תוסף B12 – לא רק לטבעונים

אמנם המיתוס הרווח גורס כי טבעונים סובלים מחוסר בוויטמין B12, אולם גם אוכלי הכל עלולים למצוא את עצמם במצבים של חוסר בוויטמין החשוב הזה, למרות שלכאורה, אכילת בשר אמורה להגן עליהם.

מהו ויטמין B12?

ויטמין זה מכונה גם קובלמין (שילוב בין קובלט – מתכת הנמצאת במרכז המולקולה ואמין – נגזרת של האמוניה). בטבע, נוצר הוויטמין מחיידקים החיים בקרקע ובעלי חיים מקבלים אותו דרך ליחוך שיחים וצמחים הגדלים בקרקע עשירה בחיידקים אלה. בעלי החיים בתעשיית המזון, לעומתם, לרוב, אינם מקבלים אותו מהצמחייה עצמה, אלא כתוספת למזון או בזריקות.

מחסור בוויטמין – מהם הסימפטומים?

מאחר וויטמין B12 אחראי למגוון רחב של פעולות בגופנו, אף מחסור בו עלול להתפרש על קשת רחבה של תופעות פיזיולוגיות, נפשיות ומנטאליות. בצד הפיזיולוגי ניתן למצוא תופעות כמו עייפות מתמדת, תחושת קור, שיבושים הורמונאליים, לחץ דם נמוך (והתופעות הנלוות אליו), השמנה, אנמיה, ליקויים בחילוף החומרים וכו'. בצד הנפשי ניתן למצוא תופעות כחרדה, דיכאון, סטרס, מצבי רוח משתנים ועוד. בצד המנטאלי ניתן לפגוש בחוסר אוריינטציה, איבוד זיכרון, בעיות ריכוז וכד'.

מי האנשים המועדים לחוסר כרוני בוויטמין B12?

  • צורכי תזונה לקויה שאיננה כוללת השלמה של הוויטמין בתוספים – צמחונים, טבעונים, אנשים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, חולי אנורקסיה, קשישים וכד'.
  • אנשים הלוקים במחלות הגורמות לתת ספיגה של הוויטמין במעי.
  • חולים הנוטלים תרופות המונעות מהוויטמין להיספג בהצלחה.
  • תינוקות יונקים מאימהות הסובלות מחוסר בוויטמין.
  • אלכוהוליסטים – האלכוהול גורם להפרשת יתר של הוויטמין בשתן.
  • מכורים לגז צחוק ואנשים הנחשפים אליו באופן קבוע (כרופאי שיניים ורופאים מרדימים).

מהם המקורות לוויטמין?

באופן טבעי, הוויטמין נמצא בבשר בקר, ביצים, פירות ים ודגים. ישנם מזונות נוספים אשר אותם מעשירים היצרנים בוויטמין באופן מלאכותי כחטיפים (במבה, למשל), לחמים, מוצרי סויה, משקאות אנרגיה, חלב ומוצריו (מאחר והוויטמין שקיים באופן טבעי נהרס בתהליך הפסטור), משקאות קלים מסוימים ומוצרים המהווים תחליפי בשר (מקווי המוצרים המיועדים לצמחונים וטבעונים). מקור נוסף לוויטמין B12 הוא תוספי מזון, אשר מגיעים בצורה נוזלית או בכדור למציצה מתחת ללשון, מאחר ובדרכים אלה הוא נספג בצורה הטובה והזמינה ביותר בגופנו.

מהי הכמות היומית המומלצת לצריכה?

יונקים עד גיל חצי שנה – 0.5 מיקרוגרם, פעוטות מגיל חצי שנה ועד גיל שנה – 1.5 מיקרוגרם, ילדים בגילאים שבין שנה ועד שלוש שנים – 2.0 מיקרוגרם, ילדים בני ארבע עד שש – 2.5 מיקרוגרם, מעל לגיל שבע – 3.0 מיקרוגרם ונשים הרות או מניקות – 4.0 מיקרוגרם. כמובן שבמקרים של חוסר חמור בוויטמין ימליץ הרופא על בוסט של הוויטמין (בין 1,000 ל-2,000 מיקרוגרם) ביום למשך תקופה מסוימת. בוסט מסוג זה מיועד (בתדירות של פעם-פעמיים בשבוע) גם לבעלי תזונה שאיננה מכילה וויטמין B12 (כטבעונים וצמחונים) בנוסף לצריכה השוטפת של הכמות היומית המומלצת. אין חשש, עודפי הוויטמין מופרשים החוצה מהגוף בשתן ולא עלול להיגרם מצב של עודף בוויטמין.

כדאי לבדוק גם

9 מאכלים שישפרו לך את הזיכרון

אכילה בריאה מורידה את הסיכון לסוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב, אבל עדיין לא ברור …

7 טריקים של דיאטניות לארוחות מהנות יותר

אמהות אלה, שבמקרה הינן גם דיאטניות, חולקות את הטריקים הטובים לתכנון ארוחות בריאות ומרעננות יותר. …

צירופי המזון המושלמים לשריפת שומן בגוף

אכילת מזונות אלה יחד עשוי לתת פוש רציני לדיאטה שלכם, כך קובע מחקר חדש. מזונות …