מה לעשות כשיש כאבי מפרקים?

כאבי מפרקים הוא שם כולל לכאבים במפרקים השונים, אשר יכולים להיגרם כתוצאה מסיבות מגוונות. הדעה הרווחת כי ה"תענוג" הזה שמור אך ורק לאנשים קשישים הינה שגויה מיסודה, ולכן, כאבים במפרקים עלולים לתפוס אתכם במפתיע ומבלי שאתם מוכנים לכך, כמעט בכל גיל.

כואב לי, אבל למה?

הסיבה הנפוצה ביותר לכאבים כאלה היא שחיקת סחוסי המפרק (דלקת מפרקים ניוונית, Osteoarthritis, שחיקת מפרקים, OA ושמות נוספות), הנוצרת כתוצאה מעומס על המפרק. העומס יוצר חיכוך ודלקת במפרק הפגוע והכאב שאנחנו חשים במקרה כזה, הוא התוצאה הישירה שלהם. סיבות אפשריות נוספות לכאבי המפרקים הן פגיעות וטראומות באזור המפרק, זיהומים (וירוסים וחיידקים שונים), מחלות מטבוליות כגאוט (שיגדון) ומחלות אוטו-אימוניות (כדלקת פרקים, לופוס וכד').

מהם הסימפטומים?

בכל אחת מהסיבות האפשריות לכאבי המפרקים, הסימפטום העיקרי הוא כאב במפרק, אולם כל אחת מהן מלווה בסימפטומים שונים אשר יסייעו לרמוז לרופא (רופא המשפחה, האורטופד או הריאומטולוג) או לכם על הגורם האמיתי המסתתר מאחורי הכאב. כאשר מדובר, למשל, בפגיעה מקומית או בשחיקת המפרק בלבד, הסימפטומים המלווים עשויים להתבטא באדמומית של המקום, יכולת תנועה מוגבלת ובתחושת חום באזור, בעוד שכאשר מדובר בזיהום של המפרק או מחלה, מקרים כאלה עשויים להיות מלווים בתחושת עייפות, חולשה ואף עליית חום הגוף כולו (לא רק במפרק הפגוע). למרות שהאבחנה בין הגורמים השונים לכאב הינה קלינית ומבוססת סימפטומים ובדיקת רופא, יתכן שתופנו על ידי הרופא לבצע בדיקות נוספות שמטרתן לאשש או לסתור את האבחנה שלו. למשל, חשש לשחיקת הסחוס יאושר באמצעות רנטגן ואילו גאוט וזיהומים במפרק עצמו ייבדקו בבדיקת דם או בשאיבת דגימת נוזל מהמפרק הדואב.

איך מטפלים בכאבי מפרקים?

מכל הסוגים הקיימים, פגיעה מקומית במפרק היא הסוג היחיד בו ניתן לטפל בכוחות עצמכם וללא התערבות רופא. לכן, במידה ובמקביל לכאב במפרק – חום הגוף שלכם עולה, גשו להיבדק, אל תתפתו לטפל בכאב בעצמכם!

אחרי שאמרנו לכם ב"מה לא לטפל", הנה מספר דרכים לטפל (ואף למנוע) כאבי מפרקים פשוטים:

  • מנוחה של האיבר הפגוע – כאשר מדובר בפגיעה מקומית במפרק, מומלץ לתת לו מנוחה ולקרר את האזור. בתקופה זו ניתן לקחת משככי כאבים פשוטים.
  • תזונה מאוזנת – תזונה נכונה, המתוגברת על ידי תוספים המיועדים לחיזוק המפרקים, לדוגמא מגה גלופלקס (המכיל חומרים מגני סחוס וחומר נוגד דלקת), יכולה למנוע הופעת בעיות מפרקים ואף לטפל בהן בתחילתן ולמנוע התדרדרות והחמרה.
  • שמירה על משקל תקין – עודף משקל עלול לגרום לעומס יתר על המפרקים ומשם, הדרך לדלקת מקומית קצרה.
  • כושר גופני – הקפדה על כושר גופני מהסוג המתאים ליכולותיכם, במינון הנכון ותוך כדי שמירה על כללי הזהירות ושימוש באמצעים המתאימים (למשל, ריצה רק במסלולים מסודרים, עם הנעליים המתאימות וכד').

לסיכום:

כאבי מפרקים אינם שמורים אך ורק לקשישים, כל אחד (ואחת) מאיתנו עלול לפגוש בהם בכל גיל. מומלץ להתייחס אליהם ברצינות, על מנת שלא להגיע למצבים שמהם לא ניתן להשיב את הגלגל לאחור.

כדאי לבדוק גם

כאבי שרירים

בית מרקחת – איך להקל על כאבי שרירים

סובלים מכאבי שרירים? מספר דרכים להתמודדות כאבי שרירים עשויים להפוך לתופעה מטרידה ביותר, המפריעה לתפקוד …