דברים שלא ידעתם על הימנעות מגלוטן

נראה שכולם כיום נמצאים בדיאטה נטולת גלוטן, ומוצרים חדשים ללא גלוטן צצים על מדפי החנויות. אבל האם גלוטן באמת מזיק עבורכם? האם הימנעות ממנו מסייעת לכם לרדת במשקל? "אנשים רבים מסתמכים על מידע שגוי לגבי מי שצריך להיות בדיאטה נטולת גלוטן," אומר KT פארק, חוקר גסטרו-אנטריאולוג קליני בבית החולים לילדים לוסיל פקארד באוניברסיטת סטנפורד, קליפורניה. "אם אין לך צליאק, או סיבה רפואית אחרת להימנע מגלוטן, לדיאטה ללא גלוטן אין השפעה עליך".

אז לפני שאתם מפוצצים את עגלת הקניות שלכם במוצרים נטולי גלוטן, הנה מספר דברים שכדאי לכם לזכור:

  1. אנשים מסוימים חייבים לצרוך מוצרים נטולי גלוטן

כאחוז אחד מהאנשים סובלים ממחלת הצליאק, תגובה אוטו-אימונית תורשתית לגלוטן, חלבון המצוי בחיטה, שיפון ושעורה. התסמינים כוללים כאבי בטן, שלשולים, נפיחות ונזק לרירית המעי הדק. מחלת צליאק מאובחנת על ידי בדיקת דם, חיפוש נוגדני צליאק ספציפיים וכן ביופסיה של המעי. הטיפול היחיד: הימנעות מכל המוצרים המכילים גלוטן. חולים בצליאק הממשיכים לצרוך גלוטן נמצאים בסיכון גבוה יותר למצבים חמורים מסוימים, כאוסטיאופורוזיס, אנמיה וסוגים מסוימים של סרטן, אומר ד"ר פארק.

  1. אנשים נוספים אשר עשויים להפיק תועלת מהקפדה על גלוטן

המומחים מאמינים כי ל-6% מהאנשים יש רגישות מסוימת לגלוטן. במצב כזה, הסימפטומים דומים לסימפטומים של צליאק, אבל בדיקות הדם אינן מראות נוגדני צליאק ספציפיים והביופסיות לא חושפות נזק למעיים. מאחר והמחקר על רגישות לגלוטן עדיין נמצא בחיתוליו, הטיפול תלוי באדם, אומר ד"ר פארק. לדוגמה, הרופא שלכם עשוי להמליץ על דיאטה נטולת גלוטן וניהול יומן סימפטומים.

  1. עבור רוב האנשים, לתזונה נטולת גלוטן אין יתרון על תזונה אחרת

"אין עדויות רפואיות המוכיחות כי הימנעות מגלוטן בריאה יותר", אומרת ד"ר מולי קוק, נשיאת American College of Physicians . "מה אם אתם מרגישים בריאים יותר כאשר אתם בדיאטה נטולת גלוטן? "אם אתם אוכלים יותר מזונות צבעוניים, כגון פירות וירקות, אוכלים מזונות פחות מעובדים, כלחם לבן, אתם עשויים להרגיש טוב יותר, כי אתם אוכלים בצורה בריאה יותר, ולא בגלל שאתם נמנעים מגלוטן," מסבירה ד"ר קוק.

  1. הימנעות מגלוטן איננה מפחיתה במשקל

למרות שסלבס מסוימים הצהירו כי תזונה ללא גלוטן גרמה להם לירידה במשקל, לא מדובר בקסם. "אין ראיות מדעיות התומכות בהסרת גלוטן כדרך אפקטיבית לירידה במשקל", אומרת רחל ביגון, דיאטנית מוסמכת המתמחה ברגישות לגלוטן. "למעשה, במזונות רבים ללא גלוטן ישנן תוספות סוכר ושומן כדי לשפר את טעמם, ושני אלה דווקא יכולים לגרום לכם לעלות במשקל" מוסיף ד"ר פארק.

  1. כדאי להתייעץ עם הרופא שלכם לפני ההחלטה להוריד ממזונכם מוצרים המכילים גלוטן

אם אתם חושדים שאתם סובלים מצליאק, עליכם לגשת ולהיבדק, במקום להחליט לשנות את התזונה שלכם בעצמכם. "אם אתם מורידים גלוטן ממזונכם לפני בדיקת דם פשוטה, רמת הנוגדנים עלולה לרדת והתוצאות יכולות להיות מוטות ושגויות" אומרת ד"ר קוק. "במקרה כזה, אנחנו עלולים לקבל תוצאה שלילית שגויה, גם אם המחלה קיימת ופעילה".

  1. גלוטן מופיע במקומות רבים יותר ממה שאתם חושבים

אם הרופא שלכם המליץ לכם על תזונה ללא גלוטן, התחילו לקרוא את התוויות שעל המזון כדי לבדוק הימצאותו של גלוטן ברכיבים. בעוד בזמן שאתם בטח יודעים שהוא נמצא בלחם, בפסטה ובדגנים, סביר להניח שאינכם יודעים שהוא מצוי גם במוצרים המכילים שיפון, שעורה, בירה, עמילן חיטה, סובין חיטה, נבט חיטה, קמח מלא ועוד. עוד מאכלים שעשויים להכיל גלוטן: ממתקים, צ'יפס, מאפים, נקניקים, מרקים ואפילו רוטב סויה.

  1. אתם חייבים לאזן את תזונתכם, אם אתם מסירים גלוטן מהתזונה

"מוצרי מזון רבים ללא גלוטן עשויים מדגנים ועמילנים מעודנים ואינם מכילים חומרים מזינים חשובים כמו ברזל, ויטמינים מקבוצת B וסיבים תזונתיים" אומרת ביגון. כדי להשלים את מה שאתם צריכים, עליכם לכסות את צריכת ויטמיני B על ידי אכילת דגים, בשר בקר רזה ומוצרי חלב דלי שומן את הברזל תוכלו לקבל משעועית וירקות ירוקים (כגון תרד), וסיבים – מקטניות, פירות וירקות.

  1. זה לא בלתי אפשרי להחזיק מעמד בתזונה נטולת גלוטן

הורדת מוצרים המכילים גלוטן מהתזונה שלכם עלולה ליצור את הרושם שאין לכם מה לאכול. אבל אתם עדיין יכול לאכול מאכלים שונים, כמו את רוב מוצרי חלב, ביצים, בשר (ללא רטבים מעובדים), עוף, דגים, פירות, ירקות, אורז, תירס, אגוזים, תפוחי אדמה וזרעים. "אתם חייבים לעבוד עם הרופא והדיאטנית שלכם כדי לתכנן תזונה נטולת גלוטן ובריאה" מציע ד"ר פארק. " בטווח הארוך , יתרונותיה הבריאותיים של תזונה כזו עולים על אי הנוחות".

כדאי לבדוק גם

9 מאכלים שישפרו לך את הזיכרון

אכילה בריאה מורידה את הסיכון לסוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב, אבל עדיין לא ברור …

7 טריקים של דיאטניות לארוחות מהנות יותר

אמהות אלה, שבמקרה הינן גם דיאטניות, חולקות את הטריקים הטובים לתכנון ארוחות בריאות ומרעננות יותר. …

צירופי המזון המושלמים לשריפת שומן בגוף

אכילת מזונות אלה יחד עשוי לתת פוש רציני לדיאטה שלכם, כך קובע מחקר חדש. מזונות …