נוגדי חימצון טבעיים

נוגדי חמצון – למה זה טוב לנו?

נוגדי חמצון (אנטיאוקסידנטים) הם שמם הכולל של ויטמינים, מינרלים ופיטוכימיקלים הפועלים באופן יומיומי במיגון הגוף מפני השפעתם ההרסנית של רדיקלים חופשיים. מזיקים אלו מסתננים לתוך הגוף  בעת חשיפה לקרינת השמש או לזיהום סביבתי, בעת אימוץ תפריט תזונה עתיר שומן ומזון מעובד ואף במהלך נטילת תרופות שונות. שרשרת הריאקציות המובלת ע"י הרדיקלים החופשיים עלולה  להסתכם בחולי חוזר ונשנה, פגיעה הדרגתית במערכות הגוף השונות ואף סרטן. על מנת "להשיב מלחמה" קיימת חשיבות עליונה בצריכה יומיומית של נוגדי חמצון, בין אם ישירות ממוצרי המזון או באמצעות תוספי מזון איכותיים.

רדיקלים חופשיים- מקור הבעיה

בגוף מתחוללים אינספור תהליכי חמצון- חיזור. אלו כוללים העברת חמצן ואלקטרונים ללא הרף. כל תהליך העברה חלקי מותיר מרכיב המכונה "רדיקל חופשי". באופן טבעי, מרכיב זה מחפש השלמה, ולמרות שאינו מסוכן, שרשרת תהליכי החמצון אותם גורר- כן מסוכנים. תהליכים אלה מביאים להרס הדרגתי של רקמות הגוף לצד מבנים תאיים ומולקולאריים, פוגעים בשומנים וממירים תאים בריאים לממאירים. התהליך נבלם אך ורק ע"י נוגדי חמצון בתהליך "חיזור". תהליך זה מחמצן ומייצב את הרדיקלים.

נוגדי חמצון וסגולותיהם

אנטיאוקסידנטים מתהווים בגוף האדם מדי יום כתלות בתוואי הגנטי ובאורח חייו (תזונה, עישון, צריכת אלכוהול, חשיפה לשמש, סטרס וכו'). אליהם מתווספים גם אנטיאוקסידנטים שמקורם חיצוני לחלוטין- מזון, בעיקר צמחי. רשימה זו מונה:

ויטמין C (חומצה אסקורבית). ויטמין המעודד את ייצור הקולגן (חלבון "בונה- רקמות" בעל אפקט אנטיאייג'ינג), שומר על בריאות השן ונימי הדם, מחזק את מערכת החיסון, ולעתים אף מפחית את הסיכון ללקות בסרטן ומחלות לב.

מקורות עיקריים: פירות הדר, מלון, תות שדה, קיווי, גויאבה, ברוקולי, פלפל אדום, עגבנייה, כרובית ובכבד.

ויטמין E  (טוקופרול). קו-אנזים עוצמתי האמון על שמירת מעטפת התאים וחלקים המסיסים בשומן (- LDL"כולסטרול רע") מפני רדיקלים חופשיים. מניעת חמצון ה"כולסטרול הרע" מגנה מפני מחלות לב.

מקורות עיקריים: קמח מלא, שמנים צמחיים, שקדים, בוטנים, נבט חיטה, כבד וביצים.

ויטימין A. ויטמין כוהלי האחראי על תהליכי גדילה, ועל תפקודם התקין של מע' הראייה (כולל ראיית לילה), הרבייה, העור והרקמות הריריות העוטפות את מערכת השתן והעיכול. מסייע במניעת הזדקנות העור, מחזק את המע' החיסונית ומפחית את הסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם.

מקורות עיקריים: פירות בעלי גוון כתום או ירוק כהה, דלעת, בטטה, גזר, חלמון ביצה, כבד ותרד.

פיטוכימיקלים. פיגמנטים המצויים במזונות צמחיים הידועים כבעלי השפעה בריאותית מטיבה. רבים מהפיטוכימיקלים מהווים נוגדי חמצון. הפופולארים שבהם:

  • קרטנואידים. בקבוצה זו מצוי הבטא קרוטן (פרו ויטמין A). מצוי בעיקר בירקות/ פירות כתומים.
  • ליקופן. מפחית את הסיכון לחלות בסרטן, מאט תהליכי הזדקנות ומגן מפני נזקי השמש. מצוי בעגבניה, אבטיח ואשכולית אדומה.
  • ביופלבונואידים. תרכובות פוליפנוליות המגבירות את עוצמת פעילותו של ויטמין C, מסייעות בהגנת כלי הדם, אחראיות על חלוקת תאים תקינה, בעלי פעילות אנטיביוטית ואנטי- דלקתית. מצויים ב-תה ירוק, כרוב, בצל,פטרוזיליה, פטל, אוכמניות, תות שדה, תפוח עץ.
  • אורגנסולפידים. ע"פ מחקרים אמונים על הפחתת LDL, קרישת דם תקינה, הפחתת סיכון לחלות בסרטן. אלו מצויים בעיקר בשום ובבצל.

רזברטרול/ רסברטרול -פוטוכימיקל ייחודי

לעתים די בטבלייה אחת קטנה כדי להעשיר את הגוף בנוגדי חמצון עוצמתיים. פלוס מהותי זה הופך את נוטרי קר – רסברטרול Resveratrol לתוספת חיונית לתפריט היומי. כל טבליה מכילה תרכובת פוליפנולית טבעית מסוג רסברטרול המצויה בעיקר בענבים, יין אדום, מיץ ענבים סגול ובפירות יער. תרכובת זו פועלת במספר חזיתות:

  • חיזוק המערכת החיסונית.
  • הגנה מפני נגיפים, בקטריות, אלרגנים ודלקות.
  • הגברת פעילות הסירטואינים הידועים בעיכוב תהליכי הזדקנות.
  • שמירה על תפקודם התקין של המוח ומערכת העצבים. הגנה על מערך הנוירונים והפחתת הצטברות בטא עמילואיד העלול לגרום לאלצהיימר.
  • מיגון מערכת הלב וכלי הדם. הגנה מפני נזקיהם של רדיקלים חופשיים, עיכוב תהליכים שונים דוגמת חמצון שומנים, צימות טסיות דם. התוצאה- שיפור מחזור הדם ומניעת טרשת עורקים או שבץ מוחי.
  • פעילות אנטי- סרטנית. הפחתת פעילותם של חלבונים המעודדים היווצרות תאים סרטניים והחלשתם.

המינון המומלץ: טבליה ליום (לא יותר מ-10 מ"ג)

 

כדאי לבדוק גם

9 מאכלים שישפרו לך את הזיכרון

אכילה בריאה מורידה את הסיכון לסוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב, אבל עדיין לא ברור …

7 טריקים של דיאטניות לארוחות מהנות יותר

אמהות אלה, שבמקרה הינן גם דיאטניות, חולקות את הטריקים הטובים לתכנון ארוחות בריאות ומרעננות יותר. …

צירופי המזון המושלמים לשריפת שומן בגוף

אכילת מזונות אלה יחד עשוי לתת פוש רציני לדיאטה שלכם, כך קובע מחקר חדש. מזונות …