כל הסיבות לכולסטרול גבוה

כולסטרול גבוה מגיע ממגוון של מקורות, כולל ההיסטוריה המשפחתית שלך והתזונה. הנה מידע קצרצר על הגורמים השכיחים ביותר ליתר כולסטרול.

האם יש לכם כולסטרול גבוה?

אתם לא לבד, מיליוני אנשים סובלים ברחבי העולם מבעיה זו, כל אחד וסיבותיו עימו. אבל, צרת רבים – נחמת טיפשים, לכן, הבה נברר מה גורם לתופעה של כולסטרול גבוה באופן כרוני.

גורמים תזונתיים

אם אתם אוכלים יותר מדי מזונות המכילים שומן רווי, תזונה מסוג זה עלולה לגרום לרמת כולסטרול גבוהה מהרגיל. תוכלו למצוא את השומן הלא-בריא הזה במזונות שמקורם מן החי: בשר בקר, בשר חזיר, בשר עגל, חלב, ביצים, חמאה וגבינה, כולם מכילים שומן רווי. מזונות המכילים שמן קוקוס, שמן דקלים, או חמאת קקאו עשויים אף הם להכיל שומן רווי רב. כמו כן, תוכלו למצוא שומן רווי במרגרינה, שמנים שונים מהצומח, וברוב העוגיות, הקרקרים, הצ'יפס וחטיפים נוספים אחרים.

עודף משקל

כרס הבירה שלכם איננה יוצרת נזק רק לחיים החברתיים שלכם ולתדמית. עודף המשקל עלול להגביר את רמת הטריגליצרידים בדם ולהקטין את רמות ה- HDL(High-density lipoproteins) המכונה גם הכולסטרול ה"טוב". הקפדה על משקל הולם הינה תמיד מבורכת, אבל, אנחנו לרוב מתעצלים. כעת, כשהרופא בישר לכם כי הכולסטרול שלכם גבוה מידי, יש לכם סיבה "ממשית" נוספת לרזות.

רמת הפעילות הגופנית שלכם

זה הזמן לרדת מהספה, לקום מהכסא המשרדי, לקצץ מעט בשימוש במכונית ולהתחיל להניע את גופכם. חוסר פעילות גופנית מעלה את רמות ה-LDL (Low-density lipoprotein) הכולסטרול ה"רע", ומנמיך את רמות ה-HDL (כאמור, הכולסטרול ה"טוב").

גילכם ומגדרכם

לאחר שאתם חוצים את שנות ה-20 לחייכם, רמות הכולסטרול שלכם מתחילות לעלות באופן טבעי. אצל גברים, רמות הכולסטרול הכלליות נוטות להתמתן לאחר גיל 50. אצל נשים, רמות הכולסטרול נשארות נמוכות למדי עד לגיל המעבר, לאחר מכן, הן מתחילות לטפס ולעלות כלפי מעלה, עד שהן משתוות לאותן הרמות שאצל גברים בני גילן.

מצב בריאותכם הכללית

אל תוותרו על הבדיקה הפיזית הכוללת השנתית שלכם, ואל תשכחו לבקש מרופא המשפחה להעריך את הסיכון שלכם ללקות במחלות לב. מחלות מסוימות, כסוכרת או בעיות בבלוטת תריס, עלולות גם הן לגרום לרמת כולסטרול גבוהה.

ההיסטוריה המשפחתית שלכם

לשורשים המשפחתיים שלנו יש השפעה עלינו לא רק בשבתות, חגים וארוחות משפחתיות המוניות. גנטיקה משחקת תפקיד מהותי במבחר גדול של מחלות ומצבים רפואיים שונים, אליהם נמנית גם הנטייה לכולסטרול גבוה. כך שאם מצויים באילן היוחסין שלכם מקרים של כולסטרול גבוה, רוב הסיכויים שגם אתם נמצאים בסיכון לכך.

עישון סיגריות

יש הרבה סיבות טובות להפסיק לעשן, אז הנה, אחת נוספת: עישון עלול להוריד את רמת הכולסטרול ה"טוב" בדמכם. כך שאם היו חסרות לכם סיבות להיפטר מההרגל המגונה הזה, הנה קיבלתם סיבה טובה נוספת.

אז מה עושים?

אוכלים נכון – מרבים במזונות בריאים (פירות ירקות, שומנים שאינם רוויים) ומצמצמים במזונות שאינם בריאים וחטיפים שומניים למיניהם.

מקפידים על שמירה על המשקל ומקפידים על פעילות גופנית – החליפו פעולות עצלניות (כנסיעה במכונית, למשל) בפעילות גופנית בריאה יותר (כהליכה) בכל עת שתוכלו, גם אם אתם חשים שאינכם יכולים להתחייב לתוכנית כושר גופני קבועה.

לכו לבדיקות שנתיות כלליות – גם אם אין צורך לחזור ולהדגיש את חשיבות המעקב אחרי בריאותכם, מגיל מסוים, בדיקות כאלה יכולות להתריע על בעיית כולסטרול בהתהוותה ולסייע לכם למנוע את החמרתה.

 

כדאי לבדוק גם

5 תרגילים פשוטים לאנשים שיושבים רוב היום

כמה שעות ביום אתם מבזבזים בישיבה? סביר להניח שאתם לא זזים מספיק. לא לכולם יש …

7 טריקים של דיאטניות לארוחות מהנות יותר

אמהות אלה, שבמקרה הינן גם דיאטניות, חולקות את הטריקים הטובים לתכנון ארוחות בריאות ומרעננות יותר. …

5 הרגלי בוקר שישפרו לך את כל היום

5 הרגלי בוקר המעצבים לכם את כל היום – פרקטיקות אלה תשננה את החשיבה ואת …