כאב בטן 2

שחררו: כך תיפטרו מעצירות

העצירות חזרה, ומתחיל להסתמן שמדובר בבעיה מטרידה? איך יודעים שאכן מדובר בעצירות, למה בכלל זה קורה ואיך אפשר להתגבר עליה? רמז: תזונה, פעילות גופנית והרבה מים.

עצירות – אותה תחושה לא נעימה שמלווה רבים מאיתנו בדרגות שונות בכל הגילאים – אינה נחשבת לבעיה רפואית. זוהי בעיה שכיחה ביותר ומרבית הסובלים ממנה הם נשים ומבוגרים מעל גיל 65. גם נשים הרות ונשים לאחר לידה או לאחר ניתוחים סובלות תדיר מעצירויות.

איך מוגדרת עצירות?
מספר יציאות הקטן משלוש בשבוע, צואה קשה, יבשה וקטנה בנפחה שקיים קושי לפנותה – אלו הם האלמנטים שמגדירים את התופעה. מי שסובלים מעצירות חשים לעתים כאבים, נפיחות ומלאות. רבים טועים לחשוב שהעובדה שאין להם יציאה כל יום מצביעה על עצירות, אך פינוי צואה נורמלי יכול להתרחש שלוש פעמים ביום או שלוש פעמים בשבוע – כל אדם לגופו. העצירות למעשה היא סימפטום ולא מחלה. הבנת הסיבות שמחוללות אותה ושינוי תזונתי מביאים לרוב להקלה.

חשיבותה של פעולת המעיים 

הסיבות לעצירות נעוצות בדרך שבה עובד המעי שלנו: כאשר מזון עובר דרך המעי הגס הוא סופג מים מהמזון ומייצר פסולת או צואה. התכווצות השרירים של המעי דוחפת את הצואה לעבר הרקטום. כאשר הצואה מגיעה לשם היא כבר מוצקה, כיוון שמרבית המים נספגו בה.

עצירות מתרחשת כאשר המעי הגס סופג יותר מדי מים או אם שרירי המעי נעים לאט.  כך גורמים לצואה לנוע דרך המעי הגס באטיות, והתוצאה: צואה קשה ויבשה.

מה גורם לעצירות

כוחם של הסיבים התזונתיים: תזונה המבוססת על כמות מועטה של סיבים תזונתיים היא הסיבה השכיחה ביותר לעצירות.

תשתו משהו: אף שמחקרים מצביעים על כך שצריכת נוזלים מוגברת לא מסייעת בהכרח לשיפור בעיית העצירות, רבים מדווחים על הקלה שחשו כאשר שתו מים ומנעו התייבשות. שתייה מוסיפה נוזלים למעי הגס, מגדילה את נפח הצואה ומאפשרת תנועתיות רכה יותר.

אל תשכחו להתעמל: הרופאים לא יודעים להצביע על הסיבה לכך, אולם חוסר בפעילות גופנית עלול לגרום לעצירות. התופעה נפוצה בקרב מאושפזים לאחר תאונה או מחלה, ששוכבים זמן רב במיטה ולא יכולים להתאמן.

נוטלים תרופות? תרופות לשיכוך כאבים, תרופות נוגדות חומצה, תרופות להורדת לחץ דם (מסוג חוסמי תעלות סידן) תרופות לטיפול בפרקינסון ותרופות נוגדות דיכאון – עלולות להביא אף הן לעצירות.

מה נשתנה? במצבים שונים של שינויים בחיים יכולה להתפתח עצירות. למשל: נשים בהריון עלולות לסבול מכך נוכח שינויים הורמונליים, או בגלל ששלפוחית השתן לוחצת על המעי. גם בטיול ארוך שבו משתנה התזונה והשגרה משתבשת – התופעה נפוצה יותר.

התמכרות למשלשלים: רבים סבורים שחייבת להיות יציאה אחת ליום, ובשל כך יש מי שפולים על דעת עצמם ליטול משלשלים, שאמנם יוצר תחושה של הקלה זמנית, אך לאורך זמן נוצר מרחיב את התופעה עד שהמשלשלים הופכים ממכרים.

בעיות מעיים: עצירות יכולה להיגרם גם בעקבות תסמונת המעי הרגיז או בעיות בתפקוד המעי הגס והרקטום.

אז מה לעשות?

הטיפול בעצירות תלוי בסיבה, בחומרה ובמשך הזמן שהיא נמשכת. ברוב המקרים תזונה, תוספים מתאימים ושינוי אורח חיים יקלו מאוד על התסמינים ויסייעו במניעה של חזרתם.

1. בתיאבון

תזונה עשירה בסיבים תזונתיים (35-20 גרם ליום) מסייעת לגופנו לייצר צואה רכה וגדולה בנפחה. מזונות עשירים בסיבים תזונתיים כוללים ירקות, פירות, קטניות, דגנים מלאים דוגמת לחם מחיטה מלאה, ברנפלקס, קוואקר וסובין, ואורז מלא.

טבלת מזונות עתירי סיבים תזונתיים

מזון

כמות סיבים

פרוסת לחם מחיטה מלאה

2 גרם סיבים

ירק טרי עם קליפה

2 גרם סיבים

פרי גדול עם קליפה (למשל תפוח עץ)

4 גרם סיבים

כוס קטניות מבושלות (גרגרי חומוס, אפונה)

15 גרם סיבים

כוס אורז מלא מבושל

5 גרם סיבים

2. תוספים

פרוביוטיקה – חיידקים זהים לאלו הנמצאים במערכת העיכול של בני האדם, נקראים גם "חיידקים טובים" או "חיידקים ידידותיים". ניתן לצרוך אותם במזון כגון יוגורט או משקאות פרוביוטיים או בצורת תוסף תזונה. מחקרים מצאו כי צריכה של פרוביוטיקה מסייעת לפתור את בעיית העצירות, כיוון שבעזרתה מגבירים את תנועתיות המעי.

3. שינויים בהרגלי הצריכה

פעילות גופנית ושתיית נוזלים בכמות מספקת יסייעו גם הן למניעת עצירות.

כדאי לבדוק גם

גבר מחייך

פתרונות טבעיים לכל מצב

פינה זו נועדה להציג את אותן התופעות השכיחות בהן צוות בית המרקחת נתקל לעיתים תכופות. …