הנקה

דרכים לטיפול בפטמות פצועות לאחר הנקה

חלב אם מספק את מכלול אבני הבניין החיוניים להתפתחות הרך הנולד. ההזנה מתבצעת ע"י בקבוק לאחר שאיבת החלב ו/ או בהנקה ישירה מהשד. לרוב סדרת ה-הנקות הראשונות כוללת תחושת כאב קל החולפת מעצמה עם הסתגלות הפטמות להזנה. למרות זאת, ישנם מקרים בהם הכאב נותר יחד עם פטמות סדוקות, וחוויית ההנקה הופכת לסיוט. הסיבות לתופעה נעות על סקאלה של הרגלי הנקה והיגיינה בעייתיים וכלה במצבים רפואיים שונים. מחמת זאת, הפתרון המומלץ מתמקד בטיפול מידי בפטמות הפצועות ושינוי אורח החיים כצעד מניעתי.

מדוע הפטמות נפצעות?

סדקים, כאב, אדמומיות וגרד בפטמות מהווים תוצר של מצבים קליניים שונים דוגמת זיהומים, פטרת ע"ג הפטמה וכו'. אל גורם זה מצטרפת, כמובן, גם הנקה לקויה, דהיינו, תנוחת הנקה או תפיסת שד האם ומגע פה התינוק עם הפטמה בצורה שאינה נכונה. הבעייתיות עשויה לנבוע ממפתח פה קטן של התינוק בהשוואה לגודלה של עטרת השד עד כדי אי כניסת הפטמה במלואה לפה התינוק ופציעתה. כמו כן, ישנם מקרים בהם הפטמה אינה מגיעה לעומק פיו של התינוק ואז פעולת היניקה מתמקדת אך ורק באזור הפטמה ולא כוללת פיזור הוואקום גם על אזור העטרה. לעיתים, הכאב נובע לאו דווקא מאופן הכנסת הפטמה אלא מאופן חילוצה בכוח מפה התינוק.

ראשית חכמה- שינוי הרגלים!

על מנת ליצור חוויית הנקה נעימה ומקרבת חשוב לשנות הרגלים מסוימים שעד עתה הותירו פטמות דואבות וסדוקות, ולאמץ הרגלי הזנה קצת יותר ידידותיים. למשל-

הימנעי משימוש בסבון בעת רחצת הפטמות או ממריחת קרם גוף באזור. שימוש בתכשירים אלו עלול לפגוע במנגנון הסיכוך והפצת הריחות הטבעי עליו אמונות בלוטות מונטגומרי על גבי הפטמות. הסבון מייבש את חומרי הסיכה ומותיר סדקים וריחו של קרם הגוף עלול להרתיע את התינוק מחיבור אל השד.

עבדי על תנוחת ההנקה. לעתים כל שצריך כדי לשנות את תחושת האי נוחות היא שינוי קל בזווית ההנקה או אימוץ תנוחת הנקה חדשה. אם אינך בקיאה או חוששת משינוי, תמיד ניתן לפנות לקבלת ייעוץ אצל יועצת הנקה. בתום ההנקה הימנעי ממשיכת הפטמה מפה התינוק בכוח אלא הרפי בעדינות את חניכי התינוק ע"י הזרת.

בלי פאניקה! במקרה של פטרת, זיהום מקומי או דימום קל מהפטמות הסדוקות עדיין ניתן להניק, אך קיימת חשיבות להיוועץ ולקבל טיפול רפואי תואם. ייעוץ רפואי יחסוך ממך ריאקציה אלרגית והארכת משך זמן ההחלמה בגין שימוש במשחות הפלא המוצעות כיום בשוק.

הנקה בשעות הלילה חשובה בדיוק כמו בשעות היום. אין קיצורי דרך, למרות העייפות יש להקפיד כי התינוק יתפוס בצורה נכונה את השד שכן די במספר הנקות לקויות כדי לפצוע את השד ולעכב את החלמתו. אם כבר נפצעת, הניקי תחילה בפטמה הפחות כואבת שכן תחילת ההנקה מתאפיינת בשאיבה חזקה, במיוחד כשהתינוק רעב. כמו כן, שינוי תנוחה יסייע רבות במניעת גירוי יתר של האזור הכואב.

אווררי את הפטמות. אין זה סוד שחלב מיובש הופך לדביק וגורם לפטמה להדבק לכל בד עמו באה במגע. הקומבינציה של פצע פתוח ואזור לח, דביק ואטום בבד מהווה חממה לפטריות, לכן שטפי במים חמים את הפטמות ואפשרי להן להתאוורר מעט לאחר ההנקה.

כדאי לבדוק גם

איך לגדל ילדים חכמים יותר?

גם אם תמיד חשבתם כך, כעת יש לכם אישור מדעי-רשמי: הילדות נחשבת לתקופה קריטית בהתפתחות …

7 טיפים להנקה כשתינוקך מתחיל לגדל שיניים

מהי בקיעת שיניים? התינוק שלך יתחיל את בקיעת השיניים שלו כאשר קבוצת השיניים הראשונה שלו, …

5 כללים לבחירת שם לתינוק

בחירת שם לתינוק החדש שלכם עלולה לעתים קרובות להפוך למטלה מפרכת. בנוסף לאפשרויות שאתם, הורי …