גיל 50 פלוס

הצרכים התזונתיים המשתנים של בני 50 ומעלה

סקרי תזונה מצביעים על כך כי למרבית האוכלוסייה, ובכלל זה בני 50 ומעלה, חסרים ויטמינים בתזונה היומיומית ולכן אנו לא מקבלים מהתזונה את כל המרכיבים החיוניים לגוף.

בריאות והרגשה טובה מתחילים בתזונה נכונה ומאוזנת. תזונה מאוזנת מספקת לגוף את  המרכיבים התזונתיים החיוניים כולל ויטמינים ומינרלים, במגוון ובמינון הנדרש לשמירה על פעילות תקינה של מערכות הגוף.

עם הגיל הגוף עובר שינויים פיזיולוגים כגון: כמות השריר שפוחתת, כמות השומן שעולה  והגוף שנראה קצת אחרת. עינת ששון, הדיאטנית הראשית של צנטרום, ממליצה על דגשים שיש לשים בתזונת מבוגרים, איזה מערכות בגוף זקוקות לתגבור מיוחד עקב צרכים מיוחדים תלויי גיל? איזה רכיבי תזונה כדאי לאכול? איך משפיעות התרופות שאנו לוקחים ואיך נדע לכמה קלוריות הגוף זקוק?

  1. חשוב לגוון: לרוב, בגיל מבוגר התזונה פחות מגוונת עקב בעיות בריאות המגבילות את המבחר. לדוגמא תזונה לסובלים מבעיית כליות שונה מהתזונה של אנשים בעלי רמות כולסטרול וטריגליצרידים גבוהות ושונה מהתזונה המומלצת למניעת עצירות. בכל אחד מהתפריטים המומלצים לבעיות בריאות ישנן הגבלות הגורמות לתפריט להיות פחות מגוון. תפריט שאינו מגוון דיו עלול לגרום למחסור באחד מאבות המזון, כולל ויטמינים ומינרלים. עקב כך חשוב מאוד לגוון בטווח המזונות המומלצים, ובמידה והדבר אינו מתאפשר ברמה טובה כדאי להוסיף מולטיויטמין על בסיס יומי כגון צנטרום סילבר.
  2. הוספת דגים לתפריט פעמיים בשבוע: לדגים יש יתרונות תזונתיים רבים. החלבון בדג הוא איכותי ומכיל את מגוון חומצות האמינו הנחוצות לגופינו. בנוסף, הדג הינו יחסית דל בשומן רווי המצוי במוצרי בשר.

דגים רבים כמו סלמון, הרינג, סרדינים, מקרל, טונה ועוד מומלצים לצריכה על ידי איגוד התזונה האמריקאי. דגים אלה מכילים חומצות שומן מסוג אומגה 3 המסייעות לשמירה על הבריאות.

  1. כמה אוכל לאכול? כמות המזון שיש לצרוך משתנה מאדם לאדם ותלויה בפעילות הגופנית שלו. במידה ונצרוך יותר מזון ממה שהגוף צריך, נעלה במשקל. לכן חשוב להקפיד על כמות המזון והקלוריות שצורכים וכן על הערך התזונתי שאנחנו מפיקים ממנו. לדוגמא: בננה בינונית = כוס חלב 1% = חטיף שוקולד קטן = 100 קלוריות. כדאי לחשוב מהו המקור התזונתי שיעניק לנו את הערך המיטבי לבריאותנו.
  2. שתיית מים מרובה: עם הגיל תחושת הצמא הולכת ופוחתת למרות שהגוף זקוק לאותה כמות נוזלים. יש להקפיד לשתות הרבה מים ללא קשר לתחושת הצמא. שתיית חלב, מרק, מיץ, תה וקפה מהווה גם מקור למים. נסו להקפיד על כמות מתונה של משקאות המכילים קפאין כמו קפה וכן על הגבלת המתקת המשקאות, בהתאם למצבכם הבריאותי.
  3. העשרת התזונה בסיבים תזונתיים: סיבים תזונתיים הינם סוכרים לא עמילניים מן הצומח שאינם מתעכלים. לסיבים יתרונות בריאותיים רבים כמו הפחתת הכולסטרול והסוכר בדם הסוכרתיים וכן קידום התנועתיות במערכת העיכול ולכן חשיבותם לסובלים מעצירות או אי סדירות ביציאות אשר נפוצה בגיל מבוגר. מזונות העשירים בסיבים תזונתיים: פירות וירקות טריים ומבושלים, אגוזים, קטניות ודגנים, בעיקר מלאים. חשוב להקפיד על שתייה מרובה כי הסיבים עובדים טוב יותר בנוכחות נוזלים, כך ששתייה מרובה עם אכילת סיבים עשויה להועיל לבריאות.
  4. תרופות עשויות לפגוע בספיגת ויטמינים: מחקרים שנעשו לאורך זמן העלו כי תרופות כרוניות מסוימות שנלקחות באופן קבוע, עלולות לגרום למחסור בויטמינים ובמינרלים חיוניים לגוף. התרופות עשויות לפגוע ברמת הויטמינים והמינרלים בגוף על ידי שינוי חילוף החומרים שלהם או על ידי פגיעה בספיגה שלהם מהמזון. בנוסף, תופעות לוואי, העלולות להופיע בעקבות נטילת התרופות, פוגעות במנגנונים מסוימים בגוף, לדוגמה: פגיעה בחוש הטעם או ירידה בתיאבון. כתוצאה מכך, נפגעת התזונה, המספקת לנו את מירב הויטמינים והמינרלים. לנוטלי תרופות קבועות מסוימות מומלץ ליטול מולטיויטמין העשוי לסייע במניעת מחסורים במרכיבים חיוניים.

 

לסיכום: לכל גיל דגשים תזונתיים האופייניים לו, היכולים להשפיע על תפקוד הגוף, רמות האנרגיה, היכולת הקוגניטיבית והתמודדות עם חוסרים תזונתיים הנגרמים מנטילת תרופות כרוניות מסוימות. דגשים אלו, מצריכים הקפדה על תזונה שונה, מותאמת גיל, במטרה לחזק את הגוף ולהשלים את החסר לו. בקרב גילאי גיל 50 ומעלה מומלץ לקחת מולטיויטמין המותאם לדרישות  התזונתיות המשתנות של הגוף ובמינונים המומלצים לגילאים אלה.

צנטרום סילבר הינו פורמולה מקיפה, לגילאי 50 ומעלה, המכילה 28 ויטמינים ומינרלים חיוניים, ביניהם אנטיאוקסידנטים (נוגדי חמצון), העשויים לסייע בהשלמת החוסרים התזונתיים הקיימים בקרב אוכלוסייה זו ובכך לסייע בשמירה על הבריאות ועל תפקוד תקין של מערכות הגוף.

כדאי לבדוק גם

9 מאכלים שישפרו לך את הזיכרון

אכילה בריאה מורידה את הסיכון לסוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב, אבל עדיין לא ברור …

7 טריקים של דיאטניות לארוחות מהנות יותר

אמהות אלה, שבמקרה הינן גם דיאטניות, חולקות את הטריקים הטובים לתכנון ארוחות בריאות ומרעננות יותר. …

צירופי המזון המושלמים לשריפת שומן בגוף

אכילת מזונות אלה יחד עשוי לתת פוש רציני לדיאטה שלכם, כך קובע מחקר חדש. מזונות …