כל מה שצריך לדעת על סכרת הריון

 

4%-10% מהנשים תסבולנה מסכרת היריון במהלך הריון אחד או יותר. בחלק מהמקרים, מדובר בסוכרת שאובחנה בטרם ההיריון (סכרת טרום-הריון), במקרים האחרים, מדובר בסוכרת שאובחנה בעת ההיריון (והיא מכונה סכרת הריונית או סכרת הריון). ללוקות בסוכרת הריון נטייה ללדת תינוקות גדולים יחסית שמשקלם מעל ארבעה קילוגרם, דבר אשר עלול לסבך את הלידה עצמה, לכפות על ביצוע ניתוח קיסרי ולגרום לסיכונים מסיכונים שונים לוולד (למשלShoulder Dystocia – פרע כתף) וליולדת (כקרעים בתעלת הלידה).

הריון מתוק – איך מאבחנים סכרת הריונית?

הלידה איננה נקודת הזמן היחידה בה משנה הסוכרת ההריונית את התמונה, קודמים לכך החודשים החולפים בין בדיקת הסקר (המבוצעת בין השבוע ה-24 לשבוע ה-28 של ההיריון) ללידה עצמה. בדיקת הסקר כוללת העמסת סוכר של 50 גר' (ללא צורך בצום מוקדם) ובדיקת דם המתבצעת כשעה לאחר מכן. במידה ותוצאות בדיקת הדם מורות כי רמת הסוכר בדמה של הנבדקת גבוהה מ-140 מיליגרם לדציליטר (מ"ג/ד"ל), תבוצע בדיקה אבחנתית, אשר כוללת בדיקת דם בצום, המלווה בהעמסת סוכר של 100 גרם, שלאחריה שלוש בדיקות דם רציפות ברווחי זמן של שעה ביניהן, כשהראשונה בהן מתבצעת שעה לאחר ההעמסה. לערכים תקינים נחשבים בדיקת הדם בצום – עד 95 מ"ג/ד"ל, שעה לאחר ההעמסה עד ל-180 מ"ג/ד"ל, שעתיים לאחר ההעמסה עד ל-155 מ"ג/ד"ל, ושלוש שעות לאחר ההעמסה עד ל-140 מ"ג/ד"ל. במידה וערך אחד יחרוג מהטווח התקין, יבוצע מעקב נוסף על מנת לשלול המצאות סכרת הריונית, במידה ושני ערכים יחרגו – הנבדקת תסווג כחולה בסוכרת הריונית.

במקרים חריגים, למשל, היסטוריה של סכרת הריונית או לידתו של עובר גדול, לעיתים, יורה הרופא המטפל על ביצוע העמסת סוכר של 100 גר' ללא סקר או ביצוע בדיקת העמסת סוכר בשלב מוקדם יותר מהרגיל של ההיריון, על מנת להקדים ולאבחן את הסוכרת בשלב מוקדם ככל האפשר.

סוכרת הריונית מסוג A1 או מסוג A2?

סוכרת הריונית מתחלקת לשני סוגים, הנבדלים ברמת הטיפול בהם: בסוכרת הריונית מסוג A1 ניתן לאזן את המטופלת על ידי תזונה מתאימה ודיאטטית, ואילו בסוכרת הריונית מסוג A2, על מנת להשיג איזון, יהיה צורך במתן טיפול תרופתי למטופלת.

במידה ואין עבר סוכרתי, בשלב הראשון של הטיפול תועבר המטופלת לתזונה דלת סוכר, ותופנה לדיאטנית אשר תרכיב עבורה תפריט מותאם. כמו כן, תקבל המטופלת המלצה לפעילות גופנית מסוגים וברמה ההולמת את מהלך ההיריון ויכולותיה.

המטופלת בתפריט הדיאטה, תשהה במעקב של שבוע או שבועיים של רמות הסוכר בדמה בזמן צום ושעה או שעתיים (לפי המלצת הרופא) לאחר הארוחות השונות ביום. הערכים הרצויים בשלב זה הם: בבדיקת הדם בצום – עד ל-95 מ"ג/ד"ל, שעה לאחר ההעמסה – עד ל-140 מ"ג/ד"ל, שעתיים לאחר ההעמסה עד ל-120 מ"ג/ד"ל. במידה ולא יושג האיזון במהלך תקופת הדיאטה, תצא המטופלת מהגדרת סוכרת הריונית מסוג A1 ותעבור להגדרת סוכרת הריונית מסוג A2 ויינתן לה טיפול תרופתי, אשר לרוב יכלול אינסולין.

יש לך סוכרת הריונית מסוג A2, מה זה אומר?

לרוב, מדובר במעקב צמוד והדוק יותר, אשר כולל ניטור העובר החל מהשבוע ה-32 להיריון. תכיפות הבדיקה תיקבע על פי שיקול דעתו של הרופא המטפל. הטיפול התרופתי המקובל לסוכרת היריון הוא אינסולין, ולכן, לרוב, גם חולות בסוכרת שלפני היריון, אשר בעבר טופלו בכדורים, בזמן הריונן מועברות לטיפול בזריקות אינסולין או במשאבה. חולות כאלה תהיינה במעקב קפדני של רמת הגלוקוז בדמן.

לידה עם סוכרת היריון

לנשים החולות בסוכרת הריון אשר אוזנה באמצעות תזונה או במינון תרופתי נמוך, אין מניעה להמשיך את ההיריון עד לתל"מ. לנשים ההרות בהן לא הושג איזון, או כאלו הצורכות מינון גבוה של אינסולין, יומלץ להקדים את הלידה לשבועות ה-38 או ה-39. אופן הלידה המומלצת ייקבע על ידי הרופא המטפל לפי גודלו של העובר והסיכונים שעלולים לארוב לאם או לתינוק במהלך לידה רגילה.

כדאי לבדוק גם

איך לגדל ילדים חכמים יותר?

גם אם תמיד חשבתם כך, כעת יש לכם אישור מדעי-רשמי: הילדות נחשבת לתקופה קריטית בהתפתחות …

7 טיפים להנקה כשתינוקך מתחיל לגדל שיניים

מהי בקיעת שיניים? התינוק שלך יתחיל את בקיעת השיניים שלו כאשר קבוצת השיניים הראשונה שלו, …

5 כללים לבחירת שם לתינוק

בחירת שם לתינוק החדש שלכם עלולה לעתים קרובות להפוך למטלה מפרכת. בנוסף לאפשרויות שאתם, הורי …