הנקה

מדוע הנקה כל כך חשובה עבור התינוק שלך?

אם את אם או אם לעתיד לבטח שמעת מכל מקום אפשרי טיעונים בעד ונגד הנקה. תומכי ההנקה מאמינים בנחרצות שהנקה היא אחד הדברים החשובים ביותר שאת יכולה לעשות עבור התינוק שלך, והמחקרים מצדיקים אותם. ניכר כי תינוקות שהונקו התפתחו בצורה מהירה יותר, הראו יותר יכולות מנטליות, פיתחו מערכת חיסונית ביתר קלות, הוגנו מפני אלרגיות, אסטמה ומחלות כרוניות אחרות ועוד.

היתרונות הפיזיים עבור התינוק

בראש רשימת היתרונות ניתן להניח את היתרונות הפיזיים אותם מקבל תינוקך מהנקה. ראשית, החלב מכיל חומרים חיוניים רבים שמסייעים להתפתחות התינוק כגון אומגה 3, שלל חלבונים נוגדי חמצון ופרו-ביוטים, אשלגן, ברזל, מגנזיום, תאי דם לבנים המפחיתים זיהומים ועוד. בנוסף, הנקה ידועה כמפחיתה דלקות אוזניים, זיהומים בדרכי השתן, שלשולים ומחלות במעיים. ההנקה מספקת הגנה מפני מחלות קשות כגון אסטמה, אלרגיות, דרמטיטיס ועוד, והיא גם מסייעת לתינוק להתפתח פיזית כאשר הוא מאמץ את שרירי הפנים שלו (שרירי הלסת, הלחיים והשיניים) על מנת לשאוב את החלב. מחקרים רבים אף מוכיחים כי הנקה יכולה למנוע השמנת יתר, סוכרת ויתר לחץ דם אצל ילדים צעירים.

היתרונות המנטליים עבור התינוק

מחקרים מדעיים מוכיחים כי חלב אם מסייע להתפתחות המוחית, המנטלית והחברתית של תינוקך. המחקרים מוכיחים כי הנקה מסייעת לחלקי מוח רבים להתפתח בצורה טובה יותר, ביניהם החלקים האחראים על התפקוד הרגשי, הכישורים השפתיים והתפקוד הקוגניטיבי של התינוק. בנוסף, שלל החומצות המצויות בחלב האם (חומצות שומן, חומצות AA  וחומצות DHA) מסייעות להתפתחות נתיבים עצביים חדשים במוח התינוק ומשפרים את התקשורת הבין-עצבית אצל התינוק.

היתרונות עבור האם

גם היתרונות עבור האם הם רבים. ראשית, בימים הראשונים שלאחר הלידה, ההנקה מסייעת לכווץ את הרחם בחזרה, עוזרת להפחית את הדימום, מסייעת לירידה במשקל ואפילו יכולה להקטין את הסיכון לחלות בסרטן השד או סרטן השחלות. בנוסף, מחקרים הוכיחו כי נשים המניקות מפחיתות את סיכוייו ללקות בדיכאון לאחר ליד בכ-50%. מבחינה רגשית, פעולת ההנקה מחברת בין האם לתינוק, יוצרת קשר חשוב ועוזרת לאם להתקרב אל תינוקה. בנוסף יש לציין כי ההנקה היא חסכונית מבחינה כלכלית, בתקופה עמוסת הוצאות כספיות, שכן אין צורך ברכישת תחליפי חלב מרובים, בקבוקים, מכסים ועוד.

סיוע להנקה קלה

לעיתים מתקשות האימהות להניק, או שהתינוק מתקשה לינוק, ולכך יש עזרים מיוחדים שיסייעו לאם להעביר לתינוקה את כל הדרוש לו מבלי לספק לו תחליפי חלב. אחד העזרים המשמעותיים בתהליך כזה הוא משאבת חלב. המשאבה מסייעת לאם לבצע את פעולת ייצור החלב, מעבירה את החלב לבקבוק נוח לתינוק, ובעיקר מאפשרת חופש תנועה רב המתבטא בכך שאת החלב ניתן לשאוב מראש ולאחסן בצורה נכונה, כך יכולה האם לישון או לצאת מהבית ולתת לאב או למשפחה להאכיל את התינוק בחלב אם שנשאב היישר ממנה!

כדאי לבדוק גם

איך לגדל ילדים חכמים יותר?

גם אם תמיד חשבתם כך, כעת יש לכם אישור מדעי-רשמי: הילדות נחשבת לתקופה קריטית בהתפתחות …

7 טיפים להנקה כשתינוקך מתחיל לגדל שיניים

מהי בקיעת שיניים? התינוק שלך יתחיל את בקיעת השיניים שלו כאשר קבוצת השיניים הראשונה שלו, …

5 כללים לבחירת שם לתינוק

בחירת שם לתינוק החדש שלכם עלולה לעתים קרובות להפוך למטלה מפרכת. בנוסף לאפשרויות שאתם, הורי …