חלב – בעד ונגד

אחת למספר חודשים מתפרסם מחקר שמוכיח בפרטי פרטים, עם המון דיאגרמות צבעוניות ומספרים מבלבלים כי החלב טוב לבריאות או רע לבריאות (תלוי מי המפרסם). יותר ויותר אנשים עוברים לטבעונות ומפסיקים (מסיבות אידיאולוגיות, לרוב) לצרוך חלב ומוצריו. מצד שני, חסידי התזונה הפליאוליתית הולכים ומתרבים, והם מעודדים אכילת מוצרי חלב, מדרגת הדחיסות והעתירות בשומן של שמנת חמוצה ומעלה. אלה וגם אלה מעלים טיעונים משכנעים למדי בעד ונגד שתיית חלב וצריכת מוצרי חלב למיניהם.

הנה כמה מהטיעונים המובילים בעד ונגד שתיית חלב:

בעד – מקור אמין לסידן זמין

סידן הינו חומר מזין חיוני לכל התאים שלנו, וכאשר אנחנו לא צורכים מספיק ממנו, העצמות שלנו תשחררנה חלק מהסידן המאוחסן בהן על מנת לשמור על רמות סידן קבועות בדם. כלומר, העצמות תהיינה הראשונות לסבול מחוסר של המינרל החיוני הזה. אבל, סידן הוא אחד מכמה נוטריאנטים שאנשים רבים מצויים בחוסר בו. ואף על פי שישנם הרבה מאכלים המכילים סידן, חלב נחשב לדרך יעילה במיוחד כדי לצרוך אותו. על פי משרד החקלאות האמריקני, כדי להשיג את 300 מיליגרם הסידן המתקבלים מכוס חלב, הייתם צריך לאכול 10 כוסות תרד או 4.5 מנות ברוקולי. הסידן בחלב מגיע גם במצב זמין בקלות לגוף, בעוד הסידן ממקורות צמחיים, כולל תרד ושעועית, מכילים חומרים מעכבים, שמפריעים לגוף לספוג את הסידן שהם מכילים.

בעד – ערכים תזונתיים נוספים

בנוסף לסידן, החלב מכיל אשלגן, מגנזיום, זרחן, חלבונים ועוד. מחקר שבוצע ב-2011 בקרב 16,000 אמריקאים גילה כי בגופם של אנשים שהמעיטו באכילת חלב ומוצריו, גם כאשר שילבו בתזונתם תחליפים כמו חלב סויה מועשר בסידן, נמצאו רמות נמוכות יותר של ויטמין A, ריבופלאבין, ויטמין B12, אשלגן וויטמין D. עשרות מחקרים הוכיחו כי מבוגרים הצורכים פחות משני שלישים של הצריכה המומלצת של סידן לוקים גם בחוסר של ארבעה עד שישה רכיבים תזונתיים חיוניים אחרים.

נגד – עודף סידן?

מחקרים לא הצליחו לקבוע את הכמות המדויקת הנזקקת לנו. "אם יש לכם צריכת סידן נמוכה, עצמותיכם תהיינה חלשות ותהיו בסיכון גבוה יותר לשברים" אומר Karl Michaëlsson, אפידמיולוג רפואי באוניברסיטת אופסלה בשוודיה. "אבל הדבר המסובך הוא לקבוע מהי רמת הצריכה המזיקה, אנחנו לא באמת יודעים", הודה.

המלצות לכמות היומית שונות בצורה משמעותית, מן המינימום שהציע של ארגון הבריאות העולמי של 400 עד 500 מיליגרם סידן ועד ל- 1,000 מ"ג למבוגרים בריאים בארה"ב (כמות גדולה יותר לנשים מבוגרות ובני נוער). בשישה מחקרים אחרים שניתחו נתונים של קרוב ל-200,000 גברים ונשים בגיל העמידה ומעלה, לא מצאו החוקרים קשר בין צריכת הסידן ורמת הסיכונים לשבר, ללא קשר אם הנשאלים צרכו 30 מנות של חלב כל שבוע או רק שתיים. נראה כי גופנו מסתגל לכמויות שהוא מקבל. אם רמת הסידן נמוכה, נספוג אחוז גבוה יותר. אם גבוהה, הכמויות הנספגות תצטמצמנה.

נגד – מוות שנגרם בגלל חלב?

עודף חלב עשוי אפילו לגרום נזק, על פי מספר מחקרים. במחקר, Karl Michaëlsson ועמיתיו ניתחו נתוני בריאות של 60,000 נשים ומצאו כי נשים ששתו לפחות שלוש כוסות חלב ביום היו בסיכון גבוה פי שניים למוות במהלך תקופת המחקר, לעומת נשים ששתו פחות מכוס אחת ביום, Michaëlsson אומר. שותות החלב הכבדות היו גם בסיכון גבוה בכ-60% לשברים בירך ובסיכון גבוה ב-15% לסוגים שונים אחרים של שברים.

מאחר שהמחקר התבסס על תצפיות ולא ניסויים, הועלתה ההשערה כי נשים שמלכתחילה היו בסיכון גבוה יותר לשברים או מוות בחרו לשתות יותר חלב, אך החוקרים חפשו עדות מסייעת לכך ולא מצאו. במקום זאת, הם מצאו כי סוכר-חלב שנקרא Galactose עלול לגרום לדלקת ומתח ברמה התאית, שעשויים לגרום לבעיות בריאות. גבינות ויוגורט מכילים רמות נמוכות יותר של Galactose מאשר חלב, והמחקר מצא כי בקרב אלה שאכלו מוצרי חלב מותססים הופיע שיעור נמוך יותר של שברים ומוות.

כדאי לבדוק גם

גבר מחייך

פתרונות טבעיים לכל מצב

פינה זו נועדה להציג את אותן התופעות השכיחות בהן צוות בית המרקחת נתקל לעיתים תכופות. …

תגובה אחת

  1. האמת שזה נושא שדי מעסיק אותי ואת המשפחה שלי בבית,

    מעניין מאוד, מקווה להיתקל בעוד כתבות כאלה ואולי גם על תחליפי החלב בעתיד