כך תדעו אם אתם סובלים ממיגרנות

מיגרנה נחשבת לתופעה נפוצה אשר אחוז גדול מכלל האנשים סובל ממנה. אם היה ניתן לתאר מגרנות במילים, הרי שפולסים של כאבי ראש חזקים היה המינוח בו רובנו היינו בוחרים. אך למרות הסברה הרווחת כי מגרנה היא כאב ראש חזק ותו לא, למעשה התסמינים משתנים מאדם לאדם ותלויים בחומרת המקרה. ישנם מקרים רבים בהם לא יופיעו כאבי ראש כלל אלא סממנים אחרים ועדיין ההגדרה הרפואית לתופעה תהיה "מיגרנה". לכן ריכזנו עבורכם את כל הדרכים שיאפשרו לכם לדעת בבטחה האם אתם אכן סובלים ממיגרנות.

הילת אור – לא מדובר בכוחות על טבעיים אלא במיגרנה

ישנם אנשים אשר בעת מיגרנה רואים אלומות של אור מסוגים שונים. הסממנים הוויזואליים הנפוצים הם אורות מהבהבים, נקודות או קווים. תופעה זו נמשכת לרוב לפרק זמן של בין חמש דקות לשעה ולפני שכאב הראש מתחיל להראות את אותותיו. זה המקום לציין כי לעיתים ישנם מטופלים אשר רואים הילת אור אך אינם חווים את כאבי הראש האיומים אשר מאופיינים עם מיגרנה במקביל.

שינויים במצב הרוח

שינויים במצב הרוח גם הם סממנים של מיגרנה ויכולים לשמש כמבשרים על בואה. ישנם מטופלים אשר לפני שתוקפת אותם המיגרנה יחושו כי הם מדוכאים וכי מצב הרוח שלהם ירד באופן מפתיע. לעומתם, מטופלים אחרים ירגישו בתחושת היי פתאומית ללא כל סיבה גלויה לעין. נתונים רפואיים מחזקים את הקשר הגנטי בין שינויים קיצוניים במצב הרוח לבין מיגרנה, במיוחד כאשר אלו מלווים בסממנים וויזואליים שונים.

חוסר שינה או שינה לא נינוחה

אנשים הסובלים ממיגרנות מתארים סממנים נלווים של קשיים בהירדמות או לחלופין, שינה לא טובה אשר גורמת לתחושת עייפות תמידית. למעשה מחקרים גילו כי קיים קשר בין שינה לא טובה לבין תדירותן ועוצמתן של התקפות מיגרנה. בפועל מדובר בסינדרום הביצה והתרנגולת – שינה לא טובה מובילה למיגרנה ומיגרנה מובילה לנדודי שינה, היות והסובלים ממיגרנה מתקשים לישון טוב בלילה.

עיניים דומעות ואף סתום

תסמינים כמו אף סתום, בעיות ניקוז באף, עיניים דומעות, עפעפיים נפולים או בעיות בסינוסים לא פעם מצביעות על קיומה של מיגרנה. מחקר גדול הוכיח כי 90% אחוז מהאנשים אשר מתלוננים על בעיות בסינוסים, סובלים גם ממיגרנות, לכן סביר כי הקשר בין השניים קיים. כמו כן ישנם אנשים אשר יחושו בכאב עז מאחורי ארובות העיניים ויאשימו בכך את המאמץ המופעל על עיניהם כשבפועל מדובר במיגרנה לכל עניין ודבר.

כאב עז בצדי הראש

וכמובן שהסממן הקלאסי של מיגרנה הוא כאב הפועם בחוזקה בשני צדי הראש כאשר ישנם מטופלים אשר יחושו את הכאב בצד אחד בלבד. סקר שנערך אצל אנשים הסובלים ממיגרנה קבע כי אצל 50% אחוז יופיעו פעימות הכאב בצדי הראש בכל פעם, בעוד שאצל 35% אחוז מהאנשים הכאב יופיע לעיתים קרובות או שאינו מופיע כלל.

כאבים בצוואר

אחד השלבים המוקדמים של מיגרנה הוא כאבים בצוואר. מטופלים רבים מעידים כי הצוואר שלהם קודם הופך לנוקשה ולאחר מכן מגיע הכאב. הקרן הלאומית לכאבי ראש חקרה ומצאה כי עבור 38% אחוז מהאנשים אשר סובלים ממיגרנות, כאבי צוואר הם עניין שבשגרה. לעיתים מדובר בסימפטום שמגיע לאחר המיגרנה ובפעמים אחרות בכזה שמקדים אותה.

הטלת שתן תכופה

היכרות עם הגוף ועם הדרכים אשר מצביעות כי המיגרנה עתידה לבוא היא חשובה, היות והיא גורמת להתמודד טוב יותר עם התופעה. אנשים רבים מעידים על קיומן של סממנים רבים ומגוונים המעידים על הגעתה הקרובה של המיגרנה, ביניהם גם הטלת שתן תכופה. ריבוי התדירות של הטלת שתן ביחס לשגרה זהו סממן אשר יכול להתריע על כך שהמיגרנה קרובה לבוא. סממן זה יכול להתחיל כשעה-שעתיים לפני תחילת המיגרנה ועד ליומיים לפני תחילת כאב הראש.

ולסיכום,

כמובן שישנם עוד סממנים רבים ומגוונים אשר מצביעים על כך שהמיגרנה עתידה להכות ביניהם: פהקת, חוסר תחושה, תשוקה לשוקולד, בחילות או הקאות, קשיים בדיבור, חולשה, ורטיגו או ראייה כפולה וכיוצא בכך. היכרות עם קיומם של סממנים המופיעים לפני המיגרנה יכולה להקדים תרופה למכה ולעזור לכם להתמודד טוב יותר עם ההשלכות כדי שתוכלו לחזור מהר יותר לשגרה.

כדאי לבדוק גם

7 טיפים פשוטים להרגעה בזמני לחץ

לכולנו מגיע להירגע. רוגע טוב לבריאות ולמעשה לוקח פחות זמן ממה שכולנו אולי מאמינים. בפועל אין צורך …

איך לבחור נעלי ריצה?

רוב נעלי הריצה מתאימות לכם וגורמות לכם לחוש בנוח כאשר אתם מודדים אותן בחנות הנעליים, …

איך לגדל ילדים חכמים יותר?

גם אם תמיד חשבתם כך, כעת יש לכם אישור מדעי-רשמי: הילדות נחשבת לתקופה קריטית בהתפתחות …