איך להתמודד עם שפעת החזירים?

בכל שנה, לקראת חודשי החורף, מזהירים אותנו הרופאים מגל חדש ונוסף של זני שפעת המגיע לארץ, משרד הבריאות שולח לנו הזמנה להתחסן, אמצעי התקשורת פונים לאזרחים הקשישים ולהורים לתינוקות ומתריעים ומסבירים על חשיבות החיסון ונחיצותו, ובכל זאת, בכל שנה אנחנו שומעים על קורבנות נוספים שגבתה השפעת או אחד מהסיבוכים שהיא עלולה לגרום.

שפעת? תודה, כבר התעטשתי!

לנגיף השפעת ישנן למעלה מ-200 מוטציות ידועות, המסווגות לשלושה סוגים עיקריים: A,‏ B ו-C. מקורם של רוב הנגיפים הוא במזרח הרחוק, ומכאן, גם מגיעים רוב שמותיהם האקזוטיים (כשפעת בייג'ין ועוד). בעוד נגיפי השפעת מסוגים B ו-C הינם קלים להתמודדות, מאחר והמבנה שלהם עבר רק מוטציה קלה, נגיף מסוג A הינו מורכב יותר ועושה שימוש בבעלי חיים (כעופות וחזירים) כנשאים שלו. לאחר שינוי מוטטיבי, הוא פוגע באנשים ומועבר בעיקר, על ידי רסיסי רוק מיקרוסקופיים (בזמן עיטוש, למשל). על פי נתוני משרד הבריאות הישראלי, בכל שנה חולים בשפעת על סוגיה השונים כ-20%-30% מהילדים וכ-5%-10% מהמבוגרים, כאשר האוכלוסיות עליהן שם דגש משרד הבריאות במיוחד, הן אותן אוכלוסיות שעלולות להינזק מסיבוכי השפעת: אנשים שמערכת החיסון שלהם איננה מתפקדת כשורה, חולים במחלות כרוניות או ממושכות, קשישים, נשים הרות וילדים בני שישה חודשים עד חמש שנים.

שפעת חזירים – איך תדעו אם חליתם?

לשפעת מזן H1N1, המוכרת לנו גם בשם שפעת החזירים, סימפטומים הדומים למדי לסימפטומים של כל שפעת אחרת: עליית החום, כאבי גרון ושיעול, כאבי ראש, גוף דואב ועייפות. בחלק מהמקרים, יסבלו החולים בנוסף גם מהקאות ומשלשולים. אדם החולה בשפעת זו נחשב למדבק מיום לפני הופעת הסימפטומים הפיזיולוגיים ועד לשבעה ימים לאחר שהסימפטומים הופיעו (כשמונה ימים בסה"כ). שפעת חזירים, לכשעצמה, איננה נחשבת למחלה קטלנית, אולם אצל אוכלוסיות חלשות (כילדים, קשישים, נשים הרות ואנשים חולים שהמערכת החיסונית שלהם איננה מתפקדת במלואה) היא עלולה לגרום לסיבוכים שונים החל מדלקת ריאות, דרך החמרה של בעיות בריאות קיימות ולהסתיים אף במוות.

נלחמים בשפעת!

כמו ברוב המקרים בהם מדובר במחלות הויראליות, ה"התמודדות" הטובה ביותר היא נקיטה באמצעים מונעים. לנוחותכם, ריכזנו כאן מספר אמצעים שנראים יעילים במיוחד:

חיסון – בכל סתיו מוצע תרכיב חיסון חדש, אשר כולל את שלושה זני השפעת אשר לדעת מומחי משרד הבריאות עלולים להיות השכיחים ביותר בעונת השפעת המתקרבת. החיסון מוצע לכלל האוכלוסייה בשתי דרכים: זריקה מנגיף מומת המיועדת לתינוקות מגיל חצי שנה ותרסיס מנגיף מוחלש (אשר מהווה חלופה לזריקה) אותו מקבלים רק אנשים בני שנתיים עד 49, הנחשבים לבריאים ובעלי מערכת חיסונית כשירה ומתפקדת.

חיזוק המערכת החיסונית גם אם המערכת החיסונית שלכם מתפקדת כסידרה בדרך כלל (טפו-טפו-טפו), עונת החורף הופכת אתכם לפגיעים. האשם איננו בקור דווקא, אלא בחדרים הסגורים, המחוממים וחסרי האוורור, בהם אנחנו נוטים לבלות את זמננו בעונה זו. מספיק אדם אחד חולה המתעטש (אפילו אם הוא איננו חש בסימפטומים כלשהם עדיין) והחדר המחומם הופך לצלחת פטרי רוחשת חיידקים ונגיפים שישמחו למצוא לעצמם "בית" חדש. על ידי חיזוק המערכת החיסונית שלכם, למשל, על ידי לקיחה של כמות יומית של תמצית אכינפורס, תוכלו לוודא שהנגיפים ה"חביבים" יחליטו לפסוח עליכם ולהתנחל אצל אחרים.

שיגרת היגיינה – מרבית חיידקי השפעת עוברים ברסיסי רוק זעירים, לכן, הקפידו לשטוף את ידיכם במים פושרים ובסבון לאחר לחיצת יד וחטאו באלכוג'ל את ציוד עמדת העבודה שלכם בטרם תחילת העבודה (עטים, אפרכסות טלפון, מקלדות וכד').

ואם בכל זאת חליתם, הישארו בבית, נוחו, שתו הרבה נוזלים. סייעו לגוף שלכם במלחמתו בנגיף ואל תתאמצו להיות גיבורים – הגוף שלכם יודה לכם על כך.

כדאי לבדוק גם

האם ויטמין C ואבץ ינצחו את ההצטננות?

ה"משוגעים לבריאות" אינם מחכים שהמחלות תגענה אליהם, הם מקדימים ותוקפים אותן ראשונים. ג'ני ספרינג, בת …

צינון

איך להתמודד עם עונות המעבר

עונות המעבר בישראל הן העונות הנוחות ביותר מבחינת מזג האוויר. עונות שאינן מתאפיינות בשרב קיצי …

צינון

טיפול טבעי באלרגיה עונתית

אם במהלך חילופי העונות האלרגיות מתחילות להתפרץ אצלך, לצד תרופות שונות, מומחים רבים ממליצים לפנות …