דברים שכל אישה חייבת לדעת על העור שלה

כתמי שמש, קמטים, אקנה ושומות חשודות – מדריך מכף רגל ועד ראש.

גם אם אינך מודעת לכך, העור שלך מתחדש כל הזמן – השכבה החיצונית שלו מתחדשת מדי חודש. האיבר הגדול ביותר בגוף שלך צריך להישאר במצב מעולה כי יש לו עבודות חשובות כמו להגן עליך מפני פתוגנים, חבלות ושאר נזקי היום יום. תוכלי לסייע לו על ידי מתן תשומת הלב לו הוא ראוי. זה אומר להקפיד על תזונה נכונה, מריחת קרם הגנה ובדיקת שומות וכתמים חשודים. הבונוס – אותם הרגלים בריאים שתסגלי לעצמך, ישמרו גם על העור שלך רך, חלק ונהדר.

קמטים עשויים לספק רמזים על מצב בריאותך

יש לך קמטים עמוקים רבים? ייתכן שאת בסיכון גבוה יותר לפתח צפיפות עצם נמוכה בגיל המעבר, כך עולה ממחקר בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ייל. מחקר אחר מהולנד מצא כי נשים עם עור נפול סבלו במקביל גם מלחץ דם גבוה. קמטים יכולים לאותת כי גופך אינו מייצר מספיק חלבון אלסטין, אשר מסייע לשמירת העור וכלי הדם גמישים.

קמטים יכולים להיות גם רמז לכך, שאת אינך נחה מספיק: נשים שישנו בלילה חמש שעות או פחות מכך סבלו מיותר קמטוטים מאשר אלה שנהנו משנת לילה מלאה – כך עולה ממחקר שבוצע בשנת 2013. כשאת אינך נחה מספיק בלילה, לרשות גופך עומד פחות זמן לבצע את עבודות התיקון הליליות שלו על קולגן ואלסטין.

שומה חשודה – יש לבדוק

חשוב להיות מודעת למצב העור שלך, אבל זה חיוני במיוחד אם מבחינים בשומה/נגע עור אחד או יותר מסימני ה-ABCDE של מלנומה:

Asymmetry – A – הנגע איננו סימטרי

Border Characteristics – B – גבולות השומה/הנגע אינם ברורים או אינם סדירים

Color – C – הנגע מכיל מספר צבעים

Diameter >6 mm – D – קוטר הנגע עולה על 6 מ"מ

Enlargement – E – קיימים שינויים בגודלו של הנגע או דימום

יש לבדוק גם פצעונים שאינם נעלמים תוך שלושה שבועות (מחשש לקרצינומת תאי הבסיס או לקרצינומת תאי קשקש) וכתמים חשודים נוספים. אמנם אלה נחשבים לקטלניים פחות, אולם, גם אותם, מוטב לאבחן מוקדם ככל האפשר.

כתמי עור מסוגים שונים

אם אינך מרוצה מהנמשים שלך, כתמי השמש, או כתמים שהם תוצאה של נטייתו של העור לייצור מוגבר של מלנין (מלסמה), ישנם טיפולים ברמות שונות שתוכלי לעשות כדי להעלים אותם או, לפחות, לגרום להם להיות פחות מורגשים. חשוב מאד לציין, כי כל טיפול רציני מסוג זה דורש השגחה, הכוונה או ביצוע על ידי איש מקצוע מנוסה בלבד.

אקנה עלולה להחמיר עם הגיל

כאשר את מתקרבת לגיל המעבר, רמות האסטרוגן שבגופך מתחילות לרדת, בעוד הורמוני מין זכריים, כמו טסטוסטרון, נשארים ברמה קבועה פחות או יותר. חוסר איזון זה עשוי להכניס את בלוטות השומן שלך להילוך גבוה ולגרום לפצעונים להפציע. ישנן תרופות מרשם רבות אשר תשבנה את עורך לקדמותו על ידי איזון הורמונלי, במקרים חמורים יותר של אקנה בגיל מבוגר.

תזונה בריאה

בעוד סוגי מזון מסוימים יכולים לסייע במניעת נזק UV, אחרים יכולים לגרום לבעיות עור (מאקנה ועד להזדקנות).

לדוגמה: במקום משקאות קפה המכילים קצפת/גלידה וממתיקים, שתו קפה קר רגיל. חלב עלול להחמיר אקנה, בעוד סוכר מזיק לקולגן. ובנוגע לקפה עצמו – על פי מחקר ייל משנת 2015, נמצא כי ארבע או יותר כוסות קפה ביום מנמיכות את הסיכון למלנומה ב-20%.

החליפו את הסטייק בגריל בנתח סלמון – לבשר אדום המטופל בטמפרטורות ישנה השפעה מזיקה, בעוד שממחקר שפורסם בשנת 2009 עולה, כי מנה של דגים שמנים, אחת לכל חמישה ימים, עשויה להגן מפני שינויים-טרום סרטניים.

במקום פירות הדר, אכלו אבטיח – הדרים מכילים חומרים הנקראים Psoralens, אשר הופכים את העור לרגיש לקרני UV, וקושרו מחקרית אף לעליה בסיכון למלנומה.

כדאי לבדוק גם

7 תרופות סבתא לטיפול בכוויות

כל מי שניסה להכין לעצמו ארוחה אי פעם, יודע כי כוויות נחשבות לצרה רצינית. ברוב …

5 מסיכות אנטי אייג'ינג להכנה ביתית

מוצרי האנטי אייג'ינג הקוסמטיים (והיקרים!) מכילים ויטמינים וחומרים בסיסיים המצויים במטבח הביתי שלנו. אם כך, …

5 שיטות להעלמת שקיות שחורות מתחת לעיניים

עייפות, זיקנה, מתח נפשי, עודף אלכוהול, חוסר שינה, ואפילו גנטיקה – כולם נחשבים לגורמים ידועים …