צחצוח שיניים למניעת עששת

רבים אינם מודעים לעובדה המצערת כי מחלת העששת נמנית על בעיות הבריאות הנפוצות ביותר במאה השנים האחרונות. כמו כן, בניגוד למה שנהוג לחשוב, עששת לא פוגעת רק בילדים, ובני אדם מכל שכבות הגילאים עלולים ללקות בה. אין למעשה אף קבוצת גיל שחסינה לחלוטין בפני המחלה, למרות שישנו סוג עששת ספציפי שפוגע רק בילדים, אך הוא נחשב לנדיר יחסית. אולם עששת אינה גזירה משמיים ובעזרת טיפול מניעתי נכון ניתן למנוע את הופעת התופעה והתפשטותה. במאמר שלפניכם נסביר על הסכנות של מחלת העששת, נדון בדרכי הטיפול בה ונסיים בדרכי המניעה שלה. קריאה נעימה.

איך נוצרת העששת?

בחלל הפה שלנו, כמו גם בגופנו, שוכנים חיידקים רבים באופן טבעי. חלק נכבד מהחיידקים האלו נמצא באופן טבעי בחלל הפה ויש להם תפקיד חשוב בעיכול שאריות המזון שנותרות בפינו לאחר הארוחה. החיידקים הללו, ובעיקר המין הנקרא Streptococcus mutans נמצאים בגופנו עוד משחר האנושות, אם כך מדוע רק במאה השנים האחרונות הפכה תופעת העעשת לנפוצה כל כך? בימי קדם, התזונה האנושית הייתה דלה מאוד בסוכרים ובמזונות חומציים ואילו בתקופה המודרנית השתנתה התזונה ומזונות רבים הפכו להיות מעובדים, חומציים ומכילים סוכרים בכמות רבה. וכך, החיידקים שבמצב האידיאלי היו מועילים לבריאותנו, הפכו למזיקים ולמחוללי מחלות כמו מחלת העששת.
החיידקים המדוברים מייצרים כחלק מתהליך עיכול הפחמימות שלהם חומצה לקטית. החומצה הזו גורמת לריאקציה כימית עם זגוגית השן שמורכבת בעיקר מזרחן ובשלב מאוחר יותר הריאקציה מתרחשת גם בשכבה הפנימית של השן (דנטין). הפגיעה הזו בשכבות השן היא למעשה מה שמכונה "חור בשן". אל החור הזה עלולים לחדור חיידקים נוספים ולהרוס את השן מבפנים. כפי שאתם מבינים עכשיו, האיסור על אכילת ממתקים בילדות אינו סתם גחמה של ההורים נגד ילדיהם אלה יש סימוכן בריאותיים כבדי משקל במניעת פגיעה בשיני הילדים.

מה הן דרכי הטיפול בעששת?

אנו זקוקים לשיניים שלנו ללעיסת מזון, למבנה הפנים וגם יש להן תפקיד בדיבור. לרוע המזל, בניגוד למרבית הרקמות האחרות בגוף שלנו, שכבת הדנטין ושכבת זגוגית השן לא ניחנו ביכולת ההתחדשות. אי לכך, במידה ששכבות השן הללו נפגעות, הן אינן מתחדשות באופן טבעי ויש צורך לשחזר אותן בצורה מלאכותית. הטיפול בעששת (סתימת חורים בשיניים) מתבסס על סילוק הרקמה הפצועה והחלפתה בשימוש בחומר סינתטי. כמובן שנדרשת גם פעולה של שחזור מבנה וצורת השן. במידה שהעששת התפשטתה והגיעה לכדי ריקבון מתקדם של השן, יהיה צורך בטיפול בשורש השן ולעתים בהחלפת השן כולה בכתר קבוע. נזקי העששת לטווח הארוך לפיכך לא מסתיימים בכאבי שיניים, אלא גם בהשקעה של עשרות אלפי שקלים על טיפולי שיניים שונים.

כיצד ניתן למנוע עששת?

מנעת עששת מתחילה בפעולות חינוכיות והקניית הרגלים נכונים כבר מגיל הינקות. כדי למנוע את הצטברות שכבת הפלאק החיידקית על פני זגוגית השן, חשוב מאוד להסיר אותה באופן מכני על ידי צחצוח שיניים סדיר לאחר כל ארוחה. למרות שאין שום מניעה משימוש במי פה ותכשירים דומים, הדרך היעילה ביותר להסיר את שכבת הפלאק היא על ידי צחצוח שיניים איכותי עם מברשת שיניים והשלמת פעולת הצחצוח על ידי שימוש בחוט דנטלי.
מעבר להסרה המכנית של רובד החיידקים, הפלואור שבמשחת השיניים תורם לחיזוק השכבה המגנה על השן ונחשב למינרל עמיד ביותר בפני המחלה. כמובן שההמלצה על תזונה נכונה דלה בפחמימות ובסוכרים נועדה למנוע את התסיסה האנאירובית של החיידקים ואת יצירת החומצה הלקטית המזיקה לשיניים.
הסרת פלאק השיניים חייב להעשות החל מרגע בקיעת השן הראשונה. בתחילה, יכולים הורים לנגב את השן הבוקעת עם אצבע עטופה בתחבושת גזה רכה. בהמשך יש להתאים את מברשת השיניים לגיל הילד.

בחירת מברשת שיניים מתאימה

חשוב לדעת שמברשת שיניים לא מתאימה עלולה לגרום לנזק בחלל הפה. על המברשת להיות גמישה ועדינה כדי למנוע צחצוח אגרסיבי מדי. עליה להתאים לגודל היד של מצחצח השיניים ולממדים של חלל הפה כדי לאפשר הגעה לכמה שיותר נקודות בפה. חשוב להחליף מברשת שיניים כאשר הסיבים מגיעים למצב של בלאי ובכל מצב בו מופיע דימום חניכיים, חשוב להוריד את דרגת הלחץ המופעל על המברשת. לאחרונה נכנסו לשוק מברשות השיניים החשמליות – יש לציין שיש יתרונות מסויימים למברשות אלה אולם פעולת צחצוח שיניים נכונה בעזרת מברשת מתאימה יעילה גם היא. חשוב להקפיד ולסיים את פעולת הצחצוח בניקיון מרווחי השיניים בחוט דנטלי שכן, ישנן שאריות מזון שאינן מתנקות ע"י מברשת השיניים.
לבסוף, בחרו במשחת שיניים שמתאימה לכם ואם אינם בטוחים איזו מתאימה עבורכם ביותר – התייעצו עם רופא\ת השיניים שלכם.
כמובן שיש להקפיד ולבקר אצל רופא\ת השיניים בכל חצי שנה על מנת לגלות את המחלת העששת מוקדם ככל הניתן ולטפל במהירות.

כדאי לבדוק גם

נשירת שיער לאחר לידה

מאת קרין בוהדנה קלוברג תקופת ההיריון היא תקופה מיוחדת, בעיקר לאישה.רבות הן הנשים המרגישות יפות, …

שיניים בריאות

מדוע חשוב לבקר אצל רופא השיניים וכל כמה זמן מומלץ?

ביקור במרפאת שיניים הוא לא בדיוק בילוי חווייתי בקניון או טיול מהנה לצפון, אבל הוא …

שיניים בריאות

טיפוח הפה

כולנו מצחצחים שיניים לפחות פעם ביום, אם לא פעמיים, אבל בכל זאת כמעט תמיד כשמגיעים …