כאב בטן

אבחון והתמודדות עם דלקות בדרכי השתן

אם את חייבת לרוץ לשירותים מדי שעה וחשה צריבה בזמן מתן שתן, אם פתאום תוקפים אותך כאבים לא מוסברים ועוויתות בבטן התחתונה, סביר מאד להניח שאת סובלת מאחת הבעיות הנפוצות ביותר בקרב נשים – דלקת בדרכי השתן.
דלקת בדרכי השתן היא תגובה דלקתית של ציפוי רירית שלפוחית השתן בעקבות כניסת חיידקים בעיקר מהסוג אי-קולי אל הנרתיק וטיפוסם במעלה השופכה, והיצמדותם לרירית שלפוחית השתן.

הסיבות העיקריות לדלקת בדרכי השתן
המבנה האנטומי של גוף האישה ומיקומם הקרוב של איברי המין וההפרשות הם בין הגורמים העיקריים להתפתחות דלקות חוזרות בדרכי השתן אצל נשים. חיידקי הקולי נמצאים בשפע במערכת העיכול והם מופרשים מהגוף דרך פי הטבעת. קרבתו של פי הטבעת אל הנרתיק הנשי מאפשר מעבר קל של חיידקי קולי מאזור פי הטבעת אל איזור הנרתיק והשופכה. אי שמירה על היגיינה מתאימה, וקינוח הצואה לכיוון הנרתיק יגרום לחדירה של חיידקים לנרתיק, ומשם הדרך אל השופכה ושלפוחית השתן היא קצרה.

דרכי האבחון והטיפול בדלקת
הכלי הראשון לאבחון דלקת בדרכי השתן הוא שלב התשאול המבוצע על ידי הרופא האישי. דיווח על הסימנים האופייניים לדלקת זאת, ולעתים אף על דם בשתן ועוויתות בבטן התחתונה, מבהיר את הצורך בבדיקת שתן כללית ובבדיקת שתן לתרבית. בתרבית השתן מנסים לבודד את החיידק גורם הדלקת כדי לזהות אותו ולקבוע מהו הטיפול המתאים ביותר.

הטיפול התרופתי
הטיפול הרפואי המקובל בדרך כלל הוא טיפול אנטיביוטי הניתן בהתאמה לסוג החיידק הספציפי שהתגלה כגורם הדלקת בתרבית השתן. אולם כיוון שדלקת בדרכי השתן היא בעיה שברב המקרים חוזרת על עצמה מדי פעם, יש סבירות גבוהה לכך שהחיידקים יפתחו עמידות לטיפול האנטיביוטי והוא לא ישיג את מטרותיו. כמו כן האנטיביוטיקה פוגעת גם בחיידקים הטובים שנמצאים במערכת וכך נגרם חוסר איזון באוכלוסיית החיידקים הרצויה, ושוב יתחיל שגשוג של חיידקי קולי מחוללי דלקת.

טיפול שאינו תרופתי
הטיפול האלטרנטיבי לדלקת מבוסס בעיקר על שינויי הרגלי ההיגיינה והשימוש בתוספי מזון כמו די-מאנוז, המסייעים במהירות להחלמה מן הדלקת.
שתייה מרובה, שינוי תזונתי המשלב אכילת ירקות כמו סלרי ופטרוזיליה, עם מוצרים פרוביוטיים המעשירים את אוכלוסיית החיידקים הטובים במערכת, הימנעות ממצבי מתח וחרדה, ומעל הכל הקפדה על היגיינה אישית ברמה גבוהה, הן הדרכים העיקריות למניעה מראש של התפתחות דלקת.
אולם אם כבר התפתחה דלקת בדרכי השתן, ניתן להשתמש בתוספים ייעודיים כמו למשל פמינוז שהוא למעשה מיצוי מדויק של חמוציות תוך שימוש בתכונות הייעודיות של החמוציות לטיפול בדלקת. חמוציות ידועות בתועלתן לבריאות תקינה של מערכת השתן, אולם מעבר לתועלת הן מכילות גם סוכרים וחומרים אחרים שאינם דרושים. פמינוז לעומת זאת מכיל D-מאנוז בצורה מאוזנת הפועלת ישירות על חיידקי הקולי ומונעת התפתחות דלקת חוזרת. החומר בטוח לשימוש שכן הוא טבעי לחלוטין אלא שיעילותו גבוהה פי עשרה מיעילות השימוש בחמוציות.
לסיכום ניתן לומר כי על מנת לנצח את הדלקת המציקה הזו הפוגעת בנשים רבות כל כך ומשבשת את חייהן, יש צורך בשילוב של טיפול רפואי טוב, שינוי הרגלים אישי ותוספים יעילים המסייעים במניעת הדלקת והישנותה.
תוספי מזון שעשויים לסייע בימים הראשונים של הדלקת הם ויטמין C, ויטמין A, ביתא-קרוטן ואבץ, וכן כמוסות של חמוציות, המשפיעות על האיזון החומצי בדרכי השתן, מה שפוגע ביכולת ההישרדות של החיידקים.

כדאי לבדוק גם

גבר מחייך

פתרונות טבעיים לכל מצב

פינה זו נועדה להציג את אותן התופעות השכיחות בהן צוות בית המרקחת נתקל לעיתים תכופות. …

כאב בטן

דלקות בדרכי השתן

אחת המחלות השכיחות ביותר בקרב נשים הן דלקות בדרכי השתן. לעתים ישנן לא מעט דעות …