10 מיתוסים חורפיים וקרירים

רוצה לארגן לעצמך חורף חמים ובריא יותר השנה? לפני כן, עדיף שתיפטרי מהמיתוסים הבאים.

כמה "עובדות" מוכרות לכולנו הנוגעות לחורף הן אמיתיות בערך כמו בולי איש השלג. הבעיה היא, שחלק מהמיתוסים הללו, עלולים להזיק לבריאותך באופן חמור. החורף, אל תתני למיתוסים השגויים הללו להרוס לך את ההנאה.

  1. מיתוס:

אוויר קר גורם לך לחלות

למרות שאנחנו נוטים לקרוא למחלה "הצטננות", טמפרטורות נמוכות, כגורם בפני עצמו, אינן גורמות לך לחלות. למעשה, ההפך מכך: על פי ד"ר Rachel C. Vreeman, שותפה בכתיבת הספר " Don't Swallow Your Gum! Myths, Half-Truths, and Outright Lies About Your Body and Health", התאים הנלחמים בזיהום מתפקדים בצורה המיטבית דווקא בטמפרטורות הנמוכות. זו דרכו של גופך להלחם בסטרס של הטמפרטורות הנמוכות. בנוסף, על פי ה-National Institute of Allergy and Infectious Diseases, וירוסים מתפתחים ב-32.7 מעלות צלזיוס בערך, כך שהקור בחוץ פועל נגדם.

  1. מיתוס:

לא מומלץ להתעמל במזג האוויר הקר

על פי Medicine & Science in Sports and Exercise, הקור דווקא מגביר מהירות וגורם לשריפת קלוריות בזמן קצר יותר. בנוסף, קור מגביר את רמות האנדורפין, אשר, על פי Environmental Science and Technology, כבר גבוהות ממילא, מאחר ואת בחוץ.

  1. מיתוס:

אלרגיות נעלמות בחורף

אלרגיות עלולות להיות הגורם האמיתי המסתתר מאחורי אפך הסתום וגרונך הנפוח בעונה זו. על פי Asthma and Allergy Foundation of America, אחד מכל חמישה אנשים סובל מאלרגיות הקשורות לפנים הבית או למחוץ לו. האלרגיות הקשורות לבית עלולות רק להחמיר בחורף. בעלי חיים מבלים זמן ארוך יותר בבית, חלונות סגורים, תחלופת אוויר מועטה וטחב. אם הסימפטומים נמשכים יותר מ-10 ימים, או מושפעים מנטילת אנטי-היסטמין, זה יכול להיות הזמן לביקור אצל רופא המומחה לאלרגיות.

  1. מיתוס:

אינך זקוקה לקרם בעל מקדם הגנה בחורף

שיכחי מבגד הים, בתי הכלבו צריכים לפרסם את מסנני הקרינה בצמוד לכובעי הסקי. "במהלך החורף, השמש קרובה יותר לכדור הארץ ולכן, אנחנו חשופים לקרניים המזיקות, אפילו מבלי שנחוש בכך", כך טוען ד"ר Robert Guida מנתח פלסטי בניו יורק. יתר על כן, קרח ושלג מחזירים עד 80% מקרני ה-UV המזיקות, כך שבחורף, העור ניזוק מהן כפליים.

  1. מיתוס:

רוב חום הגוף שאובד, אובד דרך הראש

בניגוד לממצאי מחקר צבאי מ-1950, רוב חום הגוף שלך איננו אובד דרך ראשך. על פי ד"ר Vreeman, במחקר זה, שהו מתנדבים באזור הארקטי בראשים חשופים, בעוד כל שאר גופם היה מוגן מפני הקור, כך שאך הגיוני הוא שרוב חום גופם אבד דרך ראשיהם. באותה המידה, אם תצאי החוצה ללא כפפות, תאבדי כמות עצומה של חום דרך כפות הידיים שלך.

  1. מיתוס:

חוסר באור שמש גורם לדיכאון-חורף

למרות שימים חשוכים, בבירור אינם מסייעים למצב הנפשי, ישנם גורמים רבים נוספים אשר תורמים להתפתחותו של דיכאון החורף, בעיקר סביב תקופת החגים. לו"זים עמוסים, לחץ משפחתי, דאגות הנוגעות לחגים ולסיר הלחץ המתלווה אליהם, הם גורמים נפוצים הרבה יותר מאשר דיכאון עונתי אמיתי, אשר בו לוקים רק אחוז קטן יחסית של האוכלוסיה.

  1. מיתוס:

נשים עולות במשקל כ-4.5 קילו במהלך החורף

בין אוכל מנחם ושמיכות חמימות, לא קשה לדמיין כי נשים מעלות במשקלן במהלך עונת החורף. אולם, מסתבר, כי האישה הממוצעת עולה רק בין 400 ל-800 גרם במהלך החורף. ועדיין, מחקר של Nutrition Reviews טוען כי נשים מעלות בתקופת החגים כ-51% מהמשקל הכולל השנתי שהן תעלינה בשנה זו. על פי New England Journal of Medicine, חלק גדול מהנשים לא תרזינה בבוא האביב את כל מה שהעלו בתקופת החורף, כך שבחלוף השנים, הקילוגרמים מצטברים.

  1. מיתוס:

ויטמין C מונע הצטננות

אוקיי, זה לא מיתוס… 75 מ"ג ויטמין C, שהוא הכמות היומית המומלצת, חשובים כדי לתחזק את המערכת החיסונית שלנו בצורה יעילה, היא יכולה למנוע הדבקות ואף להלחם בהצטננות. מחקרים מורים כי לקיחת כמות גדולה של ויטמין C עם האפצ'י הראשון, יכולה לקצר בצורה משמעותית את המחלה ולהקל על הסימפטומים.

  1. מיתוס:

מזג האוויר הקר גורם לנשירת שיער

מזג האוויר המקפיא עלול למעשה לסייע לך עם שיערך: ממחקר שנערך בציריך על 823 נשים במשך שש שנים, עולה כי אובדן השיער מתרחש דווקא בקיץ, בעוד בחורף הן איבדו הכי פחות שיער. אולם, עור קרקפת יבש ומגורה ושיער שברירי ומתפצל הן תופעות שעלולות לצוץ במהלך החורף ודורשות טיפול.

  1. מיתוס:

שתיית אלכוהול מחממת

אמנם אלכוהול גורם לתחושה חמימה מבפנים, אולם זה בגלל שהוא מחיש את זרימת הדם שלך מהאיברים הפנימיים אל עורך הסמוק. כמו כן, אלכוהול למעשה פוגם ביכולתך לרעוד מקור ולייצר חום נוסף.

כדאי לבדוק גם

האם ויטמין C ואבץ ינצחו את ההצטננות?

ה"משוגעים לבריאות" אינם מחכים שהמחלות תגענה אליהם, הם מקדימים ותוקפים אותן ראשונים. ג'ני ספרינג, בת …

צינון

איך להתמודד עם עונות המעבר

עונות המעבר בישראל הן העונות הנוחות ביותר מבחינת מזג האוויר. עונות שאינן מתאפיינות בשרב קיצי …

צינון

טיפול טבעי באלרגיה עונתית

אם במהלך חילופי העונות האלרגיות מתחילות להתפרץ אצלך, לצד תרופות שונות, מומחים רבים ממליצים לפנות …