תוספי מזון

תוספי תזונה, מזון ומה שביניהם

מה בין תוספי תזונה לתוספי מזון?

למרות הדמיון בשם, קיים מעט מאד דמיון בין שני סוגי התוספים. תוספי מזון הם חומרים המוספים למזון בכדי לשפר את מראהו, טעמו או אורח חיי המדף שלו. דוגמאות לתוספי מזון הם צבעי מאכל, חומרי משפרי טעם, או חומרי שימור. מרבית החומרים הללו לא רק שאינם בריאים אלא הם אף מזיקים לגוף.
תוספי תזונה הם משפחה שונה לגמרי של מוצרים. מדובר בחומרים החיוניים לגוף לשם תפקודו. במצבים שונים בהם הגוף אינו מקבל את כל החומרים להם הוא זקוק, ניתן לתגבר את הצריכה על ידי נטילת תוספי תזונה בצורת כדורים, קפליות, אבקות או נוזל כדי להשלים את החסרים.

תזונה מאוזנת

לכל אחד מסוגי החומרים הדרושים ישנו גבול עליון ותחתון שצריך להימצא בגוף לפעולה מיטבית. אכילת מזון מהיר מביאה לעתים קרובות למצבים בהם הגוף אינו מקבל מהמזון כמות מספיקה של חומר מסוים. במצב כזה נוצר מחסור בגוף.
מצד שני, היום מייצרים מזונות רבים אשר כבר בתהליך הייצור מוספים להם תוספי תזונה שונים. גם השימוש בתוספי תזונה בצורה של כדורים או קפליות תופס תאוצה ובהחלט ייתכן כי אדם יצרוך יותר מן הדרוש. במצב כזה נוצר עודף בגוף מצב שגם הוא אינו בריא ואף מסוכן.
חשוב להקפיד ולשמור כי החומרים שאנו צורכים, בין אם בצורת מזונות שאנו אוכלים או בצורת תוספי תזונה, יביאו את הגוף למצב מאוזן: לא פחות מדי, וגם לא יותר מדי.

מהי הדרך המומלצת להשתמש בתוספי תזונה?

תמיד עדיף לצרוך מזון המכיל את החומרים הדרושים לגוף. רק במקרים בהם הגוף אינו מקבל את כל החומרים הדרושים לו מהמזון, כדאי להוסיף תוספי תזונה על מנת  לוודא כי לגוף לא חסר דבר כדי לתפקד. ספיגת החומרים משתנה בין אדם לאדם כמו גם גיל, מין, מצב בריאותי, תרופות והרגלים המפריעים לספיגה, לכן חשוב להיוועץ ברופא או נטורופת לפני תחילת השימוש בתוספים.
במסגרת נטורופתיה – לימודים כוללים מידע רב על דרישות הגוף כמו גם הבנה על תגובות בין תרופות ובין חומרי המזון השונים.

מיהו קהל היעד הנזקק לתוספי תזונה?

ישנן קבוצות רבות הזקוקות לתוספי תזונה: ספורטאים, ילדים, קשישים, צמחונים או כאלו המתאוששים ממחלה או טראומה. נוסף אליהם, כל מי שסובלים מחסרים בחומרים מסוימים זקוק להשלמה כדי להגיע לרמה הנדרשת בגוף.

האם כל תוסף הוא בטוח לשימוש?

ככל חומר המוכנס לגוף, גם השימוש בתוספי תזונה עלול להתגלות כלא מועיל וגרוע מכך – כמזיק. כדי להימנע ממצבי סיכון חשוב להתייעץ עם גורמים מוסמכים ולנטר את מצב החומרים על ידי בדיקות תקופתיות. ככלל רצוי להשתמש בתוספי תזונה שמיוצרים על ידי חברות מוכרות וידועות, עדיף להשתמש בתוספים שמקורם טבעי, ולבדוק מה הם תנאי הייצור ואורח חיי המדף של המוצרים.

תוספי תזונה יכולים להעשיר את המזונות שאנו אוכלים ולוודא כי הגוף יקבל את כל הדרוש לתפקודו, ובלבד שהתוספת ניתנת בפיקוח תוך הבנה של מכלול ההשפעות האפשריות בין התוספים, התרופות וההרגלים האחרים של האדם.

כדאי לבדוק גם

9 מאכלים שישפרו לך את הזיכרון

אכילה בריאה מורידה את הסיכון לסוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב, אבל עדיין לא ברור …

7 טריקים של דיאטניות לארוחות מהנות יותר

אמהות אלה, שבמקרה הינן גם דיאטניות, חולקות את הטריקים הטובים לתכנון ארוחות בריאות ומרעננות יותר. …

צירופי המזון המושלמים לשריפת שומן בגוף

אכילת מזונות אלה יחד עשוי לתת פוש רציני לדיאטה שלכם, כך קובע מחקר חדש. מזונות …