רוצה להיכנס להריון? עקבי אחרי חום הגוף שלך

מה גרפי ה-BBT יכולים לספר לך על הפוריות שלך?

כאשר את מנסה להיכנס להיריון (או אפילו מתחילה לחשוב בכיוון), את עשויה להיתקל במושג BBT – Basel Body Temperature, שיטת חום השחר. שיטה זו מודדת את הטמפרטורה הנמוכה ביותר שלך ביום, המושגת כאשר גופך במנוחה מוחלטת, בשעת ההשכמה (מכאן "חום השחר"). אם תשאלו את ההדיוטות, שיטה זו יכולה להוות כלי מצוין בתכנון היריון וגם כאמצעי מניעה, אבל מומחי רפואה טוענים, כי התפקיד שמשחק ה-BBT בהכרת הפוריות שלך הוא הרבה פחות דרמטי ממה שמייחסים לו.

ד"ר פטרישיה פוליו, מנהלת מיילדות/גינקולוגיה בבית החולים השומרוני הטוב בספרן, ניו יורק אומרת: "אני מייעצת לנשים המנסות להרות לשקול ולעשות תרשימי BBT, אבל אני גם מזהירה אותם כי BBT איננו כל כך יעיל לצרכי ידיעת מועדי הפוריות. מאחר ועליית הטמפרטורה מתרחשת מיד לאחר הביוץ, ושיא הפוריות היא ביום הביוץ או ממש לפני כן, כך שכאשר הטמפרטורה עולה, ניתן לומר שכבר איחרתן את הרכבת".

בשיטה המבוססת על מודעות לפוריות לצורך מניעת הריון, מצד שני, לתרשימי BBT יש שיעור הצלחה של 76%, לפחות על פי Planned Parenthood. "אנשים שמשתמשים ב-NFP (Natural Family Planning – תכנון משפחה טבעי), עשויים להשתמש בתרשימים טמפרטורת הגוף הבסיסי, אבל הם גם נותנים לעצמם מרווח בטחון של כמה ימים מסביב לעליית הטמפרטורה, כדי לוודא את הצלחת השיטה" מסבירה ד"ר פוליו את ההצלחה.

תרשימי BBT נותנים לך מושג אם וכאשר את מבייצת. ככה זה עובד:

מדוע משתנה טמפרטורת הגוף הבסיסית?

לאחר הביוץ, הטמפרטורה שלך משתנה כתוצאה מהפרוגסטרון, הורמון זה מסייע לביצית בהשתרשות ולכן, אחרי שאישה מבייצת היא תתחיל להפריש פרוגסטרון, שיגרום לחום הגוף שלה לעלות. אבל שינויים הורמונליים אחרים והשפעות סביבתיות, יכולים גם הם להשפיע על ה-BBT שלך, כמו הפרעות רגשיות, כל סוג של לחץ, שינויי גיל המעבר ועוד.

בדיקה מול הרופאה שלך

אם תיקחי את כל המשתנים האלה בחשבון, זה עלול להיות מסובך. לכן חשוב לדבר עם רופאת הנשים שלך. היא יכולה לסייע לך להבין איפה ה-BBT משתלב בתכנית הפוריות שלך.

"לפעמים, תלוי בגורמים כגיל המטופלת או כמה זמן היא מנסה להרות, ניתן להמליץ לעשות תרשימי BBT במשך שלושה חודשים או שישה חודשים, או שלושה מחזורים או שישה מחזורים, כדרך לוודא שהמטופלת אכן מבייצת" מסבירה ד"ר פוליו. "אם מטופלת מתקשה להיכנס להריון, זה יהיה אחד הדברים הראשונים שנרצה לדעת – האם היא מבייצת או לא… מחזורים סדירים אינם ערובה לכך שאישה מבייצת".

BBT, יחד עם ניטור רירית צוואר הרחם ושימוש ב-Predictor kits (אשר מזהות שינויים המתרחשים בימים שלפני הביוץ ברוק או בשתן) יכולים להוות כלי רב ערך למעקב אחר שיאי הפוריות.

יסודות BBT

מדידת החום במדחום כספית עלולה לקחת בין שלוש לחמש דקות, בעוד מדחום דיגיטלי ייתן לך את התשובה ב-30 עד ל-60 שניות, אולם, בכל זאת, ההעדפה היא למדחום הכספית הקלאסי, בשל רמת הדיוק שלו.

חשוב מאד לשמור על עקביות ולא להחליף מדחומים בין המדידות לאורך כל תקופת המדידה.

אם עושים שימוש במדחום כספית, יש לנער אותו לפני השינה ולהשאיר אותו על שולחן הלילה שלך.

יש למדוד את הטמפרטורה ברגע שאת מתעוררת ולפני שאת עושה כל דבר אחר. זה כולל אכילה, צחצוח השיניים, קימה מהמיטה. אפילו ניעור המדחום בבוקר עלול לגרום לחום גופך לעלות, כך שכשהשעון המעורר מצלצל, העיניים נפקחות והמדחום נכנס ישר לפה.

כדאי לבדוק גם

כאב בטן

דלקות בדרכי השתן

אחת המחלות השכיחות ביותר בקרב נשים הן דלקות בדרכי השתן. לעתים ישנן לא מעט דעות …

כאב בטן

אבחון והתמודדות עם דלקות בדרכי השתן

אם את חייבת לרוץ לשירותים מדי שעה וחשה צריבה בזמן מתן שתן, אם פתאום תוקפים …