושריריים יזיעו יותר מחבריהם הפחות שריריים, מאחר ושרירים מפיקים חום.

אבל, בעצם, בשורה התחתונה, כמה יזיע אדם בבגרותו קשור בתקופה המוקדמת לחייו, בה מתפתחות בלוטות הזיעה שלו. כך שפעוט פעלתן יפתח את יכולות ההזעה שלו (באופן חיובי) הרבה יותר מילד רגוע ולא אקטיבי.

מה ניתן לעשות נגד הזעה מוגברת?

מלבד שמירה על כושר, לבישת בגדים סופגי זיעה, והסתגלות של שבועיים עד שלושה לחום, אין הרבה מה לעשות בנוגע להזעה מסיבית במהלך פעילות גופנית. תוכלו להשתמש בדאודורנט כדי לבלום הזעה מקומית, אבל כאשר אתם חוסמים את בלוטות הזיעה באזור אחד של הגוף, בלוטות הזיעה באזורים האחרים תפצנה על כך בעבודה קשה יותר.

בפני אנשים עם הזעה מוגברת, (מצב המכונה (Hyperhydrosis עומדות אפשרויות נוספות, כדאודורנטים מבוססי אלומיניום או אלומיניום כלוריד, זריקות בוטוקס, תרופות מבוססות קראטין ועוד.

כדאי לבדוק גם

5 תרגילים פשוטים לאנשים שיושבים רוב היום

כמה שעות ביום אתם מבזבזים בישיבה? סביר להניח שאתם לא זזים מספיק. לא לכולם יש …

7 טריקים של דיאטניות לארוחות מהנות יותר

אמהות אלה, שבמקרה הינן גם דיאטניות, חולקות את הטריקים הטובים לתכנון ארוחות בריאות ומרעננות יותר. …

5 הרגלי בוקר שישפרו לך את כל היום

5 הרגלי בוקר המעצבים לכם את כל היום – פרקטיקות אלה תשננה את החשיבה ואת …