ילדה

מהי אסטמה של העור ומהן דרכי הטיפול בה

בשנים האחרונות גברה המודעות לדלקת עור נפוצה למדי המכונה אסטמה של העור. המחלה, כך מסבירים המומחים, מופיעה במקרים רבים כבר בילדות ולעיתים גם בתינוקות. למרות שרבים כבר שמעו על קיומה של אותה מחלת עור לא נעימה רבים יותר לא מבינים בדיוק מהי אותה התופעה וכיצד ניתן לטפל בה בהצלחה.

שונות בתסמינים ובחומרה

לפני שנסביר מהי בדיוק אסטמה של העור ומהן דרכי הטיפול היעילות ראוי להתעכב על השונות הרבה שניתן למצוא בקרב הסובלים מהמחלה. המחלה, שהינה למעשה דלקת וגירוי באזורים שונים בעור ידועה בכך שהיא שונה למדי בין חולה לחולה. בקרב אחוז נכבד מהחולים פורצת הדלקת בילדות המוקדמת והיא נמשכת עם תקופות ארוכות של החלמה והתפרצויות חוזרות ונשנות. בקרב חלק מהחולים מורגשת הטבה משמעותית ואף החלמה ספונטנית ולא תמיד עם סיבה ברורה. לרוב, יש מקום לשקול טיפול מקומי בתסמינים לפני שנוקטים בקו טיפולי אגרסיבי יותר.

תופעה דמוית אלרגיה

המונח אסטמה של העור מרמז על קשר משוער בין אסטמה של מערכת הנשימה ואלרגיות לבין אותה דלקת של העור. למעשה, לצד ראיות שתומכות בקשר שכזה יש גם מומחים הסבורים שאין בהכרח קשר בין אותה דלקת עור כרונית ולבין אלרגיות נפוצות אחרות.

רבים מהחוקרים מאמינים שהבסיס לאסטמה של העור הוא בתגובה מוגזמת של הגוף ומערכת החיסון, שנכנסים לפעולה בשל זיהוי לא נכון של פלישת אלרגנים. המחלה עצמה מתבטאת בתגובה אלרגית, חריפה בדרך כלל, ובעלת ביטוי חיצוני של עור מחוספס ומגורה, אדמומיות, חוסר שקט.

הגם שהגורמים הישירים לא תמיד ברורים וגם לא מובן עד הסוף מדוע אצל חלק מהאנשים ואצל אחוז ניכר מהתינוקות מופיעים התסמינים שצוינו, ברור שניתן לבצע פעולות שונות כדי להפחית את הסבל של החולים.

כיצד מפחיתים תסמינים

את התסמינים ניתן להפחית בזכות התנהגות נכונה שכוללת:

  • הימנעות מחשיפה ארוכה לשמש ושימוש בקרם הגנה גם בחשיפה לזמן קצר.
  • הימנעות מלבוש שיוצר תחושת גירוד. עדיף בגדים מאווררים וקלים על פני ביגוד שעשוי חומרים סינטטיים.
  • יש לנהוג בזהירות בחשיפה לחומרים חריפים, חומרי ניקוי, בשמים על בסיס אלכוהול וכדומה.
  • עדיף להימנע משהייה ממושכת בחוץ בתקופות של פריחה או במזג אוויר אביך.
  • חשוב מאוד לעשות שימוש בתכשירים מתאימים להרגעת העור ושמירת הלחות ובמקרה הצורך להתייעץ ברופא.
  • ישנם הסבורים שמאכלים שידועים ביצירת תגובות אלרגיות לא עושים חסד גם עם הסובלים מאסטמה של העור ולכן יש להפחית בצריכתם. מדובר למשל בבוטנים, סויה, קמח לבן וכדומה.

טיפול במצבים חריפים

במצבים חריפים וכאשר לא מורגשת הקלה, פניה לרופא עור מומחה בהחלט יכולה לסייע. במיוחד כאשר שימוש במשחות ובקרמים אינו מספיק ובמקרים של התפרצות חריפה ניתן לראות תוצאות בזכות תרופות מרשם וטיפולים מתקדמים. אנטי היסטמינים ותרופות על בסיס קורטיזון יכולים לעזור אך יש לנקוט זהירות ושיקול דעת לפני השימוש בהם.

כדאי לבדוק גם

7 תרופות סבתא לטיפול בכוויות

כל מי שניסה להכין לעצמו ארוחה אי פעם, יודע כי כוויות נחשבות לצרה רצינית. ברוב …

5 מסיכות אנטי אייג'ינג להכנה ביתית

מוצרי האנטי אייג'ינג הקוסמטיים (והיקרים!) מכילים ויטמינים וחומרים בסיסיים המצויים במטבח הביתי שלנו. אם כך, …

5 שיטות להעלמת שקיות שחורות מתחת לעיניים

עייפות, זיקנה, מתח נפשי, עודף אלכוהול, חוסר שינה, ואפילו גנטיקה – כולם נחשבים לגורמים ידועים …