כמוסות כורכום

כורכום וכדורי כורכום

הכורכום נמצא כמעט בכל בית והוא אחד התבלינים הנפוצים ביותר במטבח הישראלי. קשה למצוא בית שאין בו לפחות צנצנת אחת של כורכום בין שאר צנצנות התבלינים. לא עושה עניין מעצמו ולא דורש יחסי ציבור. ברב המקרים הכורכום נשלף ממדף התבלינים בעיקר כשאנו מבקשים להעניק צבע צהוב לתבשיל, אולם יש לדעת כי כוחו של הכורכום הוא לא רק בצבעו, כי אם גם בריחו, בטעמו – ובעיקר ומעל לכל בסגולותיו הבריאותיות.
הכורכום (Turmeric באנגלית ו"כורכומה ארוכה" בעברית) הוא צמח רב-שנתי ממשפחת הזנגביליים (Zingiberaceae) שמוצאו מדרום אסיה. לצמח, שאינו גדל בטבע, קנה-שורש דמוי פקעת והוא הכורכום, בצורתו הטריה. עוד בטרם החל השימוש בו כתבלין, שימש הכורכום לצביעה. כיוון שהוא משחרר צבע כתום, בדומה לזעפרן, כיכב הכורכום בארצות מסוימות כתחליף לזעפרן היקר שמוצאו מספרד. בנוסף, משמש הכורכום גם בתעשיית הקוסמטיקה, לייצור קרמים להגנה מפני השמש ועוד.

הרכבו הייחודי של הכורכום
הכורכום מכיל 3%-5% כורכומין, שהוא החומר הפעיל בכורכום. בצורתו הטריה מכיל הכורכום אשלגן, ויטמין C, בטא-קרוטן וחומרים נוגדי-חִמצון. תכונות אלה העניקו לו בארצות המזרח הקרוב והרחוק מעמד של "תבלין על" רפואי מעבר לסגולותיו הקולינריות. ברפואה ההודית נחשב הכורכום כבעל סגולות ריפוי בבעיות כבד, ראומטיזם, שיעול וסינוסיטיס, וברפואה הסינית – כמסייע להקלה על כאבי בטן. תשומת הלב שנתנו אנשי המזרח לכרכום הביאו לכך שגם העולם המערבי החל לשים לב לצמח הפשוט והמיוחד הזה. במחקרים רפואיים שבוצעו נבדקה תרומתו של הכורכום להחלמה מסרטן, לשיפור מצבם של חולי אלצהיימר, לטיפול בבעיות כבד ועוד.
צריכת כורכומין מעכבת באופן משמעותי את התפתחות סרטן המעי הגס. פעילות אנטי סרטנית זו נובעת מסגולותיו נוגדות החמצון ונוגדות הדלקת של הכורכורמין. כמו כן, לכורכומין השפעה אנטי סרטנית נוספת, עיכוב שגשוג תאים וגרימת מוות תאי מתוכנן של גידולי המעי הגס.
בנוסף, במחקר על מעשנים, שקיבלו 1.5 גר' אבקת כורכום ליום במשך 30 יום, עולה שצריכת כורכום, גם במינון נמוך, מספקת הגנה מנזקי עישון.

השימוש המערבי בכורכום ובכדורי כורכום
כתוצאה מהגילויים המדעיים המפתיעים והמובהקים שהתגלו במחקרים שבוצעו, החלה בעולם המערבי צריכה הולכת וגוברת של התבלין. אולם כתוצאה מדרישות תרבותיות וקולינריות צריכת הכורכום בעולם המערבי הינה בעיקר בצורת כמוסות מרוכזות, כך נחסכים מהמשתמש הטרחה שבבישול התבלין הטרי ושיטות הצריכה המסורבלות שנהוגות במזרח. כיום ניתן להשיג בבתי הטבע כמוסות כורכום המכילות כורכומין מרוכז, וישנן כמוסות בעלות פטנט ייחודי הנקראות כורכום 3C הנחשבות ליעילות מאוד כטיפול תומך אנטי דלקתי וזאת כתוצאה מפעילותו האנטי דלקתית המובהקת של הכורכומין שהן מכילות. הפטנט הייחודי שלפיו מרוכז הכורכומין בכמוסות ה 3C נחקר בלמעלה מ 80 מחקרים שונים שבדקו את יעילותו של הכורכומין בטיפול בתהליכים דלקתיים מתמשכים, והראו כי שימוש קבוע בכדורי כורכום הביאו לשיפור מובהק במצבם של המטופלים, ויעילותם של כדורי הכורכום 3C הוכחה מעל לכל ספק.

כדאי לבדוק גם

9 מאכלים שישפרו לך את הזיכרון

אכילה בריאה מורידה את הסיכון לסוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב, אבל עדיין לא ברור …

7 טריקים של דיאטניות לארוחות מהנות יותר

אמהות אלה, שבמקרה הינן גם דיאטניות, חולקות את הטריקים הטובים לתכנון ארוחות בריאות ומרעננות יותר. …

צירופי המזון המושלמים לשריפת שומן בגוף

אכילת מזונות אלה יחד עשוי לתת פוש רציני לדיאטה שלכם, כך קובע מחקר חדש. מזונות …