6 מיתוסים על דיאטה שהגיע הזמן לשבור

 

אם יש תחום אחד מלא במיתוסים, חצאי אמיתות ודעות קדומות, זהו תחום השמירה על הבריאות בכללותו, ותחום ההרזיה ושמירת המשקל במיוחד. פעם בכמה זמן צומח לו מיתוס שלא ברור מה מקורו, ואז, במשך מספר חודשים, כל אמצעי התקשורת עוסקים בו ו"מוכיחים" באותות ובמופתים את נכונותו. הדיאטנים ומומחי התזונה, מצידם, ממהרים לפתח שיטות לשמירה על משקל, המבוססות על המיתוס הזה וסוחפים אחריהם אלפי ומיליוני מאמינים, שכל "חטאם" הוא תמימות-יתר ורצון להפחית ממשקלם. כאשר מדובר בתחום זה, ניתן, במידה רבה לומר, כי ה"עובדות" של היום הינן המיתוסים שיופרכו מחר.

הנה כמה מהמיתוסים הבולטים שישנם בנושא:

מה קדם למה – הביצה או הכולסטרול?

המבוגרות שבינינו זוכרות עדיין את המיתוס שטען כי ערכם התזונתי של שבעה זיתים שווה לערכה התזונתי של ביצה אחת. מבוגרות פחות תזכורנה את המיתוס הנוגע לכולסטרול שבביצים, אשר הפך אותן ל-No-No מוחלט עבור רובנו? שנים לאחר מכן, "הסתבר" בכלל שאין "כולסטרול" מסוג אחד, אלא מספר סוגי כולסטרול, שחלק מהם בכלל חיוניים לגופנו, אבל, על הדרך, גדל דור שעד היום חושש מה"כולסטרול" שבביצים…

מה שאתם אוכלים הרבה יותר חשוב מכמה שאתם אוכלים

או, במילים אחרות "דיאטה עוסקת בסוג המזון שאנחנו אוכלים ולא בכמויות של המזון". מיתוס זה הופרך, יחד עם המיתוס הטוען כי כל הפחמימות מזיקות, וכעת, הסברה הרווחת היא כי הרגלי אכילה מאוזנים, הכוללים את כל אבות המזון (כן, גם פחמימות) וכמעט את כל סוגי המזון, יביאו אתכם למטרתכם בדרך מהירה ובריאה יותר מאשר דיאטות כסאח.

נשנושים הם אויביה הגדולים של הדיאטה שלכם

גם מיתוס זה הופרך במידת מה, כאשר דיאטות רבות מיסדו את הנשנושים לכדי ארוחות ביניים קטנות שבין הארוחות הגדולות ולקחו את הנשנושים לכיוון בריא יותר (כמו פרי או חטיף דגנים ולא חטיפים תעשייתיים).

מוצרים ללא סוכר הם מוצרים בריאים יותר

בחלק מהמקרים – נכון, במקרים אחרים – לא. כאשר מוצרים תעשייתיים מכילים את הכיתוב "ללא סוכר", לעיתים קרובות, מדובר בשימוש בממתיקים מלאכותיים, אשר נחשבים ללא בריאים ומסרטנים. כנ"ל לגבי מוצרים מופחתי/דלי קלוריות, מופחתי/דלי שומן או מופחתי/דלי כולסטרול – אשר בהם ה"הפחתה" היא יחסית למוצר מקביל ולא אבסולוטית.

תבלינים מאיימים על הדיאטה שלכם

ברור למדי מהיכן צמח המיתוס ההגיוני הזה, כי הרי ככל שמזון תפל יותר, כך הכמות שתאכלו ממנו תהיה קטנה יותר. אבל לרוב התבלינים ישנן תכונות בריאותיות נוספות (חוץ מטעמם), כך שגריעתם מהמזון עלולה דווקא להזיק לבריאותנו ולא לשפרה. לדוגמה הכורכום, שאת יתרונותיו מנינו כבר בעבר, או הג'ינג'ר.

הימנעות מחלבונים בריאה לדיאטה שלכם

גם כאן, מדובר במיתוס בלבד, במיוחד לאור המחקרים המורים כי אנשים שצרכו ארוחת בוקר ובה חלבונים, נתקלו בהרבה פחות קשיים לרדת במשקל מכאלה שלא עשו זאת. שילוב אגוזים, דגנים עשירים, מוצרי חלב או אפילו ביצים בארוחת הבוקר (הכל, כמובן, במידה), יבטיח שלא תחושו ברעב עד לארוחת הצהריים שלכם.

בשורה התחתונה – ככל שהדיאטה שלכם עשירה ומגוונת יותר, כזו שאיננה מותירה אתכם רעבים לאורך כל היום, אלא מאוזנת ומספקת את צרכיכם (ואת החשקים שלכם, לא פחות חשוב), כך תוכלו להתמיד בה זמן רב יותר. אמנם, הירידה במשקל לא תהיה דראסטית (כבהבטחותיהן של דיאטות הכסאח למיניהן), אבל רכישת הרגלי אכילה מאוזנים ויישומם לאורך זמן ייטיבו עם הגוף ועם המשקל שלנו הרבה יותר מאשר דיאטות אגרסיביות בשיטת ה"זבנג וגמרנו".

כדאי לבדוק גם

9 מאכלים שישפרו לך את הזיכרון

אכילה בריאה מורידה את הסיכון לסוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב, אבל עדיין לא ברור …

7 טריקים של דיאטניות לארוחות מהנות יותר

אמהות אלה, שבמקרה הינן גם דיאטניות, חולקות את הטריקים הטובים לתכנון ארוחות בריאות ומרעננות יותר. …

צירופי המזון המושלמים לשריפת שומן בגוף

אכילת מזונות אלה יחד עשוי לתת פוש רציני לדיאטה שלכם, כך קובע מחקר חדש. מזונות …