לתת לתינוקכם את המזון הנכון

מתחילים לתת לתינוקכם מזון מוצק – הנה כמה דברים שאתם צריכים לדעת

 

מעבר מהנקה למזון מוצק (או אפילו חצי מוצק בתחילה) נחשב לאחד הצעדים הגדולים הראשונים בחייו של התינוק שלכם. לא רק מאחר ומדובר בצעד שיכול להקל על חייכם בצורה ניכרת, אלא אף מאחר וזהו הזמן בו מבסס התינוק את הרגלי האכילה שלו, את ההעדפות הקולינריות שלו, ואף, על פי מחקרים שונים, את נטייתו להשמנה, תחילה כילד, ולאחר מכן כאדם בוגר. לכן, המעבר למזון מוצק צריך להיעשות באופן חכם ומודע, תוך הבנה כי הרגלים בריאים שיוקנו לו כיום, כנראה שישמשו אותו לאורך כל חייו.

מהו הגיל הנכון למעבר מהנקה או מיניקה מבקבוק למזון מרוסק/מוצק?

מרבית התינוקות אינם בשלים למעבר למזון מרוסק לפני גיל ארבעה חודשים ולמעבר למזון מוצק לפני גיל שישה חודשים. בכל מקרה, שילוב המזונות המרוסקים והמוצקים יתבצע בשלבים הראשונים של המעבר בכמויות קטנות בצירוף ההנקה או היניקה מבקבוק. מאחר וקצב ההתפתחות שונה מילד אחד לחברו, אחד הסימנים המובהקים לכך שאתם יכולים לחשוב על המעבר למזון שאיננו נוזלי, הוא אי דחייתו של התינוק את הכפית המכילה את טיפת המזון המרוסק.

כמה מזון מרוסק צריך תינוק לאכול?

כאמור, שילוב במזון בהנקה/יניקה נעשה באופן הדרגתי ומתחיל ברבע כפית וגדל בהדרגה. לעיתים, באותו יום עצמו, בארוחות השונות יאכל התינוק מזון בכמויות משתנות. הקשבה לתינוק ולאיתותים שהוא שולח, תאפשר לתינוק לאכול את כמות המזון שהוא זקוק לה, ואת השאר להשלים ביניקה מבקבוק או מהשד. סיבוב הראש הצידה הרחק מהכפית או דחיפת הכפית החוצה בעזרת הלשון יכולים לרמוז לכם כי מבחינתו, הארוחה המוצקה תמה.

מהו מרווח הזמן הנדרש בין הארוחות בתחילת תהליך המעבר למזון מוצק?

גם כאן, התזמון משתנה בין תינוק אחד למשנהו, אולם, מאחר ומדובר בתהליך הדורש סבלנות (כן, גם מצד התינוק J), לא כדאי להגיע לארוחה המוצקה כאשר התינוק עצבני מתוך רעב. מאידך, הוא צריך להיות רעב דיו, על מנת לטעום מהמזון המוצע לו. לכן, תכננו את הארוחות המוצקות במרווח זמן מספק מהארוחה הקודמת, אולם לפני מועדה הרגיל של הארוחה הבאה. אם מדובר, למשל, בתינוק המורגל לינוק בכל ארבע שעות, תזמנו את הארוחות המוצקות הראשונות לפרק זמן של שלוש שעות מהארוחה הקודמת.

טיפים לזמן ההאכלה בתקופת המעבר:

  • קצצו בסוכרים במזון ככל שניתן – כפי שהזכרנו בתחילה, זהו הזמן בו מתעצבות העדפותיו של התינוק. העדיפו מתן מוצרי חלב לא ממותקים על פני מעדני חלב עתירי סוכר, מים על פני תרכיזים למיניהם וכן הלאה.
  • לתינוק ישנה העדפה משלו למרקמי מזון שונים – היו קשובים להעדפות שלו ונסו לפעול על פיהן. ישנם תינוקות שיעדיפו את הפירות/המרק שלהם במחית חלקה, אחרים, ישמחו לקבל אותה גושית ומוצקה במקצת. גם אלה וגם אלה, בסופו של דבר יטעמו את כל קשת המרקמים, הכל עניין של סבלנות שלכם ושלהם.
  • היו קשובים לתינוק – כהנקה והזנה מבקבוק, ההאכלה בתקופת המעבר למזון מוצק הינה פעולה של בונדינג וחיבור בין התינוק לביניכם. לכן, אל תבצעו את הפעולה כבדרך אגב, או בעודכם מבצעים פעולות נוספות במקביל. הקדישו לארוחה את הזמן הנחוץ לה, ללא הפרעות חיצוניות וללא לחץ על התינוק. היו קשובים וצרו איתו קשר עין ודיבור בעת ההאכלה, מדובר בסוג של זמן איכות אשר עתיד לקבוע את יחסו למזון ולארוחות בעתיד ואף לקבוע את טיב הקשר ביניכם לבינו.
  • הניחו לתינוק להתלכלך – במידה והוא רוצה לאכול בכוחות עצמו (בגיל המתאים), ללוש את האוכל או להתלכלך בו, הכינו את הסביבה בהתאם (ניילון גדול הפרוש מתחת לכסא וסינר) ותנו לו לחוות את ההנאה שבמגע באוכל ובאכילתו.

כדאי לבדוק גם

איך לגדל ילדים חכמים יותר?

גם אם תמיד חשבתם כך, כעת יש לכם אישור מדעי-רשמי: הילדות נחשבת לתקופה קריטית בהתפתחות …

7 טיפים להנקה כשתינוקך מתחיל לגדל שיניים

מהי בקיעת שיניים? התינוק שלך יתחיל את בקיעת השיניים שלו כאשר קבוצת השיניים הראשונה שלו, …

5 כללים לבחירת שם לתינוק

בחירת שם לתינוק החדש שלכם עלולה לעתים קרובות להפוך למטלה מפרכת. בנוסף לאפשרויות שאתם, הורי …