עור נקי

רפואה מניעתית בנשים

הרפואה המונעת וקידומה הן אבני הדרך של הרפואה במאה ה-21, מכיוון שהרפואה המניעתית של היום מספקת פתרונות מוכחים למגוון בעיות רפואיות. קידום הבריאות ומניעת ההופעה הראשונית של המחלות, מקדמים את האוכלוסייה לעבר איכות חיים גבוהה ותוחלת חיים ארוכה, כאשר במרכז הרפואה המניעתית עומד האיתור המוקדם של המחלות. החשש העיקרי של ציבור הנשים כיום הוא מפני סרטן השד והוא נובע בעיקר מחוסר הידע או בשל המידע המוטעה בנושא. לקיחת אחראיות אישית על בריאותן יכולה לסייע לנשים להפחית בצורה משמעותית את הסיכון לחלות במחלת סרטן השד, מכיוון שבדיקה תקופתית אצל הרופא וביצוע ממוגרפיה בגיל המומלץ, יסייעו לגילוי מוקדם שמהווה את המפתח לריפוי מלא והצלת חיים.

מהו סרטן השד

סרטן היא מחלת תאים שנגרמת כתוצאה מחלוקה לא מבוקרת של תאים הגורמת ליצירת גוש או גידול. הגידול יכול להיות שפיר או ממאיר. במרבית המקרים הופעת סרטן השד אינה קשורה לגורמים גנטיים או תורשתיים ואחוז ניכר מהגידולים קשורים לשינויים גנטיים ולכן הסבירות הגבוהה להופעת המחלה היא בסביבות הגיל 50. הגורמים להופעת המחלה עדיין לא ברורים מספיק, אך המומחים סבורים כי הגורמים שעלולים להשפיע על הופעת המחלה הם גיל, היסטוריה משפחתית, מבנה גנטי, מוצא וסגנון חיים.

על הגילוי המוקדם של סרטן השד

בראשית שנות ה-90 יזמה האגודה למלחמה בסרטן בשיתוף עם משרד הבריאות את הקמת התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד. עיקר התוכנית היא ביצוע בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים בקרב כל הנשים בגילאי 50-74. התוכנית הזו הוקמה מכיוון שבשנת 2009 נמצא כי 62% מהמובחנות כחולות במחלה הבריאו באופן מלא אודות לגילוי המוקדם והמספר הזה עלול לעלות אף ל-90%. בתי  החולים הפרטיים וגורמים ממשלתיים מפעילים היום ניידת ממוגרפיה על מנת להגיע לנשים מכל שכבות האוכלוסייה ועל מנת לצמצם את הפערים ולאפשר לנשים מכל המגזרים להיבדק. הגילוי המוקדם בשיטת הממוגרפיה נמצא כאמצעי היעיל ביותר במאבק בסרטן השד ויחד עימו הרפואה מניעתית מציעה גם אפשרות לזיהוי גנטי שעלול לעודד את הופעת המחלה וגם פתרונות מניעתיים כירורגיים שמוצעים לנשים הנמצאות בסיכון גבוהה לחלות במחלה. כל זה משפר את סיכוי ההבראה ומפחית משמעותית את אחוזי התמותה הנגרמים עקב מחלה.

מה על האישה לעשות

ככל שהמחלה מתגלה בשלב מוקדם יותר, כך הסיכוי להבראה המלאה מתקרב ל-90%. לשם כך, על האישה לעקוב אחרי השינויים שמתרחשים בגופה ובמידה ומתגלה שינוי במבנה השד, עליה לפנות מייד לבדיקה אצל רופא הנשים. בדיקה ידנית של השד אצל הרופא צריכה להתבצע אחת לשנה כחלק מהבדיקות הכלליות. גם את בדיקת הממוגרפיה מומלץ לבצע אחת לשנה לאחר גיל 50. בדיקה זו נמצא בסל הבריאות והיא בדיקת רנטגן מהירה המבוצעת באמצעות מכשיר ממוגרפיה. מדובר על תהליך פשוט ואינו פולשני האורך מספר דקות בלבד ובמהלכו ניתן לזהות גם את הגידולים הקטנים ביותר, הרבה לפני שניתן לגלות אותם באמצעות המישוש.

כדאי לבדוק גם

כאב בטן

דלקות בדרכי השתן

אחת המחלות השכיחות ביותר בקרב נשים הן דלקות בדרכי השתן. לעתים ישנן לא מעט דעות …

כאב בטן

אבחון והתמודדות עם דלקות בדרכי השתן

אם את חייבת לרוץ לשירותים מדי שעה וחשה צריבה בזמן מתן שתן, אם פתאום תוקפים …

תגובה אחת

  1. עדנה פלג-אולבסקי

    היי,
    כתבה מאד חשובה ואת היטבת להסביר את הדברים העיקריים שיש לשים לב אליהם.
    מספר הערות שחשוב להבהיר ולדייק בהם:
    1. היום פועלות בארץ שתי ניידות ממוגרפיה שיזמה האגודה למלחמה בסרטן, וממשיכה לסייע בהפעלתן. בפועל בי"ח אסותא מפעיל את הניידות. הניידות פועלות בשיתוף פעולה מלא עם כל קופות החולים ומגיעות ליישובים רבים בכל רחבי הארץ, בדגש על הפריפריה. אף גורם ממשלתי או בי"ח פרטי אחר לא מסייע או מפעיל את הניידת.
    2. בדיקת הממוגרפיה, כבדיקת סקר לאוכלוסייה כולה, מתבצעת ללא תשלום לנשים מגיל 50 עד 74 אחת לשנתיים.
    3. על כל אישה בכל גיל ובכל מצב להכיר את שדיה, כך שתוכל לאתר כל שינוי, או גוש, לפנות לרופא ולדרוש לברר את טיבו.
    הרבה בריאות,
    עדנה פלג , דוברת האגודה למלחמה בסרטן