תזונה בריאה

טיפים לדיאטה נכונה נטולת פחמימות

כמה פעמים התחלתם דיאטה והתייאשתם אחרי פחות מחודשיים? האם גם לכם קרה שניסיתם דיאטה חדשה, ירדתם בתחילה מהירות, אך הירידה נעצרה לאחר זמן מה ולא הבנתם למה?

פחמימות הן החברות הכי טובות שלנו, ומאידך הן גם האויב הכי גדול שלנו. פיצות, בורקסים, קרואסונים, פסטות, ובעצם – כל מה שאנחנו מרגישים אליו תשוקה גדולה אך גם אשמה כאשר אנחנו צורכים אותו.

דיאטנים רבים בארץ ממליצים כיום על דיאטה נטולת פחמימות, ומשלבים בתפריט תחליפים אשר יכולים להוות מקורות אנרגיה דומים לאלה של הפחמימה. בדרך כלל מדובר בתפריטים המורכבים מחלבונים ושומנים.

מהן הפחמימות?

כולנו צורכים פחמימות במשך כל היום. הפחמימה היא מקור האנרגיה העיקרי שלנו. רובנו אוכלים עוגייה בבוקר עם הקפה, סנדביץ' עם שתי פרוסות לחם בשעה עשר, אורז, תפוחי אדמה או פסטה לצהריים, חטיף קטן או שניים בין לבין, ושתי פרוסות לחם נוספות בערב.

אך הפחמימות, מלבד היותן מקור לאנרגיה, הן בעצם סוכרים, וכאשר אנחנו אוכלים כמות גדולה של פחמימות מדי יום, אנחנו בעצם צורכים סוכרים, ועלולים לעלות במשקל במהירות. בנוסף, כאשר אנחנו מחליטים לעשות דיאטה, הירידה במשקל עלולה להיות איטית מאוד, ואז הדיאטה לא אפקטיבית עבורנו.

כאשר אנחנו אוכלים פחמימות אנחנו גורמים לרמת הסוכר בדם לעלות, וכך אנו מייצרים אינסולין שהופך חלק מן הגלוקוזה של הפחמימות לגליקוגן, וגורם לנו להשמנה. גם אם נעשה ספורט, והרבה, נצטרך לדעת את היחס שבין זמן הפעילות לכמות הפחמימות שאנו צורכים ביום, כדי שהמאזן יהיה חיובי, כלומר – שנשרוף יותר קלוריות מאשר כמות הפחמימות שנאכל.

כיצד עושים דיאטה ללא פחמימות?

ישנן דיאטות, כמו הדיאטה של ד"ר אטקינס, המתבססת על חלבונים ושומנים. מדובר אמנם בדיאטה שנויה במחלוקת, אך מיליונים בעולם הצליחו לרזות באמצעותה. העיקרון בשיטת אטקינס היא אכילת 20 גרם פחמימות ביום שמקורן רק בירקות, אך כמות הפחמימות עולה עם הזמן, עד שאנו מוצאים את הכמות שמשאירה את הגוף במשקל מאוזן, ואז ניתן לאכול פחמימות מכל מקור שנרצה.

דיאטה פופולארית נוספת בתחום היא דיאטת סאות' ביץ'. מדובר בשיטה שמורכבת ממספר שלבים, כאשר הראשון שבהם אורך שבועיים, ובו מותר לאכול דברי חלב (רזים), בשר רזה, ירקות, קטנות ואגוזים. לאחר מכן ניתן להוסיף פירות, לחם מלא ועוד. ובשלב השלישי (שאינו מוגבל בזמן) מותר לאכול הכל, בתנאי שמצליחים לשמור על משקל הגוף.

הדרך הטובה ביותר לעשות דיאטה נטולת פחמימות היא להיצמד לתפריט מקצועי שנבנה על ידי דיאטן או דיאטנית מומחית.

מספר כללי אצבע:

  • אל תישברו! מדובר בדיאטה שבתחילה נשמעת בלתי אפשרית. כיצד נוכל לשרוד בלי פחמימות? עם הזמן ההרגשה עוברת, והצורך נעלם
  • אכלו מנות קטנות מספר פעמים ביום. כאשר אנו אוכלים מנות קטנות, רמת הסוכר בדם נשארת מאוזנת
  • קחו איתכם נשנושים לדרך. נשנושי ירקות או פירות הם דרך נהדרת לספק את הצורך שיש לכולנו לנשנש
  • שתו הרבה מים. לעתים אנו מתבלבלים בין צימאון לרעב. הקפידו לשתות בין 2 ל-2.5 ליטר מים ביום
  • עשו ספורט. ספורט מעלה את רמת האדרנלין בגוף ומכניס אנרגיה לגוף

מאמר זה נכתב על-ידי הדיאטנית ירדנה עובדיה, המתמחה בהתאמת דיאטה נטולת פחמימות להרזיה בשיטה מבוקרת והדרגתית, שתאפשר לכם להגיע לאיזון ולשמור על המשקל.

כדאי לבדוק גם

9 מאכלים שישפרו לך את הזיכרון

אכילה בריאה מורידה את הסיכון לסוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב, אבל עדיין לא ברור …

7 טריקים של דיאטניות לארוחות מהנות יותר

אמהות אלה, שבמקרה הינן גם דיאטניות, חולקות את הטריקים הטובים לתכנון ארוחות בריאות ומרעננות יותר. …

צירופי המזון המושלמים לשריפת שומן בגוף

אכילת מזונות אלה יחד עשוי לתת פוש רציני לדיאטה שלכם, כך קובע מחקר חדש. מזונות …