טיפים לשנת לילה טובה ואיכותית

אחת מהבעיות הנפוצות ביותר באוכלוסיית העולם המערבי של ימינו היא התפתחותן של הפרעות שינה. מחקרים שונים הוכיחו כי כמחצית מאוכלוסיה זו סובלת במידה כזו או אחרת מהפרעות שינה מסוגים שונים. הפרעות שינה בדרך כלל ניתנות לטיפול וישנה אפשרות לשפר את כמות ואיכות השינה באמצעות טיפול נכון. הקושי בטיפול נובע פעמים רבות מחוסר מודעות. לא כל מי שסובל מהפרעות שינה הוא בהכרח מודע לכך שיש לו בעיה. אנשים רבים סובלים מעייפות כרונית במהלך היום והם לא מודעים לכך שהסיבה נעוצה בשינה לא איכותית במהלך הלילה. לכן הצעד הראשון בטיפול בהפרעות שינה הוא קבלת אבחון נכון של הבעיה. לאחר מכן ניתן להתאים טיפול רלוונטי.

כאשר אדם סובל מנדודי שינה (אינסומניה), הוא בדרך כלל מודע לכך שיש לו בעיה כיוון שהוא מתקשה להירדם. אך בסוגים אחרים של הפרעות שינה לא תמיד ניתן להבחין בהם בקלות, בייחוד אם הן מתרחשות תוך כדי שינה.

בדיקת שינה וטיפים נוספים לשיפור איכות השינה

-לכו להיבדק- אם אתם חשים עייפות במהלך היום למרות שישנתם בלילה, חשוב מאוד לגשת להיבדק ולהתייעץ עם רופא. אחת מבעיות השינה הנפוצות היא תופעה של הפסקות נשימה בשינה. הכוונה היא להפסקות נשימה קצובות שמשבשות את אספקת החמצן לגוף במהלך השינה ויכולות לפגוע מאוד באיכותה. תסמין נפוץ לבעיה זו הוא נחירות משמעותיות במשך השינה. אבחון של בעיות שינה כאלה ואחרות מתבצע על ידי בדיקת שינה מקצועית המתקיימת במעבדה או בבית המטופל בעזרת ציוד רפואי מתאים.

-השקיעו בציוד שינה איכותי -אנשים רבים אינם מודעים לחשיבות הרבה של ציוד השינה בו הם משתמשים. על מנת להיכנס למצב של מנוחה מוחלטת ואיכותית לאורך זמן, הגוף צריך לקבל תמיכה מתאימה בכל האזורים. לכן חשוב מאוד להתייעץ ולרכוש מזרן איכותי שיתאים למבנה הגב וכן כרית איכותית שתתאים למבנה הצוואר ותעניק לו את התמיכה המקסימלית. שימוש בציוד נכון ישפר הן את איכות השינה והן את מצבו של הגוף לאחר הקימה. כאבי גם וצוואר רבים יכולים להימנע באמצעות השקעה בציוד מתאים.

-הקפידו על תנומות קצרות- שינה במשך היום עלולה להשפיע לרעה על שנת הלילה, שהיא החשובה והמשמעותית יותר. מי שחש עייפות במהלך היום צריך להקפיד שהמנוחה לא תהיה ארוכה יותר מעשרים דקות ושתהיה כמה שיותר רחוקה משנת הלילה. כאשר חשים עייפות בשעות אחר הצהריים או הערב יש להתמודד איתה בצורות אחרות כמו ביצוע פעילות גופנים קצרה, שתיית מים מוגברת ו/או קיום פעילויות חברתיות שיסיטו את המחשבות מהרצון לישון.

-הקפידו על תזונה נכונה- הדבר נכון וחשוב כמובן לכל שעות היממה, אך חשוב במיוחד בשעות שלפני שנת הלילה. מומלץ להסתפק בארוחות ערב קלות, בעלות מרכיבים פשוטים לעיכול ולהימנע ממזונות כבדים שמעמיסים על מערכת העיכול, שתתקשה להתמודד במהלך הלילה ותפגע באיכות השינה. בהקשר זה חשוב לציין גם את החשיבות של הפחתה בצריכת הקפאין היומית ובייחוד בשעות שלפני השינה.

-הקפידו על פעילות גופנית נכונה- פעילות גופנית קבועה משפיעה לטובה על איכות השינה, אך חשוב כמובן לבצע אותה באופן מבוקר ונכון. מומלץ לסיים כל פעילות אירובית ואינטנסיבית עד ארבע שעות לפני שנת הלילה. פעילות כזו מגבירה את רמת האדרנלין ויכולה לפגוע באיכות השינה שאחריה. יחד עם זאת, פעילות רגועה כמו יוגה יכולה דווקא להשפיע לטובה על איכות השינה וניתן לבצעה גם בשעות הערב. כדאי להתייעץ בנושא עם אנשי מקצוע ולהתאים את סוג הפעילות לשעות השינה.

ניתן לראות כי הפרעות שינה הן תחום מורכב שדורש מודעות, התייחסות וטיפול נכון. יחד עם זאת, סיכויי ההצלה לשפר את המצב הם גבוהים במידה ומתקיים אבחון נכון והדרכה נכונה. חשוב מאוד לא להזניח את הנושא ולא להגיע למצב של עייפות מצטברת לאורך זמן, שכן נזקיה הם רבים ומשמעותיים.

כדאי לבדוק גם

5 תרגילים פשוטים לאנשים שיושבים רוב היום

כמה שעות ביום אתם מבזבזים בישיבה? סביר להניח שאתם לא זזים מספיק. לא לכולם יש …

7 טריקים של דיאטניות לארוחות מהנות יותר

אמהות אלה, שבמקרה הינן גם דיאטניות, חולקות את הטריקים הטובים לתכנון ארוחות בריאות ומרעננות יותר. …

5 הרגלי בוקר שישפרו לך את כל היום

5 הרגלי בוקר המעצבים לכם את כל היום – פרקטיקות אלה תשננה את החשיבה ואת …