נוגדי חימצון טבעיים

היתרונות הבריאותיים של נוגדי חמצון טבעיים

רבות כבר נאמר על נוגדי החמצון, בעשורים האחרונים הם מהוללים כחומרי ריפוי ומניעת מחלות טבעיים שאנו צריכים לצרוך מהם כמה שיותר, נערכו מחקרים רבים בנושא ולצד תזונה העשירה בפירות, ירקות ורכיבי תזונה בריאים אחרים יש אינספור תוספי מזון המציעים מינונים גבוהים ונגישים של נוגדי חמצון. מצד שני, יש גורמים שמנסים לערער על היעילות והצורך שלנו בנוגדי חמצון – אך באופן כללי התפיסה הרווחת כיום היא שנוגדי החמצון הם הכרח עבורנו וכי הם בהחלט מסוגלים למנוע מחלות ולסייע בהתמודדות עם מחלות ומצבים בריאותיים רבים.

מומחים להזדקנות ולבריאות קושרים קשר ישיר בין כמות נוגדי החמצון בגופו ובתזונתו של אדם לכמות השנים שאותו אדם יחיה ולהיקף המחלות מהן יסבול לאורך השנים. בטבע יש אינספור נוגדי חמצון המבצעים את תפקידם במלחמה נגד אותם רדיקלים חופשיים שזכו למוניטין כה שלילי. כמו כן יש נוגדי חמצון המיוצרים באופן טבעי על ידי מערכות הגוף – אך לוב אנו צריכים לצרוך חומרים מזינים ואיכותיים אלו דרך התזונה או באמצעות תוספי תזונה איכותיים.

נלחמים ברדיקלים החופשיים – על מניעת נזק חמצוני

היתרונות הבריאותיים של נוגדי חמצון (אנטי אוקסידנטים) טבעיים וגם שמם של רכיבים אלו מיוחסים בעיקר ליכולתם לעכב ולמנוע נזק חמצוני לתאי הגוף ולמערכות הגוף השונות. הסברה היא שנוגדי החמצון נלחמים ברדיקלים החופשיים הנוצרים מהמזון שאנו צורכים ובאופן טבעי כחלק מתהליכי בלאי בגוף. הסכנה עפ"י הסברה המקובלת היא של תגובה חמצונית – תגובה כימית שבמסגרתה אלקטרונים מועברים מחומר אחד לחומר אחר (המחמצן), ובכך נגרם נזק תאי ונזק לחומרים חיוניים אחרים בגוף. החמצון הזה עשוי לגרום ליצירתם של רדיקלים חופשיים, אשר יוצרים בתורם תגובות שרשרת הרסניות לתאים.

נוגדי חמצון נלחמים בתגובות החמצוניות הללו ומונעים את הנזקים של החמצון ושל הרדיקלים החופשיים. חשוב להבין כי תגובות חמצון הן חלק בלתי נפרד ממערכת חיה וזהו תהליך טבעי בגוף, אך בסביבת החיים המודרנית ובאורח החים של רובנו, מדובר על תגובה חמצונית ביתר ועל צורך מהותי להגן על התאים מנזק חמצוני ומנזק של רדיקלים חופשיים.

האטת תהליכי הזדקנות

יתרון בריאותי נוסף הנקשר פעמים רבות לנוגדי החמצון הוא האטת תהליכי הזדקנות. ההזדקנות הטבעית של הגוף היא למעשה גם תוצאה של תגובות חמצון, לצד תהליכים מערכתיים ותאיים נוספים. לכן התיאוריה המקובלת כיום גורסת כי תזונה עשירה בנוגדי חמצון ושימוש בתוספי מזון עם נוגדי חמצון רבי עוצמה במינונים יחסית גבוהים מסייעת להאטת תהליכי הזדקנות ושמירה על מערכות הגוף בריאות ומתפקדות. האטת הזדקנות זו של נוגדי החמצון מתבטאת בשמירה על העור, על המערכות הפנימיות בגוף, על הראייה, על התאים בגוף וכן הלאה.

מניעת מחלות וסיוע בטיפול

ההיבט האחרון מבחינת היתרונות הבריאותיים של נוגדי חמצון טבעיים הוא היכולות המיוחסות לנוגדי חמצון למנוע מחלות שונות ורבות וכן יכולת להיות גורם מסייע רב משמעות בטיפול במחלות ומצבים בריאותיים שונים. בדיוק בגלל הפעולה של נוגדי החמצון המפחיתה נזק חמצוני ונזקים של רדיקלים חופשיים, לצד האטת תהליכי הזדקנות של מערכות הגוף, הם נחשבים יעילים במניעה של מחלות כגון סרטן, ירידה בראייה, שבץ מוחי, מחלות ניוון עצבי וכן הלאה. העדויות המדעיות לא החלטיות וקשה בפועל לבצע ניסוי מדעי איכותי שיאמוד את יעילות השפעת נוגד חמצון מסוים על מחלה מסוימת – כמות המשתנים אדירה ואי אפשר לבודד את הרכיב הבודד הזה במקרים רבים.

צריכת נוגדי חמצון כתוספי מזון

נכון, ניתן לקבל נוגדי חמצון ישירות מתזונה איכותית ובריאה, אך ככל הנראה לא בכמויות גדולות כפי שבאמת נחוץ גם קשה כיום לדעת לגבי מקור ואיכות המזון שלנו (טריות, ריסוסים, תהליכי עיבוד וכו'). לכן יש קטגוריה ענפה ורחבה מאוד של נוגדי חמצון בצורה תוספי מזון – בכדורים, כמוסות רכות, נוזל וכן הלאה. במדי לינק תמצאו את המגוון הרחב והאיכותי ביותר לש נוגדי חמצון – מכל הסוגים, במינונים איכותיים ורק מבית המותגים הטובים והמובילים בישראל ובעולם.

כדאי לבדוק גם

9 מאכלים שישפרו לך את הזיכרון

אכילה בריאה מורידה את הסיכון לסוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב, אבל עדיין לא ברור …

7 טריקים של דיאטניות לארוחות מהנות יותר

אמהות אלה, שבמקרה הינן גם דיאטניות, חולקות את הטריקים הטובים לתכנון ארוחות בריאות ומרעננות יותר. …

צירופי המזון המושלמים לשריפת שומן בגוף

אכילת מזונות אלה יחד עשוי לתת פוש רציני לדיאטה שלכם, כך קובע מחקר חדש. מזונות …