אומגה 3

בית מרקחת – למה מסייע התוסף אומגה 3

הסבר כללי על חומצות שומן OMEGA 3

השם אומגה 3 הוא למעשה שם שכולל בתוכו כמה חומצות שומן, כאשר כולן חומצות רב בלתי רוויות – זה סוג השומן הטוב והחיובי לגופנו. יש כמה סוגים של חומצות השומן מקבוצה זו אך החשובים ביותר ואלו שנמצאות במרבית התוספים (אלספה למשל) הן EPA ו-DHA, חומצות אומגה 3 שמקורן כמעט אך ורק מדגי ים החיים במים עמוקים וקרים (למשל במימי האוקיאנוסים הצפוניים). כמו כן יש מקורות צמחיים לחומצות אומגה 3 מעט שונות אך איכותיות וחיוביות אף הן, למשל מרווה, זרעי פשתן, זרעי הצ'יה הפופולאריים, אצות, עשב רגלת הגינה ועוד.

חומצות שומן אומגה 3 הם חומצות חיוניות כי גוף האדם זקוק להן למגוון מערכות ותהליכים, למשל לחוזק ואיכות של ממברנת התאים בגוף, אך אינו יכול להפיק (לסנתז) אותן בעצמו. הן נלקחות בצורה מסיבית בתור תוספי תזונה בגלל שהן נמצאות במעט מאוד מאכלים וכאמור בעיקר בדגים שלא זמינים בצורה טובה בישראל ובמדינות אחרות וגם כי יש חששות אחרים של הפרזה באכילת דגי ים (ריכוזי כספית גבוהים למשל). לצד האומגה שלוש יש חומצות שומן רב בלתי רוויות נוספות שמוגדרות חיוניות לגוף, אלו הן אומגה 6. אך הסוג השני נמצא בכמויות גבוהות במגוון מאכלים נפוצים ובפועל התזונה המערבית כוללת לרוב יותר מדי אומגה 6, הן מבחינת הצורך והן מבחינת היחס האידיאלי בין אומגה 6 ל-3 (אומגה 9 זה השומן החד בלתי רווי האיכותי והחשוב בשמן הזית ובאבוקדו למשל).
למה אומגה שלוש מסייעת?
חומצות שומן מסוג אומגה 3 הן חשובות במיוחד כאמור למגוון תהליכים ומערכות גופניות, נושאי ממברנות התאים והיבטים של מערכת העצבים הם בין הנושאים החשובים. אין ספק כי יש מחלוקות בעולם המדעי לגבי היעילות של חומצות השומן הללו לגבי נושאים רבים, אך בפועל יש הצלחות בשטח ובהחלט יש מחקרים רבים שתומכים חד משמעית בחשיבותן הרבה ובנטילת כמויות גדולות יותר מאשר מה שנצרך בתזונה הרגילה. נושאים שבהם יש לתוספי אומגה 3 השפעות חיוביות הם:
  • אומגה 3 בהריון, גם בשבוע מתקדם כמו שבוע 32 להריון, תורמת משמעותית להתפתחות תקינה של העובר, בעיקר מבחינת המוח, מערכת הראיה וכיוצא באלו.
  •  הורדת שומנים וטריגליצרידים בדם, הפחתת סיכון למחלות לב.
  • סיוע בנושאי לחץ דם גבוה
  • חומצות השומן נוגדות תהליכי דלקת ולכן מקלים על מגוון רחב של מצבים ומחלות.
  • יש סימנים לסיוע בהורדת הסיכון לסוגי סרטן רבים.
  • מסייע בבעיות קשב וריכוז, דיכאון, עירנות וכדומה.
  • חיזוק מערכת החיסון.
  • איזון המערכת ההורמונאלית.
  • סיוע לשמירה על עור בריא.
ויש עוד נושאים והיבטים רבים עבורם נטילת אומגה 3 תורמת ומביאה לשיפור, מניעה או שמירה על בריאות טובה.

כדאי לבדוק גם

9 מאכלים שישפרו לך את הזיכרון

אכילה בריאה מורידה את הסיכון לסוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב, אבל עדיין לא ברור …

7 טריקים של דיאטניות לארוחות מהנות יותר

אמהות אלה, שבמקרה הינן גם דיאטניות, חולקות את הטריקים הטובים לתכנון ארוחות בריאות ומרעננות יותר. …

צירופי המזון המושלמים לשריפת שומן בגוף

אכילת מזונות אלה יחד עשוי לתת פוש רציני לדיאטה שלכם, כך קובע מחקר חדש. מזונות …