שיער בריא

שמירה על שיער בריא

מחלפות שיער חיוניות ויפות הן רצונם של רבים, אך לעתים אורח החיים פשוט לא מאפשר זאת. חטיף מהיר על פני ארוחה מזינה, משטר תרופתי ש"אינו ידידותי" לשיער, הוויי חיים אינטנסיבי ולחוץ ומצבים קליניים שונים. התוצאות הן – שיער שביר, נטול חיוניות או ברק ונשירה עד כדי התקרחות. על פניו, נראה כי מרבית גורמי הפגיעה אינם בשליטתכם, אך ההפך הוא הנכון. תרופות ניתנות לשינוי, סטרס ניתן לפרוק בפעילות גופנית, את החטיף המשמין ניתן להחליף בפרי, את מועדי הביקור במספרה אפשר לרווח קצת יותר, ואף את הקרחת שכבר נוצרה ניתן להעלים עם שמפו קפאין.

מה פוגע בשיער?

השלב הראשון בשיקום השיער ושמירה על חיוניותו מתחיל בהבנת גורמי הפגיעה. ברשימת הגורמים העיקריים מצויים:

גנטיקה. כתוצאה מנטייה תורשתית חלה ריאקציה שלילית של שורשי השיער עם תוצר פירוק הטסטוסטרון- DHT (דהידרוטסטוסטרון). התוצאה- ניתוק אספקת אנרגיה לשורשי השיער וקיצור תהליכי צמיחתו עד כדי נשירה.

תזונה לקויה. הקצנה או הפחתה בהיקף התפריט היומי פוגמת באיכות השיער. דיאטות בלתי מבוקרות, מחסור באבני הבניין של השערה (חלבונים, ויטמינים ומינרלים) או עודפים של פחמימות פשוטות ושומנים רוויים, יוצרים חוסר איזון מטאבולי עד לכדי נשירה ואף התקרחות.

תרופות הפוגמות בסיב השערה או מאיצות את נשירתה. תרופות אלה מונות, בין היתר, סוגי אנטיביוטיקה שונים או כדורים אנטי-דלקתיים שעוצמת מרכיביהם מייבשת את השיער. אל הרשימה מתווספות גם תרופות בעלות השפעה הורמונלית ( גלולות, קורטיזון), מפחיתות כולסטרול (ניסטטינים), מדללות דם (קומדין), מטפלות באקנה (ראוקטן) ותרופות אנטי פסיכוטיות (ליטיום).

פעילות לקויה של בלוטת התריס.  פעילות יתר או תת פעילות (בעיקר) משמעותה פגיעה במנגנוני חילוף החומרים, ייצור החלבונים והספקת החמצן לרקמות הגוף. הדבר עלול להוביל להתקרחות בקרב גברים ונשים.

סטרס. לחץ נפשי יוצר האטה במחזור הדם ומונע את אספקת מרכיבי ההזנה הנחוצים לשערה. התוצאה: שיער דליל, נטול ברק או גמישות, הצומח באיטיות. לחץ נפשי עלול להאיץ התקרחות גנטית, ולהותיר שיער שומני וקרחות עגולות במרכז הקרקפת.

שינוי בעומק השערה

 בודקים את ארון התרופות! כבר בתחילתה של נשירה מומלץ לפנות אל הרופא המטפל לשם אבחון, ובמידת האפשר, החלפת התרופה באחרת.

יוצאים מהלחץ. ע"מ להימנע מנשירת שיער והיווצרות מחזורית של מיני- קרחות עגולות, חשוב להוריד את רמת הסטרס למינימום. את האנרגיה האגורה ניתן לפרוק באמצעות פעילות גופנית על בסיס יומי, דמיון מודרך, תחביב מרגיע וכמובן- נשימה.

מקפידים על תזונה נכונה ובריאה. מה בתפריט? חומצות שומן חיוניות על פני שומן רווי. אומגה 3 ניתנת לצריכה מדגי ים או ממקור צמחי( כמו זרעי פשתן) ואומגה 6 מצויה בעוף, ביצים, דגנים, אגוזים, שמן תירס/ סויה, אבוקדו ואבוקדו. כמו כן, מומלץ "לקצץ" בסוכרים ובפחמימות פשוטות, ולהחליפן בחלבון מלא מהחי, קטניות, סיבים תזונתיים (קמח מלא, אורז, קליפות פרי וירק ועוד), תוספי תזונה כמו רוטס HR וכמובן, להתחיל לאמץ אל הצלחת ירקות בכל קשת הצבעים לשיקום מאגר הויטמינים. ניתן להשלים חוסרים אלו בצרוף תוספי מזון איכותיים או עם מוצרים לקוסמטיקאיות שלרוב הם איכותיים ועמידים יותר ומזינים יותר את השיער.

ממזערים את נזקי הכימיה. צביעה, פן, והחלקה עלולים להותיר נזק קבוע למבנה השערה, ע"מ למנוע זאת מומלץ להגביר את מרווחי הזמן לפני ביצוע פעולות אלה בשנית, להעדיף שטיפות שיער נטולות אמוניה, חבישת כובע בעת חשיפה לשמש או מריחת קרם הגנה ע"ג השיער למניעת ייבושו, ולשיער מפונפן – סרום שומני על קצוות השיער.

נפלאות הקפאין

אחד הפתרונות המובילים בהחייאת מראה השיער ושיקומו הוא אלפסין – שמפו קפאין. מדובר בסדרת מוצרים המבוססת על תרכובת קפאין ייחודית החודרת את זקיקי השיער, מאריכה את שלבי צמיחת השיער ובולמת את תהליך הנשירה. כיצד זה עובד? המרכיבים הפעילים המצויים בתכשיר חודרים תוך 2 דקות בלבד, אל עומק זקיקי השיער וממשיכים פעולתם הרבה לאחר השטיפה. מכאן החשיבות שבהמתנת הדקות הללו לפני שטיפת החומר.

הקפאין הוכח כבעל יעילות מדהימה במיגור תופעת ההקרחה הגברית. הסיבה לכך נעוצה במנגנון עיכוב השפעות ה-DHT  על זקיקי השיער, ועצם היות החומר תכשיר לשימוש חיצוני המאיץ את השפעתו. התוצאות- הפחתה ניכרת בנשירת השיער, חיזוקו והגברת עמידותו. לצד תרכובת הקפאין מצויים אבני בניין חשובים לבריאות השיער- אבץ וניאצין ו-0 חומרים סינתטיים.

כדאי לבדוק גם

פתרונות לשיער דליל אצל גבר

מבחינת גברים רבים (ובעיקר – מבחינת נשים רבות), קרחת גברית יכולה להיחשב לאטרקטיבית או סקסית …

כל מה שצריך לדעת על נשירת שיער לאחר הלידה

אם זו לידתך הראשונה, חברות ותיקות וודאי הזהירו אותך מהסווינגים המהירים במצבי הרוח, מהבעיות בהנקה, …

10 מאכלים לשיער בריא

סלמון לשיער מבריק דגים כמו סלמון, סרדינים ומקרלים עמוסים בחומצות השומן הבריא אומגה 3. הגוף …