הפרעת קשב וריכוז

מחקרים חדשים על הפרעות קשב וריכוז ADHD

כל הזמן אנו שומעים על עלייה מהותית במספר הילדים המאובחנים כסובלים מהפרעות קשב וריכוז, מה שנקרא ADHD. יש חוסר הסכמה מקצועי האם מדובר על עלייה במספר המקרים או פשוט על אבחון יתר לעומת העבר, אך בכל מקרה ברור שיש יותר ילדים המאובחנים כיום ואשר סובלים ברמה כזו או אחרת מהפרעות קשב וריכוז. למעשה יש כמה סוגים שונים של הפרעות ADHD, כאשר כמובן שיש גם גורמים שונים לתופעות אלו. לצד מחקרים חדשים על הגורמים להפרכות קשב וריכוז ולגבי שיטות טיפול כאלו ואחרות, רשויות הבריאות העולמיות מביעות גם דאגה לגבי ההשפעות של תרופות מסוימות ל-ADHD, תופעות הלוואי שלהן, יעילותן הגורפת והקלות בה הן נרשמות כיום.

יש גורמים רשמיים ומקצועיים ברשויות בריאות (למשל ב-FDA) הטוענים כי רבת מהתרופות הנפוצות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז מציגות יעילות רק עבור ילדים מסוימים ורק לטווח קצר, כאשר גורמים אלו מוסיפים וטוענים כי עבור ילדים מסוימים ההקלה היא רק זמנית ולאחר מכן התסמינים חוזרים ביתר שאת. כמו כן, מובעת דאגה מקצועית מסוימת מכך שתרופות רבות עוצמה ואפילו כאלו המסווגות כאנטי פסיכוטיות נרשמות בקלות יחסית על ידי רופאים. כך שלצד מחקרים חדשים על הפרעות קשב וריכוז ADHD ישנם גם מחקרים על יעילות ובטיחות התרופות ועל פתרונות אלטרנטיביים לטיפול התרופתי הסטנדרטי.

מחקרים התוקפים את התופעה מההיבט הגנטי-תורשתי

כאשר מדברים אודות מחקרים חדשים על הפרעות קשב וריכוז ADHD אז כיום יש התמקדות מהותית יחסית בבדיקת הקישור התורשתי של תופעות אלו. הכוונה של המדענים היא לחפש גנים או תהליכים האחראיים להופעת ADHD או לחלק מהתסמינים הרלבנטיים וכך לפתח תרופות מותאמות אישית ויעילות יותר עבור ההתבטאות הגנטית המתאימה. פרויקט מעניין בהקשר זה הוא פרויקט IMAGE המובל ע"י המדען סטיבן פאראוון (Faraone). בפרויקט נדגמו מעל 600,000 סמנים גנטים מכ-900 משפחות, כאשר מצאו כבר סמנים גנטיים החשודים כקשורים לADHD אך הדרך בפועל למסקנות ופיתוחים יישומיים עוד ארוכה ומורכבת.

הפרעות קשב וריכוז מהוות תחום כל כך מורכב ומקיף, כך שככל הנראה יש מגוון סמנים גנטיים המעורבים בתהליך ולא בטוח מה ההשפעה המבודדת של כל התבטאות גנטית על ההתנהגות של כל ילד וילד.

מחקר של גורמים חיצוניים

נערכים גם מחקרים חדשים על הפרעות קשב וריכוז ADHD הקשורים לגורמי השפעה חיצוניים. כך מנסים לבדוק את ההשפעה של תפקוד ההורים מול ועם הילד, סביבת המשפחה, שיטות הוראה והתמודדות פרטניות בבתי הספר, תזונה לשיפור מצבי ADHD, ההשפעה של זמן איכות באוויר הפתוח עם הילדים, תוספי מזון טבעיים לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, פיתוח מיומנויות רגשיות בילד באמצעות ההורים, השפעת פעילות גופנית וכן הלאה. גורמים אלו ואחרים נראים כרלבנטיים מאוד להתפתחות הפרעות קשב וריכוז ולדרך ההתמודדות עם התופעות. התזונה מהווה מרכיב חשוב מאוד ויש לנו עוד המון מה ללמוד בתחום. יכול להיות אפילו שמחקרים חדשים על הפרעות קשב וריכוז ADHD יובילו לבחינה מחדש של שיטות הלימוד הקיימות.

חלק מהתרופות הנפוצות הן אגרסיביות מאוד

לצד מחקרים חדשים על הפרעות קשב וריכוז ADHD לגבי גורמי השפעה, טיפולים יעילים וכן הלאה, עולות עוד ועוד טענות לגבי תחום הטיפולים התרופתיים. יש גורמים המתייחסים לתרופות ADHD כסמים לכל דבר ועניין, יש כאלו המתייחסים אליהן כאל תרופות פסיכיאטריות אגרסיביות מאוד ומנגד יש כאלו הטוענים כי הטיפול התרופתי הציל אותם או את ילדיהם מהתופעות הקשות של ADHD.

יעילות פתרונות טבעיים

אין ספק כי לתזונה ולגורמים חיצוניים כמו סביבת המחייה, פעילות גופנית וכיוצא באלו יש השפעה גדולה על כל ילד ועל התפתחותו. כמו כן במקרים רבים נמצא כי פתרונות טבעיים משפרים משמעותית את המצב ואף מבטלים תסמינים. מוצרים כגון חומצות שומן אומגה 3, שמן קוקוס ומוצרים ייעודיים טבעיים לקשב וריכוז נמצאו כיעילים, ללא תופעות לוואי ובעלי יתרונות נוספים – את כל אלו ועוד מגוון רחב ניתן להשיג במדי לינק.

 

כדאי לבדוק גם

ילד

עצות בכדי למנוע בעיות תזונה בקרב ילדים

דימוי הגוף הופך יותר ויותר לנושא אשר עולה על הפרק בהקשרים שונים. הסיבה לכך אינה …

הפרעת קשב וריכוז

האם הילד צריך לקחת תוספת טבעית לטיפול בבעיות קשב וריכוז

בשנים האחרונות אנו רואים הרבה יותר מקרים של הפרעות קשב וריכוז. לא משנה אם מדובר …

ADHD

איך להתמודד בדרכים טבעיות עם הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים ובני נוער

הפרעות קשב וריכוז (במיוחד כשמתווספות אליהן תופעות של היפראקטיביות), כוללות בתוכן הפרעות נוירולוגיות והתנהגותיות רבות …