חשיבות טיפול בשיניים לתינוקות מהשן הראשונה

למרות ששיניו הראשונות של תינוקך מתחילות להיווצר כבר ברחם, הן בדרך כלל לא יופיעו עד לגיל בין שישה לעשרה חודשים. הטיפול בשיניים מתחיל הרבה לפני שהשיניים הראשונות מבצבצות.

התפתחות שיני התינוק

תינוקות נולדים כשכל 20 שיני החלב שלהם חבויות בחניכיים שלהם (עשר בחניכיים העליונים ועשר בחניכיים התחתונים). כשכל שן חלב מגיעה לפני השטח של החניכיים, החניכיים נפתחים ומציגים את השן לראווה.

רוב השיניים הראשונות מופיעות בגילאים שבין שישה לעשרה חודשים, אבל ילדים מצמיחים שיניים בזמנים שונים. בחלק מהתינוקות, השיניים מופיעות מוקדם יותר (בגיל שלושה חודשים), במקרים אחרים, השיניים לא תופענה עד לגיל שנה.

קיים מספר זעום של תינוקות הנולדים עם שן אחת או שתיים. במידה ותינוקך נולד עם שן או שתיים, יש לפנות לרופא השיניים. הרופא יבדוק אם השן רופפת וימליץ לך על דרך הטיפול המתאימה ביותר.

אצל רוב הילדים כל שיני חלב תופענה עד לגיל שלוש.

הטיפול בשיני ובחניכי התינוק

הטיפול בשיני התינוק מתחיל לפני שהשן הראשונה בוקעת. תוכלו לנקות את חניכיו ולשונו במגבת פנים נקייה ומורטבת במים.

לאחר שהשן הראשונה תופיע (בד"כ בסביבות גיל חצי שנה עד עשרה חודשים), השתמשו במגבת פנים נקייה ולחה, גזה או מברשת שיניים רכה המיוחדת לילדים מתחת לגיל שנתיים. צחצחו במים לפחות פעמיים ביום, במיוחד לאחר ההאכלה הראשונה והאחרונה שביום.

מניעת עששת שיניים

שיני התינוק נמצאות בסיכון להתפתחות עששת מרגע בקיעתן. המלחמה בעששת מתחילה בגיל צעיר, תוך כדי נקיטת מספר דרכי מניעה פשוטות:

  • תינוקות מלידה ועד גיל חצי שנה זקוקים אך ורק לחלב אם או לתמ"ל. כאשר התינוק מספיק מבוגר כדי לשתות נוזלים אחרים, מים הוא האופציה המועדפת. משקאות המכילים סוכר עלולים לגרום לעששת.
  • אל תשכיבו את התינוק לישון כאשר בקבוק בפיו. חלב מכיל כמות רבה של סוכר. "השריית" שיניו בחלב בזמן השינה עלולה לגרום לעששת. בזמן השינה, כמות הרוק המיוצרת בפי התינוק הינה נמוכה ולכן, השיניים אינן מנוקות מהסוכר. בנוסף, השכבת התינוק לשינה כשבפיו בקבוק יוצרת סיכון של חנק, כאשר התינוק נרדם תוך כדי יניקה והנוזל עלול להגיע לריאותיו.
  • אם תינוקך הוא מחובבי המוצץ, אל תשרי את המוצץ במזון או בנוזלים כדבש או סוכר. במידת הצורך, שטפי את המוצץ בתכשירים המיועדים לכך ואל תנקי אותו בפיך, מאחר ואת עלולה להעביר לתינוק חיידקי עששת.

כדאי לבדוק גם

שיניים בריאות

מדוע חשוב לבקר אצל רופא השיניים וכל כמה זמן מומלץ?

ביקור במרפאת שיניים הוא לא בדיוק בילוי חווייתי בקניון או טיול מהנה לצפון, אבל הוא …

שיניים בריאות

טיפוח הפה

כולנו מצחצחים שיניים לפחות פעם ביום, אם לא פעמיים, אבל בכל זאת כמעט תמיד כשמגיעים …

בריאות הפה

אסתטיקת פה ולסת

הפה שלנו הוא מקור הבריאות של יתר חלקי הגוף, עובדה שרבים אינם מודעים ואינם משגיחים …