על מורינגה כבר שמעתם?

אם לא שמעתם עליה, כנראה שביליתם את השנים האחרונות במדבר או על אי בודד, מאחר ומורינגה נחשבת לאחד ממזונות-העל הלוהטים והמבטיחים שצצו לנו כאן בשנים האחרונות. אז הפעם, נפרק את המורינגה לגורמים, וננסה להבין מה הופך אותה לכל כך מבוקשת.

מורינגה – אילן יוחסין

נתחיל במספר עובדות בוטניות ואחרות:

Moringa Oleifera (מורינגת השמן או בשמה העברי מורינגה מכונפת) היא עץ ירוק-עד ומהיר צמיחה שמקורו בדרום אסיה. עליו משמשים כחלק מהרפואה האלטרנטיבית המסורתית במשך מאות שנים, ורפואת האיורוודה מקשרת אותו לריפוי ולמניעה של כ-300 מחלות ברמות חומרה שונות. עליה הקטנים והמעוגלים של המורינגה, המכונה לעתים "Miracle Tree", "Drumstick Tree" או "Horseradish Tree", הם מאגר מעולה לחלבון, סידן, בטא קרוטן, ויטמין C ואשלגן. אין זה פלא שהמורינגה משמשת כמקור מזון וכבסיס לתרופות ותוספי מזון לפחות 4,000 שנה. צמיחתה המהירה והקלה של המורינגה הופכת אותה לאידיאלית לגידול לצרכי תזונה באזורים עניים בעולם (כמלאווי, סנגל והודו). באזורים כאלה, המורינגה עשוי משמשת כמזון המזין והזמין ביותר, שניתן להפקה לאורך כל ימות השנה.

6 סיבות לכך שמורינגה הינה מזון-על

  1. פרופיל תזונתי עשיר

המורינגה מלאה בוויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו חיוניות ועוד. מאה גרם של עלי מורינגה יבשים מכילים:

פי תשע חלבונים מאשר מכמות זהה של יוגורט

פי 10 ויטמין A מהמצוי בכמות זהה של גזר

פי 15 אשלגן מהמצוי בכמות זהה של בננות

פי 17 סידן מהמצוי בכמות זהה של חלב

פי 12 ויטמין C מהמצוי בכמות זהה של תפוזים

פי 25 ברזל מהמצוי בכמות זהה של תרד

  1. שפע באנטי-אוקסידנטים

המורינגה עשירה בחומרים נוגדי חמצון, כולל ויטמין C, בטא קרוטן, קוורצטין וחומצה כלורוגנית, אשר מסייעת להורדת רמות הסוכר בדם. נוסף לכך, מחקר גילה כי בדמן של נשים שלקחו 1.5 כפיות אבקת מורינגה ביום במשך שלושה חודשים, רמותיהם של נוגדי חמצון עלו באופן ניכר.

  1. הפחתת רמות הסוכר בדם

למורינגה השפעה נגד סוכרת, ככל הנראה, הנראה בשל תרכובת האיזותיוציאנטים המצויות בעלים. מחקר גילה כי אצל נשים שנטלו באופן יומי שבעה גרם אבקת מורינגה במשך שלושה חודשים, פחתו רמות הסוכר בדם בצום ב-13.5%.

  1. הפחתת דלקתיות

לאיזותיוציאנטים (Isothiocyanates), לפלבנואידים (Flavonoids) ולחומצות הפנוליות המצויים בעלי המורינגה, בתרמיליה, ובזרעיה ישנם גם תכונות נוגדות דלקות.

  1. שמירה על רמות כולסטרול בריאות

למורינגה יש גם תכונות להפחתת כולסטרול, ומחקר מצא כי השפעותיה היו דומות לאלו של סימבסטטין (Simvastatin – תרופה נפוצה להפחתת הכולסטרול).

  1. הגנה מפני הרעלת ארסן

העלים והזרעים של המורינגה עשויים להגן מפני חלק מהתופעות של הרעלת ארסן, דבר החשוב במיוחד לאור הידיעות שאנחנו קוראים לאחרונה, כי מזונות מסוימים שאנחנו צורכים מזוהמים בו (למשל, אורז).

כל הדרכים ליהנות מהבריאות שבמורינגה

אם יש לכם גישה לעץ מורינגה, תוכלו להשתמש בעלים הטריים בארוחות שלכם (יש להם טעם המזכיר צנון או חזרת, ומכאן גם הכינוי "Horseradish Tree"). לשלב אותם בסלט, לתוך שייק בריאות ירוק או לאדות אותם כמו תרד. אפשרות נוספת היא להשתמש באבקת עלי המורינגה ולשלב אותה בשייק, במרקים ובמזונות נוספים. תוכלו להשתמש בשמן מורינגה, או, במידה ואתם לא בנויים לבישולים, אבל בכ"ז רוצים ליהנות מהיתרונות התזונתיים של המורינגה, לבלוע אותה כתוסף מזון.

כדאי לבדוק גם

9 מאכלים שישפרו לך את הזיכרון

אכילה בריאה מורידה את הסיכון לסוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב, אבל עדיין לא ברור …

7 טריקים של דיאטניות לארוחות מהנות יותר

אמהות אלה, שבמקרה הינן גם דיאטניות, חולקות את הטריקים הטובים לתכנון ארוחות בריאות ומרעננות יותר. …

צירופי המזון המושלמים לשריפת שומן בגוף

אכילת מזונות אלה יחד עשוי לתת פוש רציני לדיאטה שלכם, כך קובע מחקר חדש. מזונות …

3 תגובות

  1. גיא קווין

    היכן ניתן להשיג את המרינה????