איכות השינה

אם תחשבו על זה לרגע קט, תגלו כי אנו מבלים כשליש מחיינו בשינה, למרות שדפוסי השינה שלנו אינם יציבים לאורך החיים וככל שאנו מתבגרים אנו לרוב ישנים פחות. רבים לא יודעים זאת, אבל כמה ממרכזי השינה במערכת העצבים המרכזית ממוקמים בסמיכות למנגנונים תפקודיים חשובים אחרים כמו לדוגמה מרכז התיאבון, מרכז חילוף החומרים והמרכז האחראי על ויסות טמפרטורת הגוף. אי לכך, כל אחד ואחד מהגורמים הנ"ל משפיע על איכות השינה שלנו.

מדוע השינה מהווה מרכיב כל כך חשוב בקיום שלנו?

להלן כמה עובדות מעניינות על שינה, שיש בהן כדי להמחיש את מידת חשיבותה של שינה איכותית לבריאותנו:

  • שינה איכותית דרושה להתנהלות התקינה של תהליכי עיבוד מידע ותהליכי חשיבה.
  • השינה העמוקה חיונית והכרחית לשיקום הבלאי היומי של המערכות הפיזיולוגיות וכן נחוצה לצורך התאוששות מתלאות היום.
  • שנת חלום משמרת את רמת היעילות הגבוהה של המוח וכן חיונית במידה רבה ביותר לבריאותנו הרגשית והנפשית.
  • שינה לא איכותית עלולה לגרום לבעיות קשב וריכוז במהלך היום, לעייפות כרונית ואפילו להגדיל את הסיכוי לתאונות דרכים או פציעות מסוגים שונים.
  • אנשים הסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה, המאופיינת ביקיצות מרובות במהלך הלילה לפרקי זמן קצרים על רקע חסימה של נתיבי האוויר, נמצאים בסיכון מוגבר לסבול מיתר לחץ דם, סוכרת, מחלות לב ועוד.
  • מעבר לכל זה יש לציין כי שינה לא איכותית עשויה לפגוע ביעילות המערכת החיסונית ולגרום לפגיעה ביכולת שלנו להתגונן מפני זיהומים ומצבי עקה שונים.

מכשיר CPAP

מכשיר CPAP (נקרא לעתים גם משאבת CPAP) הוא מכשיר חשמלי המיועד לשפר את איכות השינה של מטופלים הסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה. המכשיר מזרים אוויר בלחץ חיובי באופן רציף וכך מונע מנתיבי האוויר להיסגר. ההזרמה הרציפה של האוויר מבוצעת דרך מסיכה אותה צריך לעטות המטופל במהלך השינה. אמנם השימוש במכשיר נחשב למסורבל יחסית, אך עבור מטופלים מהווה המכשיר את הטיפול היחיד המפריד בינם לבין ניתוח כירורגי.

חשוב להבין כי אנשים הסובלים מדום נשימה בשינה עלולים להקיץ משנתם עשרות ואף מאות פעמים במהלך לילה אחד מבלי שיהיו מודעים לכך כלל. באמצעות מכשיר ה- CPAP  ניתן להתמודד עם התסמונת בהצלחה רבה וליהנות משנת לילה איכותית ורציפה ללא יקיצות.

כריות ויסקו אורטופדיות ומזרני ויסקו

הכוונה היא לכריות ומזרנים המיוצרים מחומר אוורירי ונעים המעניק תחושת רכות יוצאת דופן. התכונה המייחדת את הוויסקו באה לידי ביטוי בכך שהוא מסוגל "לזכור" הלכה למעשה את מבנה הגוף שלכם ולפזר בצורה הנכונה והיעילה ביותר את הלחצים שאתם מפעילים על הכרית שאתם מניחים עליה את הראש או על המזרן כשאתם שוכבים עליו. כריות ומזרני ויסקו מתאימים הן עבור אנשים בריאים ועצמאיים והן עבור חולים סיעודיים המרותקים למיטתם, הנמצאים בסיכון לפצעי לחץ על רקע חוסר התזוזה.

כדאי לבדוק גם

5 תרגילים פשוטים לאנשים שיושבים רוב היום

כמה שעות ביום אתם מבזבזים בישיבה? סביר להניח שאתם לא זזים מספיק. לא לכולם יש …

7 טריקים של דיאטניות לארוחות מהנות יותר

אמהות אלה, שבמקרה הינן גם דיאטניות, חולקות את הטריקים הטובים לתכנון ארוחות בריאות ומרעננות יותר. …

5 הרגלי בוקר שישפרו לך את כל היום

5 הרגלי בוקר המעצבים לכם את כל היום – פרקטיקות אלה תשננה את החשיבה ואת …