רופאה

כיצד לפענח בקלות בדיקות דם

בדיקת הדם מהווה אחת מבין כמה סוגי בדיקות מעבדה רבות הקיימות כיום. בדיקות המעבדה עשויות להיות בדיקות הפרשות (שתן, צועה וזיעה), בדיקת ריאה, מאמץ, צילום, הדמיה קולונסקופיה ועוד. בדיקות המעבדה משמשות ככלי עזר לצורך אבחון על ידי רופא המתבסס גם על תשאול ובדיקה פיסיקלית של המטופל.

יחודיות בדיקת הדם
הדם קשור להמון תהליכים בגוף. מערכת הדם מובילה לכל תא בגוף את החומרים הנחוצים לפעולתו כולל הובלת החמצן. הדם מכיל בתוכו חלבונים, שומנים, סוכרים, מינרלים, כדוריות דם אדומות ולבנות, טסיות דם. חומרים אלו נבדקים (בבדיקת הדם) בכדי להעיד על תפקודי מערכות הגוף.

דוגמאות:
בדיקת רמות הסוכר
ערך ממוצע עומד על mg/dL 70-110, ערך גבוהה מהממוצע מעיד על חוסר סבילות סוכר או סכרת מסוג 1 או 2, בעיות הורמונליות או בעיות בכבד וכליות.
ערכים נמוכים מהממוצע יכולים להעיד על מינון יתר של תרופות לסכרת (במידה ואכן המטופל נוטל כאלו).

בדיקת כולסטרול
רמות גבוהות של כולסטרול קשורות לסיכונים במערכת הלב וכלי הדם. נבדקת רמת הHDL, שהינו הכולסטרול "הטוב", וכן נבדקת רמת ה LDL שהינו הכולסטרול "הרע". הערכים נבדקים בהתאם לנתונים ספציפיים של הנבדק: גיל, מין, תרופות שהוא צורך, גורמים תורשתיים, השמנת ייתר, עישון, פעילות ספורטיבית שנעשת, לחץ דם ותזונה עשירה של שומנים מן החיי.

טריגליצרידים
אלו חומרים המשמשים כמאגרים חשובים של אנרגיה בגוף. במקרה וחומרים אלו קיימים בעודף בדם, ישנו סיכוי מוגבר לחלות בטרשת עורקים. ערכי חומרים אלו עולה בגוף כתוצאה ממחלת סכרת, עישון, תזונה לא מאוזנת ועודף משקל.

ספירת דם
כדוריות אדומות ביחד עם הברזל קשורות למערך הובלת החמצן בגוף. ירידה ברמות ההמוגלובין וכדוריות הדם האדומות מרמזות על מצב של אנמיה.
כדוריות לבנות אחראיות על מערכת החיסון. במידה ומספר גבוהה מהממוצע הדבר מצביע על התפחותו של זיהום בגוף. בהתאם לסוג כדוריות הדם הלבנות ניתן לקבוע באם מדובר בזהום חיידקי, ויראלי או פרזיטי.

קראטינין (Creatinine)
זהו תוצר פירוק מטבולי המופרש בשתן וריכוזו בדם מאפשר לבדוק את תפקוד הכליות. גם כאן הערכים מחושבים בהתאם לנתונים היחודיים לחולה (גיל, מצב בריאותי, מין וכו'). רמות חריגות של קראטינין מצביעות במצב של אי ספיקת כליות או התייבשות.

חומצה אורית
החומצה האורית היא תוצר פירוק של חלבונים בגוף.
רמות תקינות אצל נשים: mg/dL 2-7.
רמות תקינות אצל גברים: mg/dL 2.1-8.5.
ערכים אלו משתנים בהתאם לגיל. ערכים גבוהים מצביעים על תזונה עשירה מידי בחלבונים מן החי. בנוסף, ערכים חריגים עשויים להעיד על תחילת מחלת השיגדון (דלקת מפרקים כרונית).

ריכוז מינרלים
בודקים בעיקר:
נתרן (Na+) לצורך בדיקת תפקוד כליה או התייבשות, הרמות התקינות- mg/dL 135-145.
אשלגן (K+) נבדק בכדי לאתר חריגות מהרמות הרצויות שעשויות לגרום להתקף לב, הרמות התקינות mg/dL 3.5-5.

ויטמינים

הבדיקה עשויה להצביע על חוסרים, בנוסף שימוש ממשוך בנוגדי חומצה (תרופות המשמשות בעיקר כנגד צרבת) עשוי להוריד את רמות הB12 בדם.

קביעת הערכים התקינים לבדיקות
• הערכים שהוגדרו לצורך קביעת הרמה הנורמלית, נקבעו לפי ממוצע של מספר גדול של בנדקים ולכן יש להתייחס אליהם אך ורק כאל נתונים סטטיסטיים. ישנם מקרים בודדים של מטופלים המראים סימני בריאות תקינים לגמרי למרות שערכי הבדיקות נמצאו מחוץ לנורמה.
• יתכנו שינויים בהתאם לממצאים רפואים חדשים שמתגלים ומאפשרים להגדיר מחדש את המצב "הנורמלי" שבו הערכים צריכים להימצא.
• חשוב להסתכל על כל ערך כחלק בלתי נפרד מהתמונה הכוללת של גוף האדם כיחידה אחת.

לסיכום
הקפדה על ביצוען של הבדיקות יסייעו לנו:
• לאתר מחלות חריפות כגון: דלקת חיידקית, דימום וטפילים.
• לזהות מחלות כרוניות ואלרגיות.
• לנטר את השפעתן של התרופות ע"י מעקב.
• להגדיר גורמי סיכון מדויק למחלות שונות עבור הנבדק.
• לאמוד את עוצמת המחלה עבור הנבדק.
• לזהות בזמן מחסורים תזונתיים או בעיות ספיגה של חומרים.

מומלץ לערוך התבוננות מעמיקה ורב מערכתית בכדי לזהות מצב בריאותי שאינו מאוזן עוד בשלב המוקדמים. זיהוי מוקדם מאפשר למנוע את הדרדרות המצב הבריאותי וזאת באמצעות איזון מחדש בהרגלי התזונה, באורח החיים, במתן תוספי תזונה והתאמת תרופות.
מדובר בתהליך המוגדר כרפואה מונעת ומאפשר לשמור על בריאותנו התקינה!

כדאי לבדוק גם

8 סיבות נפוצות להפרעות שינה

כולנו חווים הפרעות שינה מידי פעם, אנחנו עייפים מידי, טרודים או מודאגים. אולם, כאשר הפרעות …

ארבעה צמחים שיעזרו לך לעבור את החורף בשלום

לאחרונה חלה ירידה משמעותית במספר מרשמי האנטיביוטיקה וביקורים אצל רופא המשפחה בגלל שפעת או הצטננות. …

פעילות גופנית

איך להעלים סימני מתיחה מהבטן – כל השיטות וכל הדרכים

מהם סימני מתיחה? סימני מתיחה כשמם הם – סימנים שמופיעים בעקבות מתיחה של העור, לדוגמה …