8 סיבות נפוצות להפרעות שינה

כולנו חווים הפרעות שינה מידי פעם, אנחנו עייפים מידי, טרודים או מודאגים. אולם, כאשר הפרעות השינה נמשכות יותר מחודש, חשוב לזהות סיבות נסתרות אשר עלולות להסתתר מאחוריהן ולגרום להן. ישנן מספר סיבות נפוצות המהוות את הגורם ללילות חסרי מנוחה, אולי תמצאו ביניהן את הסיבה "שלכם".

כאבים מסוגים שונים

מאחד מהמחקרים שבוצעו בארה"ב עולה כי לפחות 15% מהנסקרים האמריקאים דיווחו כי הם סובלים מכאב כרוני כלשהו, ושני שלישים מהם דיווחו גם על בעיות והפרעות בשינה. כאבי גב, כאבי ראש ותסמונת מפרק הלסת (Temporo Mandibular Joint Syndrome) הם הגורמים העיקריים לאובדן שעות שינה הקשורות לכאב.

בעיות נפשיות וסטרס

נדודי שינה הם גם הסימפטום וגם הגורם למצבי דיכאון וחרדה. מאחר שהמוח משתמש באותם הנוירו-טרנסמיטורים לשינה ולמצב הרוח, בדרך כלל קשה לדעת מה קודם למה. מצבים או אירועים מלחיצים, כגון מחסור בכסף או בעיות בחיי הנישואין, לעיתים קרובות יגרמו לנדודי שינה שעלולים להוות בעיה ארוכת טווח.

נחירות

בארה"ב לבדה 37 מיליון נוחרים כרוניים (כ-30-50 אחוזים מכלל האוכלוסייה) והאחוזים בשאר מדינות העולם דומים למדי. רוב ה"נחרנים" נוחרים מבלי שתהיינה לכך השלכות, אולם, במקרים מסוימים, נחירה מהווה סימפטום לדום נשימה בשינה (Sleep Apnea), הפרעה המקושרת למחלת לב, יתר לחץ דם כרוני ולשבץ.

ג'ט לג – יעפת (Jet lag)

מעבר בין אזורי זמן שונים מבלבל את השעון הפנימי שלנו, המצווה על המוח לישון כשחשוך ולהתעורר כאשר ישנו אור. פרק הזמן הנדרש לגוף כדי להסתגל ללוחות זמני האור והחושך באזור זמן חדש עשוי להגיע עד לשלושה ימים. טיסות תכופות בין אזורי זמן שונים עלולים לגרום לג'ט-לגים להתקבע ולהפוך להפרעות שינה כרוניות.

עבודה במשמרות

לוח זמנים המנוגד לשעון הביולוגי הפנימי שלנו, כמו של רופאים, אחיות ועובדי משמרות אחרים עלול לשבש את מקצבו של השעון הביולוגי (ה-(Circadian rhythm שלנו. אנשים העובדים במשמרות באופן מתמשך נוטים לרמות נמוכות של סרוטונין (הורמון ונוירו-טרנסמיטר במערכת העצבים המרכזית המסייע לווסת שינה) כך עולה ממחקר שבוצע בשנת 2007 ב- Universidad de Buenos Aires בארגנטינה.

שינויים הורמונליים

גיל מעבר, תקופת המחזור ותקופות ההיריון נחשבים לחלק מן המקורות העיקריים של בעיות שינה בקרב נשים. גלי חום, רגישות בשדיים וכן הטלה תכופה של שתן עלולים לשבש את דפוסי השינה הקבועים של הסובלת מהם. על פי National Sleep Foundation, כ-40% מהנשים בתקופת גיל המעבר (או בסביבותיה) חוות בעיות בשינה הרציפה.

מחלות ומצבים רפואיים נוספים

לעתים קרובות, קשיי שינה מופיעים בשילוב עם מצבים רפואיים אחרים. במחלת ריאות או באסטמה, למשל, הצפצופים וקוצר הנשימה עלולים לשבש את השינה, במיוחד בשעות הבוקר המוקדמות. אם אתם סובלים מאי ספיקת לב, אתם עלול לפתח דפוסי נשימה בעייתיים. בנוסף, במצבים של פרקינסון ובמחלות נוירולוגיות אחרות, בעיות שינה נחשבות לתופעת לוואי נפוצה.

תרופות

תרופות מרשם (ואף כאלה שאינן דורשות מרשם רופא) עלולות לשבש את השינה, במיוחד אם הן נלקחות בסמוך לשעות השינה או במידה והמינון משתנה. אם אתם מבחינים בקשיי שינה המופיעים בקורלציה לתחילת לקיחתה של תרופה מסוימת או בעת הגדלת/הקטנת המינון של אחת מהתרופות שאתם נוטלים, התייעצו עם הרופא המטפל שלכם בנוגע לקשר אפשרי בין הדברים.

 

כדאי לבדוק גם

ארבעה צמחים שיעזרו לך לעבור את החורף בשלום

לאחרונה חלה ירידה משמעותית במספר מרשמי האנטיביוטיקה וביקורים אצל רופא המשפחה בגלל שפעת או הצטננות. …

פעילות גופנית

איך להעלים סימני מתיחה מהבטן – כל השיטות וכל הדרכים

מהם סימני מתיחה? סימני מתיחה כשמם הם – סימנים שמופיעים בעקבות מתיחה של העור, לדוגמה …

רופאה

כיצד לפענח בקלות בדיקות דם

בדיקת הדם מהווה אחת מבין כמה סוגי בדיקות מעבדה רבות הקיימות כיום. בדיקות המעבדה עשויות …